Wickedlike Skrevet 16. mars 2007 Skrevet 16. mars 2007 Når jeg deler en mappe på nettverket, hvordan kan jeg sette passord slik at ikke andre kommer inn ? Jeg driver å delere filer mellom 2 av mine egene PCr og vil ikke at andre skal kunne se på det. Takker
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 16. mars 2007 Skrevet 16. mars 2007 Dette er omhandlet mange ganger på forumet. Søk.
valentino Skrevet 16. mars 2007 Skrevet 16. mars 2007 Tror du kan ha mye nytte av å lese det som står i stickyen i kategorien "nettverk". Deling - Sharing Husk: Kjør Windows Update før du legger ut filer. Hold alltid Windows oppdatert! Noe du også burde gjøre er å ha en skikkelig brannmur oppdatert. Sygate Firewall er et veldig godt valg. Først vil jeg ta for meg litt om 'sharing' eller fildeling, som mange sier. Det første man må gjøre for å aktivere delingen på din pc, er å kjøre en Nettverksveiviser på Kontrollpanel -> Nettverkstilkoblinger. Når du har kjørt den, har du spesifisert et navn på pc'en. La oss si at dette navnet er "OLAF". For da å komme inn på det vi kaller en "share", må man skrive "\\OLAF" i adressefeltet. Man vil da se noen mapper. Disse mappene kan variere, men som vanligst er det mappene "Delte dokumenter" og "Planlagte oppgaver" som er delt. For å dele andre mapper/disker, må du gjennom en prosedyre. Den er som følger: Høyreklikk på mappen/disken du vil dele -> Velg "Deling" -> Huk av "Del denne mappen på nettverket" -> OK. Når en person nå skriver "\\OLAF" vil han få opp de delte mappene dine. Han kan da lese innholdet, men ikke slette eller misbruke den. Vil du ha mer kontroll over Sharen din? Det kan lett gjøres: Gå inn på Min Datamaskin -> Verktøy -> Mappealternativer -> Vis -> Ta vekk huken på "Bruk enkel fildeling". Du vil nå ha flere alternativer når du deler noe. Du vil f.eks. kunne velge maks antall brukere tilkoblet til sharen samtidig, MEN en ting er viktig. Når du har sharet den nye mappen via den avanserte fildelingen, MÅ du gå inn på tab'en "Sikkerhet" etter du har høyreklikket på den delte ressursen. Der må du klikke: Legg til -> Skriv "Alle" -> OK.. Nå må du gi gruppen "Alle", tillatelsene: Lese og kjøre, Vis mappeinnhold, og Lese. Uten disse tillatelsene vil han/hun som prøver å komme inn på mappen, kun få feilmeldingen "Ingen Tilgang". Du får selv eksperimentere litt her,
Wickedlike Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Skrevet 16. mars 2007 Gå inn på Min Datamaskin -> Verktøy -> Mappealternativer -> Vis -> Ta vekk huken på "Bruk enkel fildeling". Er ikke noe som heter "Bruk enkel fildeling" eller lignende der =/
valentino Skrevet 16. mars 2007 Skrevet 16. mars 2007 Har du norsk eller engelsk windows? Er det XP pro du har på alle maskinene?
Wickedlike Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Skrevet 16. mars 2007 (endret) XP Pro på den jeg skal dele til. XP Home på den jeg skal dele med. Lagt til et bilde Det funker på den med pro, ikke den med home, så home har ikke mulighet til dette ? Endret 16. mars 2007 av parachute_X
valentino Skrevet 16. mars 2007 Skrevet 16. mars 2007 Kan du ta et bilde til? denne gangen med "slideren" på midten? Jeg vet at home edition ikke har mulighet å deaktivere enkel fildeling, men om du sier at du har XP pro så tror jeg selvsagt på det. Om ikke muligheten ligger i midten på de menyene du har der oppe så vet jeg ikke hvor feilen kan ligge.
Wickedlike Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Skrevet 16. mars 2007 Kan du ta et bilde til? denne gangen med "slideren" på midten? Jeg vet at home edition ikke har mulighet å deaktivere enkel fildeling, men om du sier at du har XP pro så tror jeg selvsagt på det. Om ikke muligheten ligger i midten på de menyene du har der oppe så vet jeg ikke hvor feilen kan ligge. Problem løst da, hedde vist home =( Bildet viser alt
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 17. mars 2007 Skrevet 17. mars 2007 parachute_X: Retningslinjene til forumet, punkt 11: Signaturer er maks 4 linjer. Ingen bilder i signaturen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå