Gå til innhold

Hvilken linux versjon? Går det ann å spille?


Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Jeg har nå bruket windows siden win 95, og har etter det brukt 98se, win me, win xp. Jeg er i grunn fornøyd med xp, men har veldig lyst til å prøve noe nytt.

 

Hvilken linux "versjon" har best design og brukervenlighet? Etter det jeg har lest er ubuntu ett godt valg. Leste forøvrig en artikkel i dinside om en annen versjon som jeg aldri har hørt om, er det noen andre som har hørt om PCLinuxOS?

DreamLinux har jeg også lest litt om.

 

Er det noen dere ikke/vil anbefale av en spesiell grunn med tanke på brukervenlighet?

 

Hvor mange spill vil virke på ett linux operativsystem? For å nevne noen jeg bruker: Football manager 2007, red alert 2, c&c tiberium war 3 demo, worms world party, sim city 4. Virker programmer som limewire, zonealarm i linux? Er det problemer med å koble seg til ett nettverk med windows xp med krysserkabel? Vil jeg kunne bruke den sammen med min xbox360?

 

Det ble litt mange spm på en gang, men svar på så mange dere orker:)

 

Hardware:Jeg har en laptop (whitebox cl56) med 1024 mb minne, radeon 9700 pro grafikkort, 1,7 ghz pentium m, 80 gb hd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slå opp spillene dine her for å finne ut hvor godt de virker i cedega eller i wine - du må ta ratingen i wine sin appdb med en klype salt, det er subjektive vurderinger av hvor godt den som har lagt det inn mener det virker.

 

Vil anbefale deg ubuntu framfor pclinuxos, fordi såvidt jeg vet er pclinuxos bare i en beta-utgave ennå, men det kan jo være bra nok allikevel for alt jeg vet. Har ikke prøvd det.

 

Ubuntu Feisty fawn (7.04) kommer straks. Og det skal være en ganske stor oppgradering fra dagens Ubuntu edgy (6.10), som også er veldig bra.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Som HavarN anbefaler jeg også Ubuntu, bl.a. pga. hvor enkelt det er å få hjelp.

 

Virker programmer som limewire, zonealarm i linux? Er det problemer med å koble seg til ett nettverk med windows xp med krysserkabel?

8146220[/snapback]

 

LimeWire finnes til Linux, men den må installeres manuelt i distroer som ikke bruker rpm-pakker. Sitter på Red Hat nå, så kan ikke sjekke om LimeWire finnes i pakkebehandleren til Ubuntu. Uansett finnes det et drøss av andre P2P-programmer.

 

Zonealarm er vel et antivirusprogram. Det trenger du ikke tenke på i Linux. :)

 

Du kan koble til Windows-maskiner over nettverket med Samba. Denne finnes i pakkebehandleren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Bruker ubuntu rpm pakker? Eller er dette noe som må installeres utenom?

 

ZoneAlarm er en firewall, jeg reknet nesten med at jeg fikk beskjed om at dette ikke er nødvendig i linux sammen med antivirus prog. men zonealarm skal brukes til ett annet formål. Uansett så regner jeg med at dette virker siden f.eks. limewire virker.

 

Finnes det ikke virus til linux i det hele tatt? Støtter AVG linux?

Lenke til kommentar

.jar er javaprogrammer som er kompilert med sun sin java-compiler.

 

Disse kan kjøres på alle platformer som har java installert ved å skrive:

 

java program.jar

 

Så, .jar er som en .exe-fil ja ;)

 

.rpm eller .deb kan sammenlignes med .msi i windows. Det er arkiver som inneholder filer, samt instrukser til et installasjonsprogram for hvordan det installeres. Dette programmet er i windows sitt tilfelle installshield, i .rpm sitt tilfelle heter det rpm og i .deb sitt tilfelle dpkg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
.rpm eller .deb kan sammenlignes med .msi i windows. Det er arkiver som inneholder filer, samt instrukser til et installasjonsprogram for hvordan det installeres. Dette programmet er i windows sitt tilfelle installshield, i .rpm sitt tilfelle heter det rpm og i .deb sitt tilfelle dpkg.

8147943[/snapback]

Med andre ord ting jeg ikke har hørt om før. Hvilken praktisk betydning har de forksjellige systemene (med tanke på at noen bruker rpm) for de forkjellige linux distroene?

Lenke til kommentar
Bruker ubuntu rpm pakker? Eller er dette noe som må installeres utenom?

8147502[/snapback]

 

Nei, Ubuntu bruker .deb-pakker, ikke .rpm-pakker. Disse er fryktelig enkle å installere, enklere enn hva du er vant med i Windows. Enkleste er å skrive

sudo dpkg -i <filnavn>.deb

i terminalen, men du kan også gjøre det ved å dobbeltklikke på fila eller installere den gjennom pakkebehandleren Synaptic som du finner i System-menyen på panelet (start-linjen). I de aller fleste tilfeller finnes allerede pakken du er ute etter i Synaptic sin database. Da er det bare å søke og merke av for installasjon.

 

ZoneAlarm er en firewall, jeg reknet nesten med at jeg fikk beskjed om at dette ikke er nødvendig i linux sammen med antivirus prog. men zonealarm skal brukes til ett annet formål. Uansett så regner jeg med at dette virker siden f.eks. limewire virker.

 

Ok, trodde det bare var et antivirusprogram. :) Jeg tror det ikke er nødvendig med brannmur for vanlige bruker, da Linux kjører med stengte porter etter det jeg har hørt. Her må en som kan litt mer si noe, for dette er jeg ikke sikker på.

 

LimeWire virker fordi utviklerne av programmet har laget en Linux-versjon. Det er ikke gitt at det finnes Linux-varianter til alle Windows-programmer, men noen ganger er det tilfelle. ZoneAlarm har ingen Linux-versjon så vidt jeg vet.

 

Finnes det ikke virus til linux i det hele tatt? Støtter AVG linux?

 

Nei, det finnes ingen virus til Linux 2.6.x, og du trenger heller ikke bekymre deg særlig for virus om Linux skulle bli mer utbredt. Å lage fungerende virus til Linux er vanskelig.

 

AVG Free finnes til Linux, men brukes til å lete etter Windows-viruser. Dette trenger du ikke med mindre du vil søke etter virus i filer du sender til dine Windows-venner før du sender dem. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
..

Ok, trodde det bare var et antivirusprogram. :) Jeg tror det ikke er nødvendig med brannmur for vanlige bruker, da Linux kjører med stengte porter etter det jeg har hørt. Her må en som kan litt mer si noe, for dette er jeg ikke sikker på.

..

8148316[/snapback]

 

Hva menes med stengte porter? Vil det si at om jeg skal f.eks. spille red alert 2 over internett også må 1 bestemte port, la oss si 1050, så vil jeg ikke kunne åpne denne porten? På ruteren min så har jeg åpnet diverse porter av denne grunn. Misforstår jeg hva du sier nå eller mente du dette? Er det i så fall mulig å åpne de?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bekymre deg over porter.. portene er åpne på maskina når du bruker programmer som trenger de (i de aller fleste tilfellene).

 

.deb kan betraktes som installasjons filer.

 

Ubuntu kan også bruke .rpm-pakker (selv om det ikke alltid fungerer):

sudo apt-get install alien #innstallerer programmet alien
alien -i <filnavn>.rpm #innstallerer pakka

Endret av MrPingu
Lenke til kommentar

De fleste linux distroer har en ferdig konfigurert brannmur som heter iptables. Den er ferdig konfigurert for å beskytte mest mulig mot angrep fra nettet. Det er litt rart å komme fra windows hvor man trenger en grafisk del for å konfigurere brannmuren for å beskytte seg ordentlig. Man må huske på at linux er "bygd" for internett. Noe windows ikke er.

 

Hvis man har lest litt data historie har man fått med seg at microsoft ikke hadde noe tro på internett. Den vanligste måten å "overstyre" iptables på er gjennom terminalen, da de fleste linux servere kjøres uten grafisk brukergrensesnitt for å spare resursser. Men man får også grafiske brukergrensesnitt for å gjøre dette. En av de mest kjente heter firestarter og finnes i de fleste pakkesystemer. I de fleste tilfeller har man ikke bruk for dette da porter er styrt veldig bra til å begynne med. Hvis man da ikke liker å se på angrep som preller av da, som er en ganske digg følelse etter som mange har opplevd en god del angrep i windows som har hatt kjipe konsekvenser. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Slå opp spillene dine her for å finne ut hvor godt de virker i cedega eller i wine - du må ta ratingen i wine sin appdb med en klype salt, det er subjektive vurderinger av hvor godt den som har lagt det inn mener det virker.

 

Vil anbefale deg ubuntu framfor pclinuxos, fordi såvidt jeg vet er pclinuxos bare i en beta-utgave ennå, men det kan jo være bra nok allikevel for alt jeg vet. Har ikke prøvd det.

 

Ubuntu Feisty fawn (7.04) kommer straks. Og det skal være en ganske stor oppgradering fra dagens Ubuntu edgy (6.10), som også er veldig bra.

8146300[/snapback]

Vil denne oppgradering gjøre det bedre å spille også?

Såvidt jeg har skjønt det så er cedega og wine to forskjellige "emulatorer" for å få windows spill til å virke i linux. Der cedega koster penger mens wine er den som følger med linux..?

Lenke til kommentar

Det beste er selvsagt å klare seg uten windows-spill. Det finnes en del native-linux-spill også. Søk opp "den store spill tråden" her i forumet.

 

Cedega koster $5 pr måned, men du støtter utviklingen av wine siden cedega bidrar med kode tilbake til wine. Men cedega er nok den som fungerer best til windows-spill.

 

Det spiller vel egentlig ikke så stor rolle om man kaller det for emulator eller "kompatibilitetslag", som er riktig terminologi. Emulatorer legger vanligvis på en langt større overhead - dvs betydelig redusert ytelse. Et kompatibilitetslag trenger ikke å gi deg redusert ytelse overhode.

Lenke til kommentar

Du kan laste ned alle tidligere versjoner av cedega mens du har abonnement, ta backup av de og reinstallere de så mange ganger du vil senere.

 

I tillegg får du jo sjansen til å stemme + oppdateringer + støtte cedega og wine o.l. hvis du fortsetter å abonnere.

Lenke til kommentar
Cedega koster $5 pr måned, men du støtter utviklingen av wine siden cedega bidrar med kode tilbake til wine. Men cedega er nok den som fungerer best til windows-spill.

 

Sikker på at de bidrar med kode til Wine? Sånn som jeg har forstått det er Wine-gutta ganske forbanna på Cedega fordi de gang på gang har lovet å donere kode tilbake noe som aldri skjedde.

Det hele startet vel da Wine var lisensiert under en BSD-lisens som tillater enda friere bruk enn GPL, som muligheten for å lukke kildekoden igjen. Transgaming gjorde vel nettopp dette og lagde sin egen "WineX"-versjon som vel var opensource, men senere døpte de vel om til Cedega og lukket kildekoden samtidig som de lovet Wine å donere sin egen DirectX implementering som var/er betydelig bedre enn Wine sin, og på grunn av dette løftet sluttet vel Wine og utvikle DX i påvente av å få Cedega sin versjon, noe som aldri skjedde så derfor er det vel ikke før ganske nylig at Wine innså at Cedega ikke kom til å holde løftet sitt og startet å videreutvikle sin egen DirectX-implementering.

Wine endret jo også lisensen sin til LGPL mye på grunn av dette. Sånn at de skulle slippe flere som utnyttet WIne-kode i egne lukkede programmer.

 

Er så klart mulig at jeg har forstått dette helt feil, men så vidt jeg vet er Cedega ytterst upopulær i Wine-kretsen.

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar

Nei, det er jeg ikke helt sikker på. Mente cedega også etter at det skiftet navn fra winex var GPL i cvs-versjonen, men for alt jeg vet, kan det jo bare være gammel winex-kode som ligger tilgjengelig der. - Har vært inne i cvs-repoet deres og sett, det er ikke mange forandringene der de siste to årene nemlig.

 

Hvis du finner ut noe helt sikkert så hadde jeg satt pris på beskjed, slik at jeg kan slutte å aboonere på cedega og heller abonnere på crossover...

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...