Gå til innhold

Hvordan få inn Windows igjen? [LØST]


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Linux en lang stund, men aldri hatt behov for å installere Windows og derfor aldri vært borti dette... Nå har behovet derimot meldt seg, og spørsmålet mitt er hvordan jeg enklest får formatert/installert Windows nå. Prøvd å sette inn cd'en, men det vil den ikke boote fra.

 

Jeg har ingenting jeg trenger å spare på, så der er det ikke noe problem. Regner med jeg fikser dualboot etterhvert, da jeg ikke har noe behov for Windows til vanlig, men et par småting pga skolen gjør at behovet melder seg iblant.

 

 

Så... Hvordan får jeg bort Linux og inn Windows enklest? :)

Endret av ExizHW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sikkert sette inn cd-rom som et entry i boot-sekvensen i BIOS for å få igang installasjonsprogrammet til windows.

 

Når det gjelder dual-boot, så er det greit å gjøre seg klar først som sist: Når du installerer windows, så sørg for å dele harddisken i to partisjoner. Så installerer du windows på den andre, og etterpå installerer du linux på den andre.

Lenke til kommentar
Du må sikkert sette inn cd-rom som et entry i boot-sekvensen i BIOS for å få igang installasjonsprogrammet til windows.

 

Når det gjelder dual-boot, så er det greit å gjøre seg klar først som sist: Når du installerer windows, så sørg for å dele harddisken i to partisjoner. Så installerer du windows på den andre, og etterpå installerer du linux på den andre.

8169741[/snapback]

Må man ikke ha et program til det?

Jeg har både OSX, XP og Vista. Når jeg starter opp datan, starter programmet Acronis OS Selector, som lar meg velge mellom OS X og XP/Vista.

Velger jeg XP/Vista, går den inn i Windows's egen os selector som lar deg velge mellom XP og Vista.

Det funker ikke uten Acronis OS Selector.

Lenke til kommentar

Om man skal installere Vista blir det sikkert litt annerledes - er ikke sikker på om det funker med GRUB. GRUB er en bootloader à la Acronis-greia du forteller om (som jeg ikke har hørt om).

 

Men ellers klarer de fleste Linux-distroene å sette opp en fungerende dual-boot-setup med GRUB når de ser en windows-partisjon. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...