Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: 2007 Ford Focus TDCi - UPDATE


Anbefalte innlegg

Det er ikke noen worklog dette akkurat. Jeg har foreløpig ikke gjort annet enn å peke på utstyrlisten og punge ut for bilen. Men det er tøft nok bare det i det her landet. Etter jeg krasjet bilen min den 4. jan i år, så slo jeg til på nybil nå hvor dieselbiler hadde falt en del i pris :)

 

Bilen:

Ford Focus Titanium 1,6 TDCi

 

Nevneverdig utstyr:

Nøkkelfri adgang - sweet

Tilleggsvarmer, programmerbar - orntli' behagelig

Bluetooth og stemmestyring av anlegg og tlf

2-soners klima - redder ekteskapet ;)

Aut. nedblendbart speil - funket bedre enn jeg trodde

Fabrikkmontert styling med 18" felger

Sportsunderstell - et must. Bilen er rå å kjøre fra før, men blir sykt bra med dette.

Regnsensor

Bi-Xenon lys

Cruise

 

Bilder

Her er bilen hos forhandler - helt jomfruelig :)

 

post-7955-1173856018_thumb.jpg

 

17" vinterhjul på her. Se bilder med 18" lenger nede

 

post-7955-1173856039_thumb.jpg

 

Litt mørkt interiørbilde, men ble for lyst med blits

 

post-7955-1173856220_thumb.jpg

 

Bilen er i tillegg til å være rød, en ikke-metallic farge. Derfor ville jeg ha lakk konservering på bilen. Har hatt Tefcar på min MC før i tiden og syns det ga et meget bra resultat og punget derfor ut for å få dette på Focusen :)

Her har jeg tatt bilder rett etter jeg hentet bilen etter behandlingen.

 

post-7955-1173856453_thumb.jpg

 

post-7955-1173856472_thumb.jpg

 

Den ble veldig blank og helt babyglatt i lakken. Anbefales! :thumbup:

Ikke så lett å gjengi på bilder, men..

 

post-7955-1173856567_thumb.jpg

 

post-7955-1173856627_thumb.jpg

 

Tefcar merket.

 

post-7955-1173856671_thumb.jpg

 

Det var de bilder jeg har tatt foreløpig. Håper at nybil også er velkommen her. Noen av de andre showcases/worklogs er jo intet mindre enn imponerende med tanke på den innsats som blir lagt i bilene.

Endret av Monkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
P.O.R.N.O :D

 

Skikkelig lekker bil, har virkelig fått sansen for nye Focus.

8152217[/snapback]

 

Takk takk :)

Bilen jeg krasjet før jeg kjøpte denne var en Focus Mk1. Jeg må innrømme at jeg var litt reservert til Focus Mk2 da den kom. Men utseendet har skikkelig grown on me.

Men litt felger og styling hjelper jo altid :cool:

Lenke til kommentar

Er det stor forskjell på kjøreegenskapene når det gjelder stasjonsvogn og den her "hatchback" utgaven? Moren min har en 2007-modell 1.6 TDCi stasjonsvogn, men er ikke helt begeistret over motoren. 90hk blir litt lite på en bil som egentlig har kjøreegenskaper til å takle langt mer krefter! :p

 

Btw, hvor mye sank prisen over nyttår?

Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på kjøreegenskapene når det gjelder stasjonsvogn og den her "hatchback" utgaven? Moren min har en 2007-modell 1.6 TDCi stasjonsvogn, men er ikke helt begeistret over motoren. 90hk blir litt lite på en bil som egentlig har kjøreegenskaper til å takle langt mer krefter! :p

 

Btw, hvor mye sank prisen over nyttår?

8172450[/snapback]

 

Takk for det, Snufi. :!: Jeg tok en liten sjangs med fargen, men jeg er kjempefornøyd. Ser veldig bra ut "live".

 

Mht kjøreegenskaper salabra, så vil en 3- eller 5-dørs Focus altid kjøre litt bedre enn en stasjonsvogn. Men du skal nok pushe bilen før du kjenner forskjellen. Men skal du ha engang, så kjøp for all del sportsunderstell. Den blir ikke hard eller stumpete. Bare fast og kontant og sitter som et skudd i svinger.. Med et slikt på en stv tror jeg det vil jevne seg ut mot en 5-dørs uten sportsunderstell.

 

Jeg har 90 hk på min TDCi og klarer fint å ha det moro på svingete veier med det. No problem. Men - jeg skal chippe Focusen til ca 120 hk og 260 Nm. Så det kan jo kun bli bedre ;)

 

Prisen sank ca 20.000,- på 1,6 TDCi over nyttår :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da fikk jeg endelig tatt noen bilder med 18" sommerhjul :) Husk å klikke på bildene for full størrelse.

 

post-7955-1175683266_thumb.jpg

 

Det ble matte Ford/Ronal felger. Men jeg syns bilen ser litt mere sint ut med matte felger ;)

 

post-7955-1175683348_thumb.jpg

 

post-7955-1175683604_thumb.jpg

 

Her er litt for dere Formel 1 fans. Jeg regner med de allerfleste herinne skjønner denne. Enten man er enig eller ei :thumbup:

 

post-7955-1175683721_thumb.jpg

Endret av Monkey
Lenke til kommentar

Definitivt en av de mest spennende bilene Ford har laget på mange år, 120hk og 260Nm under høyrefoten blir definitivt å øke kjøregleden, en av de kjekke tingene med moderne dieselmotorer er at de er "lettskremt". Dessuten finnes det en lite kjent funksjon inne i kjørecomputeren der du kan justere styreresponsen mellom komfor normal og sport, men den er godt gjemt inni menyen på kjørecomputeren.

Lenke til kommentar
Definitivt en av de mest spennende bilene Ford har laget på mange år, 120hk og 260Nm under høyrefoten blir definitivt å øke kjøregleden, en av de kjekke tingene med moderne dieselmotorer er at de er "lettskremt". Dessuten finnes det en lite kjent funksjon inne i kjørecomputeren der du kan justere styreresponsen mellom komfor normal og sport, men den er godt gjemt inni menyen på kjørecomputeren.

8340112[/snapback]

 

Oh jes, nå er det på onsdag det skjer. Gleder meg som en unge. :!: Det blir hos Scantune i Danmark. Er en perfeksjonistisk virtuos der som heter Per Mai. Han vet hva han gjør. Kommer tilbake med mer info når det er gjort.

 

Stemmer det Rebel-Rider. Jeg kjører altid med komfort innstillingen til vanlig. Deilig lett på rattet. Og rett over på Sport når jeg er på noen artige landeveier. Da er det masse feedback og føling med veien :thumbup: Luv it.

Lenke til kommentar

Ja, da var det gjort! Bilen har fått ny programvare som har låst opp potensialet i motoren så langt. Første inntrykk etter å ha kjørt bilen er litt skuffelse. Hadde håpet på å kunne kjenne større forskjell. Men jeg hadde kanskje skrudd forventningene for høyt opp? Bilen leverer kraften i et jevnt skyv. Ingen dramatikk eller ekstra lyd. Bare et skyv lissom. Og når bilen er veldig stillegående fra før er det nesten bare på speedometeret at man ser forskjellen. Lettest å kjenne på at den drar like bra i 4. gir som den gjorde i 3. gir før. Og det er jo bra.

 

post-7955-1176497732_thumb.jpg

 

Hk gikk fra 89 til 112. Moment fra 203 til 262 Nm. Hk var litt mindre enn jeg hadde håpet på. Men som Per Mai sa, så var bilen enda ganske ny og resten ville komme av seg selv etterhvert. Det ser man kanskje best fra momentet som kun var på 203 Nm imot fabrikkens oppgitte 215. Hk var nesten oppe på de angitte 90 fra Ford. Men artig at momentet enda gikk litt over det jeg hadde håpet på - selv om bilen ikke er helt innkjørt :) Jeg må få tatt en ny måling i høst eller neste år.

 

post-7955-1176497149_thumb.jpg

 

Her er bilen etter utført jobb. Fikk dessverre ikke tatt noen bilder av rullinga. Ikke lett å se at bilen er blitt sterkere :p Men på turen hjem merket jeg en markant nedgang i forbruk på langkjøring. Fra ca 0,59 på mila før til 0,45. Det høres utrolig ut, men det sa kj.comp. Skal sjekke litt mer over tid, men om det stemmer burde jeg gå til Stortinget og få refundert mine 5500,- og i tillegg få tilbakebetalt noe av avgiften nå som jeg forurenser mindre... :!: Yeah, that'll be the day.. :roll:

Endret av Monkey
Lenke til kommentar

Jeg forventet at forbruket skulle gå ned, men fra 0,59 til 0,45 l/mil var jo enorm forskjell(23,72%, nesten 1/4 reduksjon). Hvis du gjør mye langkjøring, kan jo fort chippen tjene seg selv inn igjen.

 

23 hk ekstra var vel kanskje ikke så mye, men 60 nm burde være merkbart.

Bare lurer, men er det lurt å måle effekt/dreiemoment før motoren er innkjørt? Blir det ikke ekstra mye slitasje på motoren?

Lenke til kommentar
23 hk ekstra var vel kanskje ikke så mye, men 60 nm burde være merkbart.

Bare lurer, men er det lurt å måle effekt/dreiemoment før motoren er innkjørt? Blir det ikke ekstra mye slitasje på motoren?

8382968[/snapback]

 

Du tenker på de få sekundene han kjører den opp på 4300 rpm? Var vel ikke deroppe mere enn et par sekunder. Det skader ingenting. Dessuten hadde bilen gått ca 3700 km da det ble gjort. Så den første inisielle innkjøringen med å få alle delene i motoren "gnidd sammen" har jo skjedd da :)

 

Rebel-Rider: Hehe. Vel, nesten en Fiesta..

Jeg skal få den kjørt ordentlig inn og ta en ny rulling som sagt. Så jeg er spent på hvor mye det har å si.

Scantune sa at emisjons verdiene for utslipp var helt like etterpå. Altså ingen ekstra utslipp og ingen svart diesel-røyk som man ofte ser på chippede biler. Så motoren er i alle fall langt i fra pint kan man si. :thumbup:

Lenke til kommentar
23 hk ekstra var vel kanskje ikke så mye, men 60 nm burde være merkbart.

Bare lurer, men er det lurt å måle effekt/dreiemoment før motoren er innkjørt? Blir det ikke ekstra mye slitasje på motoren?

8382968[/snapback]

 

Du tenker på de få sekundene han kjører den opp på 4300 rpm? Var vel ikke deroppe mere enn et par sekunder. Det skader ingenting. Dessuten hadde bilen gått ca 3700 km da det ble gjort. Så den første inisielle innkjøringen med å få alle delene i motoren "gnidd sammen" har jo skjedd da :)

 

Rebel-Rider: Hehe. Vel, nesten en Fiesta..

Jeg skal få den kjørt ordentlig inn og ta en ny rulling som sagt. Så jeg er spent på hvor mye det har å si.

Scantune sa at emisjons verdiene for utslipp var helt like etterpå. Altså ingen ekstra utslipp og ingen svart diesel-røyk som man ofte ser på chippede biler. Så motoren er i alle fall langt i fra pint kan man si. :thumbup:

8386226[/snapback]

 

Jeg har en 2005 Focus Tdci 109HK Ghia. Kjøpte bilen når den var gått 18000 og den har nå gått 40000. Forskjellen på motoren fra jeg kjøpte den til nå er stor, og det er først nå at den har "løsnet" skikkelig. Så jeg tror du kan regne med økte ytelser etterhvert som bilen får flere km på tellern.

 

Mvh

 

Raimo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...