Gå til innhold

Skulle gi Ubuntu et realt forsøk, men ****


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er rimelig slukøret og bitter nå. Tenkte jeg skulle installere linux på maskina mi og virkelig teste det. Jobber i bransjen og har dermed installert min del av linuxmaskiner - både desktop- og serverinstallasjoner. Leste om Beryl og ble keen på å prøve en fullblods installasjon og ikke Livedistrotesting som jeg har drevet masse med. Valget falt på "Ubuntu - Linux for human beings".

 

Det pleide jo å være litt krunglete med installasjonen og det var spesielt X konfigurasjonen som stoppet mange (meg inkludert). "Dette må jo være fiksa på nå" tenkte jeg, "all hypen om linux må jo ha gjort det til et bedre produkt iom at flere da vil bruke det", men nei...

 

Etter 5 booter nå må jeg bare konstatere at Ubuntu 6.1 ikke lar seg installere og hver eneste gang sier den noe om feil på X-serveren eller relaterte ting "No screen found" og de andre godmeldingene fra fortiden. Testet å kjøre installasjonen i flere forskjellige modi 1024z768x16, 1024z768x32, 1280x1024x32 og 800x600x16. Alt til ingen nytte.

 

Testa også å fjerne quietparameteren for å se om den hadde noen problemer med noe, men nei - også her stod det ok på alle punkter.

 

Jeg ser på meg selv som en som har litt over middels god "peiling på data", men det er tydelig at jeg har møtt min "overmann" i linux. Synd igrunn, for jeg hadde virkelig lyst til å prøve det.

 

Jeg kan umulig være alene?!?

 

*Tronaldo*

 

PS. Mulig det ble litt feilposta, men det dreier seg jo indirekte om skjermkort...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu funker hos meg, men nå har jeg ikke noe hardware utenom det vanlige. (ikke noe trådløst eller andre ting som er iffy i Linux).

 

Eneste er at X serveren noen ganger kræsjer etter jeg har kjørt updates, vet ikke om dette er vanlig. Ikke noe problem å fikse, men irriterende uansett. Føler det er litt for sårbart på en måte. Men jeg fortsetter å bruke det uansett da, er greit når man vil slippe unna Windows i ny og ne.

 

(Tråden burde vel forøvrig flyttes til Linux-kategorien).

Lenke til kommentar

X Serveren er jo det grafiske, ossen skjermkort har du? jeg har en 8800 GTS og jeg måtte legge drivere fra nVidia på en USB Pen og installere Kernel moduller for og få alt til og virke.

 

Så si oss hva slags HW du har kansje vi kan hjelpe ;)

 

btw : IRC [ irc.freenode.net #ubuntu ] er nyttig

Lenke til kommentar

eneste er vell at det ikke er så lenge siden ati kom med propitere drivere..

 

edit 1: men vesa driverne skal funke egentlig..

edit 2: skal se om beryl og sånt funker out of the box med sabayon nå.. tilbake om 5 min for raport. funka fett med nvidia 7600gs og intel grafikk. skal teste med x1950 nuh

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Vet ikke hva slags hardware du har, men din erfaring høres ikke representativ ut.

 

Neste gang du kjøper deg noe maskinvare, ta turen innom fsf sin hardware-liste først:

fsf.org -> resources -> hardware

http://www.fsf.org/resources/hw

 

Hvis du jobber i bransjen (og det ikke er for microsoft) så burde du nok lære deg litt mer om hva GNU/Linux innebærer og hvordan man tilpasser maskinvaren for å få det til å virke.

 

Hvis intensjonen din var å få hjelp burde du også ha postet i GNU/Linux forumet isteden for å med vilje feilposte i en generell tråd som ikke handler om GNU/Linux i det hele tatt.

 

Edit: Ser at du har postet hw, mens jeg skrev denne.

 

Du har ATI skjermkort, som er de mest trøblete skjermkortene når det gjelder å få til 3D-støtte og å få f.eks. Beryl til å kjøre med det. Det er fordi de proprietære driverne fra ATI mangler mye støtte for essensielle biblioteker. Du kan regne med å måtte klusse en del med det skjermkortet. Men hvis du går til GNU/Linux formuet og leser stickytråden "Les dette før du ber om hjelp" finner du hjelp med hvordan du skal få konfigurert både ATI-skjermkortet og Beryl.

 

AMD har vel forresten rundt 20% markedsandel og ATI rundt 15%? Intel cpu + intel grafikk er det vanligste. Hvis det ikke er noe alternativ, så er Intel CPU + Nvidia grafikk en bedre idé enn amd+ati. Men du får nok den maskinen din også til å fungere til slutt.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

ting funka ikke helt like knirkefritt med ati skjermkort nei.. men beryl funker greit. eneste som ikke funker ordentlig er at jeg ikke får frem optimal oppløsning. som er 1440x900 , noe jeg kunne fiksa ved å redigere litt i en tekst fil. =) siden jeg kjører live linux nå så dropper jeg det =)

 

edit 1: hadde noen problemer med å kjøre 3d spill. om dette er viktig for deg så kjøper du deg bare et nytt skjermkort.. nvidia er det beste alternativet til linux ville jeg tru. de har lagd drivere til linux i ganske lang tid, og vet ofte hva de driver med.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synes også at denne tråden var noe malplassert.

Trådstarter burde kanskje heller lese en FAQ eller tre (Ubuntu forums) og eventuelt poste en slik tråd i Linux/Ubuntu-delen av forumet (her).

Det er noe hardware som kan være vrient i Linux/Ubuntu.. og da er terskelen for å "få det til" relativt høy.

Ellers synes jeg "predikantene" kan få med seg at alt er enkelt når du kan det.. Dersom man "brenner for" (f.eks. Linux) tilegner man seg såpass praktisk erfaring (og teoretisk bakgrunn) slik at man får til det meste.

Det er akkurat det samme som at det er to ulike nivåer å installere "vanila" WinXP installasjon mot å gjøre dette via "silent scripts" med avanserte Policy scripting.

Det første klarer (de fleste).. det siste krever en god del "low-level" kunnskap om Windows.

 

Har selv "lekt meg litt" med Ubuntu en stund på ett par-tre ulike maskiner, og har samme "feeling" som første gang jeg installete Win95, XP.. etc.

Fra stor entusiasme.. til erkjennelsen om at det er en del koding/testing/fiksing som gjenstår.. før jeg vil påstå at det er så fantastisk som enkelte "linux-fans" vil ha det til.

OK.. Det ser initielt meget bra ut, men man må virkelig ha mer enn vanlig peiling og interesse for å finne ut av både "vrien" hardware.. og hva av software som er mer enn på beta-stadie..

Men at man bør øve litt på både å installere, bruke og drifte "Linux" er klart.. dersom man vil lære seg andre alternativer en å kjøre MS-produkter.

:)

Lenke til kommentar
Det er noe hardware som kan være vrient i Linux/Ubuntu.. og da er terskelen for å "få det til" relativt høy.

(...)

Fra stor entusiasme.. til erkjennelsen om at det er en del koding/testing/fiksing som gjenstår.. før jeg vil påstå at det er så fantastisk som enkelte "linux-fans" vil ha det til.

OK.. Det ser initielt meget bra ut, men man må virkelig ha mer enn vanlig peiling og interesse for å finne ut av både "vrien" hardware.. og hva av software som er mer enn på beta-stadie..

Men at man bør øve litt på både å installere, bruke og drifte "Linux" er klart.. dersom man vil lære seg andre alternativer en å kjøre MS-produkter.

:)

8170777[/snapback]

Jeg har iallefall prøvd å gjore denne terskelen mindre for slike som deg. Les denne posten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=710659

 

Når det gjelder hardware, så burde man ikke bli sint på GNU/Linux for at det ikke støtter tilfeldig maskinvare som dere har kjøpt til Windows.

 

GNU/Linux er avhengig av at det finnes frie drivere til maskinvaren deres for å fungere optimalt. Det burde man ta hensyn til når man kjøper maskinvare. Da holder det stort sett å ta turen innom fsf.org/resources/hw. Da finner man en liste over maskinvare som er like billig og like bra som annen maskinvare. Det krever altså ikke mer enn en minimal innsats til å gjøre litt research før du kjøper komponenter.

 

Av prinsipp burde ingen kjøpe komponenter som ikke har frie drivere.

 

Edit: Sitter du med maskinvare som ikke har frie drivere, kan du 1. sende brev til produsenten og be om frie drivere, 2. selge komponenten, 3. Kjøpe hardware fra en produsent som skjønner at du vil ha frie drivere, som du finner her.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er noe hardware som kan være vrient i Linux/Ubuntu.. og da er terskelen for å "få det til" relativt høy.

(...)

Fra stor entusiasme.. til erkjennelsen om at det er en del koding/testing/fiksing som gjenstår.. før jeg vil påstå at det er så fantastisk som enkelte "linux-fans" vil ha det til.

OK.. Det ser initielt meget bra ut, men man må virkelig ha mer enn vanlig peiling og interesse for å finne ut av både "vrien" hardware.. og hva av software som er mer enn på beta-stadie..

Men at man bør øve litt på både å installere, bruke og drifte "Linux" er klart.. dersom man vil lære seg andre alternativer en å kjøre MS-produkter.

:)

8170777[/snapback]

Jeg har iallefall prøvd å gjore denne terskelen mindre for slike som deg. Les denne posten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=710659

 

Når det gjelder hardware, så burde man ikke bli sint på GNU/Linux for at det ikke støtter tilfeldig maskinvare som dere har kjøpt til Windows.

<snip-det-sedvanlige>

8171164[/snapback]

 

Nå må du passe deg litt for å gå i "backlash" som du pleier i spørsmål vedrørende "Linux".

Jeg har kommet med en kommentar til trådstarters innlegg og en generell betraktning.

En gang til:

Ingenting er vanskelig dersom man virkelig vil noe.. det være seg å installere "linux" på "inkompatibel" hardware.

I slike tilfelle koder man driver om nødvendig selv.

Og spar deg for slike tilsvar som "for slike som deg" for fremtiden.

Jeg er sånn måtelig interessert i Linux.. på lik linje med at jeg ikke akkurat brenner for forskning på Windows.

Synes forøvrig Ubuntu/Kubuntu imponerer.. særlig med tanke på at det ikke ligger komersielle interesser bak, men jeg lar meg ikke "rive med" like lett som jeg gjorde i yngre år.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
AMD har vel forresten rundt 20% markedsandel og ATI rundt 15%? Intel cpu + intel grafikk er det vanligste. Hvis det ikke er noe alternativ, så er Intel CPU + Nvidia grafikk en bedre idé enn amd+ati. Men du får nok den maskinen din også til å fungere til slutt.

8170422[/snapback]

 

 

Tja jeg skal være enig at ATI driverene kan være noe stort dritt, og kanskje at intel gfx driverene er bra til linux, men de suger på 3d yte4lse. Og AMD er like greit på cpu og hovedkort fronten som intel til linux. Så du kan like greit skrive amd+nvidia som intel+nvidia.

 

Jeg må gi deg masse skryt for din måte å prøve å senke terskelen for å få folk til å prøve linux keep up the good work .

 

Men for de som har problemer med mangel på trådløsdrivere så er NDIS wrapper som regel en utvei ihvertfall når det gjelder trådløst.

 

 

Brut.

Endret av Brutalix
Lenke til kommentar

Det som ofte er problemet med AMD-maskiner er at hovedkortet bruker et chipset hvor lydkortet eller nettverkskortet har dårlig støtte, men det er kanskje blitt et mye mindre problem nå for tiden. Uansett, så er du nok tryggest om du kjøper intel cpu og går for intel-chipset på hovedkortet. Nvidia sine proprietære drivere er langt bedre enn ati-sine. Men også driverne til nvidia er proprietære. For noen handler det om prinsipper å bare bruke fri programvare og frie drivere. For disse kommer ytelse i andre rekke.

 

ndiswrapper fungerer bare på nettverkskort da.

Lenke til kommentar

Mange gode poenger og lenker her som jeg vil ta med meg videre.

 

Dog tror jeg at jeg har forklart meg litt dårlig ift hva som var "meningen med posten". I korte trekk går det ut på følgende punkt:

 

"Linux for human beings" - Antydningen om at dette er noe for folk flest. Skal det ikke da være lett å iallefall få installert OSet? Tweaking kan man ta etterpå.

 

Jeg har installert mange maskiner med Linux (div RH og SUSE) før og har alltid greid å fikse det slik at X har startet opp. Dette vha forumlesing og editering av configfiler osv.

 

Denne gangen hadde jeg et håp om å slippe alt dette - "smooth install & smooth use" liksom. Naiv super, eller?

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...