Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Forslag til varmekabel under parkett?


Anbefalte innlegg

Jeg skal legge nytt gulv i et rom i kjelleren. Der er det betong som underlag. Videre er det lagt på depron-matter og nå skal det varmekabler under parketten. Har sett på Elflex, men det blir litt problemer med 45 grader vinkelen, da Elflexen bare kan kuttes i 90 grader vinkel..

 

-Noen gode forslag til varme under parketten?

 

Rommet:

post-38816-1174065977_thumb.jpg

Endret av namla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med en form for trappetrinnkutting, hvor du da lager "trappetrinn" oppover den ene skråveggen? Hvordan er det med kuttingen, må man ha en viss lengde før neste kutt kan komme? Hvis du skjønner :p

8169326[/snapback]

Hvis jeg forstår rett, Elflex kommer i bredde på min 40cm og en rett kutt lager en "tom trekant" (med et areal på 40cm x 40cm / 2), når elflexen møter 45 grader veggen.

 

http://www.elektroplast.no/

8169436[/snapback]

Går det å kutte denne typen 45 grader?

Lenke til kommentar

For det første kan du ikke kutte elflex og liknendes 45grader.

De må kuttes i visse lengder. Det er flere varmekabelelement som er parallellkoblet, så du må kutte vekk ett helt element.

 

I rommet ditt ser jeg ingen problemer ved å benytte varmekabel matte som elflex.

Det er ikke mye parkett som ikke blir oppvarmet. Områdene som ikke får varme er utenfor prioriteringsområde.

 

Hadde du ikke allerede lagt depron plater så kunne Raychem T2 rød (og lignede) vert ett alternativ. Disse kommer med egne gulvplater med slisset spor. Du hadde fått litt bedre uttnyttelse av rommet da.

 

Flexeatt er en annen fabrikant av samme type varmematter. Disse kommer med litt mindre størrelse på elementene slik at tilpassing kan bli litt bedre med tanke på kutting.

 

Legger ved en skisse.

Hold deg til 60w pr. kvadratmeter. (maks for parkett)

post-13831-1174071736_thumb.jpg

Lenke til kommentar
...nå skal det varmekabler under parketten. Har sett på Elflex...
Skal du ha varmekabler eller varmefolie?

 

Det grøsser kaldt nedover ryggen av sistnevnte. Har vært mye problemer med tilkoblingsklemmene på elementene, disse er rett og slett for dårlige og kjenner flere som har måttet byttet ut varmefolien med kabel pga. varmgang i klemmene med tilhørende svikt i folien (brent) og tap av gulvvarme. Uansett så er disse klemmene noe du ikke har lov til å klemme på og koble selv, så sant du ikke jobber for en elektroinstallatør.

 

Ville heller lagt ut lavtbyggende varmekabel på rull, men da må det legges ett lag med avrettingsmasse eller termomasse på toppen av dette.

Lenke til kommentar
Hadde du ikke allerede lagt depron plater så kunne Raychem T2 rød (og lignede) vert ett alternativ. Disse kommer med egne gulvplater med slisset spor. Du hadde fått litt bedre uttnyttelse av rommet da.

8170009[/snapback]

At det er lagt depron plater er en sannhet med modifikasjoner, de er innkjøpt og planen var å legge de. Men finnes det gode alternativer som ikke inkluderer depron, så er det også aktuelt å vurdere. Har du eller noen andre erfaring med denne Raychem kabelen eller tilsvarende type?

Skal du ha varmekabler eller varmefolie?

8170101[/snapback]

Litt dårlig formulering i åpningsposten.., målet er å ha litt komfortvarme i parketten. Om det er folie eller kabel er for så vidt ikke veldig vesentlig. Tar med i vurderingen at folie har kortere levetid enn kabel.

Ville heller lagt ut lavtbyggende varmekabel på rull, men da må det legges ett lag med avrettingsmasse eller termomasse på toppen av dette.

8170101[/snapback]

Varmekabel på rull og avretting kunne vært fint, hadde det ikke vært for at jeg bare har 14mm plass (fra betongen til bunnen av parketten).

 

- Og for ordens skyld, så jobber jeg for en registrert elinstallatør..

Lenke til kommentar
Varmekabel på rull og avretting kunne vært fint, hadde det ikke vært for at jeg bare har 14mm plass (fra betongen til bunnen av parketten).
Ikke noe problem:

    0,3 mm primer

    3 mm Devimat DTIF varmematte

    5 mm overstøp

    0,2 mm fuktsperre

+ 3 mm parkettunderlag

= 11,5 mm byggehøyde.

 

I ett så lite rom klarer du deg med 70W/m­² og du kan da velge Devimat DTIF-70 på 615W (El.nr. 10 353 56) med en totallengde på 17,5m. Hvis du ser på vedlagte leggekart så går det med 16m med matte med 10-15cm avstand fra vegg (noe som er normalt). De resterende 1,5 meterene tilsvarer ca. 7,5 meter med løs kabel som må klippes løs fra matten og legges "manuelt".

 

Installasjonsveiledning: Devimat DTIF.

 

 

Lenke til kommentar

Interessant det du sier Pingla. Har ikke tenkt på at det er plass til å støpe ned kabel. Det blir jo en del billigere enn disse spesialproduktene for parkett. Et minus med denne løsningen er at kabelen kommer lenger ned i gulvet, i forhold til når kabelen ligger helt oppunder parketten. Vil vel få et tregere golvvarmesystem, og noe varme vil kanskje også gå nedover?

Når det nevnes parkettunderlag vil jeg tro at depron plater kan brukes som det?

Lenke til kommentar
Et minus med denne løsningen er at kabelen kommer lenger ned i gulvet, i forhold til når kabelen ligger helt oppunder parketten. Vil vel få et tregere golvvarmesystem, og noe varme vil kanskje også gå nedover?
Noe av varmen vil forsvinne ned i betongen slik at oppvarmingstiden vil ta noe tid, men når betongen er varmet opp fungerer det knallfint. Denne varmen forsvinner i liten grad, den blir magasinert i betongen og den dagen du slår av kablene så vil det være varmt en god stund etterpå.

 

8mm fra parketten er ikke noe problem, dette er lavtbyggende og man får en god varmespredning med bruk av termomasse. Du vil faktiskt få ett relativt kjapt system siden avstanden og den termiske motstander mot parketten er liten, kontra betongen. Har ett slikt gulv selv og har god erfaring med dette. Det å bruke lav wattstyrke som komfortvarme (og egentlig hele oppvarmingen av rommet) er en fordel da varmen vil fordele seg bedre enn du skulle hatt mye effekt i kablene, da ville du ha kjent mellomrommet mellom varmekabelen bedre.

 

Når det nevnes parkettunderlag vil jeg tro at depron plater kan brukes som det?
Nope, Depron er laget for å ligge under varmekablene for å reflektere varmen opp. Har du prøvd å stå barbent på en Depron-plate, du vil bli overrasket over hvor varmt det blir fordi platen reflekterer kroppsvarmen din.

 

---

 

Regulering av varmekabelen er en vel så viktig del som selve utførelsen på underlaget. Selv bruker jeg en triac-regulator (MEC-1991H) med gulvføler og uten nattesenkning fra Micromatic. En fordelen med denne er at den er lydløs, du hører ikke når den slår inn og ut. En annen er at den bruker puls-bredde styring av varmekabelen over en syklustid på 4 sekunder noe som gjør reguleringen veldig presis kontra vanlige termostater. Puls-bredde vil si at er det behov for 25% effekt så står varmekabelen på i 1 sekund og av i 3 sekund i løpet av syklustiden, osv. Reguleringsprinsippet er som en PI-regulator kontra en P-regulator (Av/På) for vanlige termostater, dvs at når regulatoren nærmer seg settpunktet vil pulslengden avta. Se denne: http://www.micromatic.no/images/GetImg.asp?FileID=4314

Lenke til kommentar

Takker for flotte svar!

 

Ikke noe problem:

    0,3 mm primer

    3 mm Devimat DTIF varmematte

    5 mm overstøp

    0,2 mm fuktsperre

+  3 mm parkettunderlag

=  11,5 mm byggehøyde.

8173354[/snapback]

Er ikke helt stødig på oppbygging av slike gulv så:

-Hvilken funksjon har primeren?

-Er det nødvendig med fuktsperre?

-Noen spesielle parkettunderlag som anbefales?

Hva om jeg la depron plater i bunnen av dette? De bygger 3mm og om man kutter en halv mm på støpen er man på 14mm.

 

Dette er et rom som vil stå kaldt, men som varmes opp ca en til tre kvelder i uka. Det er ei lita kjellerstue.

 

Når det gjelder regulering ser jeg for meg at det må være noe som kan sette en maks temp. Tror at parketten ikke har godt av mer enn 27 grader.

Lenke til kommentar
-Hvilken funksjon har primeren?
Etter at betongen er mattslipt og støvsugd, så primer man gulvet for å få en flate som både limingen av varmekabelen og avrettingen fester seg til. Uten primer vil avrettingen bli liggende som ett eget adskilt lag som vil kunne "flyte" oppå betongen.

 

-Er det nødvendig med fuktsperre?
Så sant du ikke legger fliser så må du ha en fuktsperre for å forhindre at parketten blir ødelagt. Er kjelleren din veldig tørr kan du droppe dette, hvis du tar sjansen.

 

-Noen spesielle parkettunderlag som anbefales?
Glava har parkettunderlag med og uten fuktsperre i både 2 og 3 mm. Den med fuktsperre kalles da kombiunderlag.

 

Hva om jeg la depron plater i bunnen av dette? De bygger 3mm og om man kutter en halv mm på støpen er man på 14mm.
Hvis du legger Depron rett på betonggulvet så må betonggulvet primes og Depronen må således limes til dette med ett egnet lim. Deretter primes Depron'en for at avrettingen skal feste seg til disse.

 

Dette er et rom som vil stå kaldt, men som varmes opp ca en til tre kvelder i uka. Det er ei lita kjellerstue.
Vurdert fliser i stedenfor? Da trenger du ikke 5mm overstøp, da kan avrettingen kun dekke varmekabelen og man bruker en 8mm tannsparkel for flislimet som gir ca. 4-5mm byggehøyde på flislimet når flisen er presset på plass. Dette setter begrensning på hvor tykk gulvflisen kan være, vet ikke hvor tykk denne parketten din skulle være.

 

Når det gjelder regulering ser jeg for meg at det må være noe som kan sette en maks temp. Tror at parketten ikke har godt av mer enn 27 grader.
I den regulatoren jeg har kan man minimums- og maksimumsbegrense ved hjelp av en låsemekanisme bak innstillingsknappen. Finnes også regulatorer som har dette innebygd, uten at jeg husker hvilke det var.

 

 

*** Siden denne tråden nå omhandler litt mer enn bare valg av varmekabel så flytter jeg den til "Hus, hage og oppussing". ***

Lenke til kommentar

Takker. Hadde tenkt å legge varmekabler i en nydel vi skal bygge i huset vårt. Kan man bruke 100w matter under laminat\parkett hvis snittet pr m2 ikke går over 70w?. Hvis jeg har et rom på 14m2 og legger 8m2 med 100w varmematter, det skulle tilsi ca 60w pr kvm. Og før du\dere spør, jeg skal ikke legge dette selv, bare spør.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Jeg skal legge nytt gulv i et rom i kjelleren. Der er det betong som underlag. Videre er det lagt på depron-matter og nå skal det varmekabler under parketten. Har sett på Elflex, men det blir litt problemer med 45 grader vinkelen, da Elflexen bare kan kuttes i 90 grader vinkel..

 

-Noen gode forslag til varme under parketten?

 

Rommet:

post-38816-1174065977_thumb.jpg

8169312[/snapback]

 

Som fagmann som har jobbet mye med gulv varme, vil jeg på det sterkeste anbefale og ikke bruke elflex under parket. I bunn og brunn skulle dette ikke medføre noen problemer da elflexen ikke får så alt for høy overflate temperatur, men er en uforsiktig og legger på en tykk gulvmatte, en sofa som ikke har noe god lufting, så kan en i værste fall ødelegge parketten pga varmen som blir "innelåst".

Må også si meg enig i de kommenterene ang tilkoblingsklemmene til elflex ol systemer, har ofte spurt meg selv hvordan dette i det hele tatt kan være lovlig.

Det beste er å benytte en selvregulerende varmekabel, eksempelvis T2-rød, tror det er Rychem som produserer de. Se http://www.solarengros.no/solarcable06/PDF...e_gulvvarme.pdf

http://www.tycothermal.com/norway/norwegia...ta/default.aspx

 

Dette systemet gir god isolasjon mot underlaget og god el.økonomi ettersom en ikke får stort varmeflukt mot underlaget, men reflektert opp.Byggehøyde er kun 13mm+ ev parkett.

Parkett kan legges direkte oppå, kun en tynn filt må legges mellom. :thumbup:

Men det er noe dyrere i innkjøp en andre systemer.

 

MVH

Kenneth

Endret av Dingo666
Lenke til kommentar

Elflex er herved utelukket!!

 

Slik som jeg ser det nå står det mellom to alternativer:

- Legge varmematte, Devi.

- Bruke selvregulerende kabel, T2 rød.

 

Ser at det er en fordel med T2 rød, da denne aldri vil bli så varm at den ødelegger parketten, og den vil også ligge tett oppunder parketten og det er jo der jeg ønsker varmen. Et minus er selvfølgelig en høyere pris. (Skal sjekke ut litt priser i morgen..) Hvordan blir det med termostat til denne kabelen?, er jo ikke mye vits i gulvføler.

 

Noen som har mening om senteravstanden på T2 rød. Man kan både legge den i 10 cm eller 20 cm. På vanlige kabler er 20 cm ganske mye, og man kan risikere å kjenne det på det ferdige gulvet. Dette vil merkes enda bedre når kabelen ligger helt oppunder parketten, eller er aluminiumen som kabelen ligger på fantastisk god til å fordele varmen?

Lenke til kommentar
Kan man bruke 100w matter under laminat\parkett hvis snittet pr m2 ikke går over 70w?.
100W mattene er laget slik at det er 100W/m², tror det blir en voldsom jobb å klippe opp denne slik at det blir 70W/m². Er nok da enklere å kjøpe løs varmekabel og legge den for hånd, det er jo det man skal slippe å gjøre når man kjøper matter med ferdig fordelt kabel. ;)

 

Produsenten av laminaten/parketten setter vanligvis krav til hvor mye watt-effekt som kan ligge under gulvet, men en tommelfingerregel er maks. 70-75W/m².

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...