Gå til innhold

Hva er typisk norsk?


Anbefalte innlegg

How to know when you've been in Norway too long.

1) You start to believe that if it weren't for Norway's efforts the world would probably collapse pretty soon.

 

9128274[/snapback]

Som da den tyske forfatteren latterliggjorde måten nordmenn ser på landet sitt på. Våre kjære og flinke tabloider blåste dette opp til apokalyptiske høyder:

 

"Tysk forfatter latterliggjør nordmenn"

 

:D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fins mye bra med nordmenn. Noe av det jeg syntes er negativt er at alt for mange av Norges befolkning tror at sauer og bønder er et de som "alltid har vært her og lagd deilige fårikåls-middager til oss". Mens bønder, som får så ufattelig mye penger både som selvstending næringsdrivende OG bonde, av staten er med på å utrydde en del av den Norske villmarken som har vært her lenge før oss.

 

Da snakker jeg om ulv, bjørn, gaupe, jerv og andre rovdyr. Flotte dyr som må bøte med livet for de tar sauer. Sauer som bøndene slipper til fjells, helt alene, fritt for alle rovdyr som ikke kan gå på Ica for å kjøpe seg mat.

 

Alikevel er bondegårder og bønder den gamle "nasjonalromansen", som "blomstrer enda!" (Les: Dronning Sonja.)

Lenke til kommentar

Vi kan vel ikke la denne tråden avsluttes enda? Her er enda et gullkorn om nordmenn:

15°C / 59°F

This is as warm as it gets in Norway, so we'll start here.

People in Spain wear winter-coats and gloves.

The Norwegians are out in the sun, getting a tan.

 

+10°C / 50°F

The French are trying in vain to start their central heating.

The Norwegians plant flowers in their gardens.

 

+5°C / 41°F

Italian cars won't start.

The Norwegians are cruising in cabriolets.

 

0°C / 32°F

Distilled water freezes.

The water in Oslo Fjord gets a little thicker.

 

-5°C / 23°F

People in California almost freeze to death.

The Norwegians have their final barbeque before winter.

 

-20°C / -4°F

The Aussies flee from Mallorca.

The Norwegians end their Midsummer celebrations.

Autumn is here.

 

-40°C / -40°F

Paris start cracking in the cold.

The Norwegians stand in line at the hotdog stands.

 

-50°C / -58°F

Polar bears start evacuating the North Pole.

The Norwegian army postpones their winter survival training awaiting real winter weather.

 

-70°C / -94°F

Santa Claus moves south.

The Norwegian army goes out on winter survival training.

 

-183°C / -297.4°F

Microbes in food don't survive.

The Norwegian cows complain that the farmers' hands are cold.

 

-273°C / -459.4°F

ALL atom-based movent halts.

The Norwegians start saying "Jøssda, it's cold outside today."

 

-300°C / -508°F

Hell freezes over.

Norway becomes world champions in football.

Mange gullkorn her også.
Lenke til kommentar

Intens avislesing er noe nordmenn deler med finner, er kanskje ikke det mest karakteristiske trekket.

 

Jeg googlet på "lunch boxes" og fikk inntrykk av at dette var mer forseggjort, er dette stort sett kjøpte matpakker, eller omfatter det også selvsmurte matpakker? Jeg må innrømme at disse kjenner jeg lite til.

 

Japanerne har noe liknende, omenn utrolig forseggjorte, Obento: http://images.google.com/images?q=obento&um=1&sa=N&tab=wi

Lenke til kommentar
Intens avislesing er noe nordmenn deler med finner, er kanskje ikke det mest karakteristiske trekket.

 

Jeg googlet på "lunch boxes" og fikk inntrykk av at dette var mer forseggjort, er dette stort sett kjøpte matpakker, eller omfatter det også selvsmurte matpakker? Jeg må innrømme at disse kjenner jeg lite til.

 

Japanerne har noe liknende, omenn utrolig forseggjorte, Obento: http://images.google.com/images?q=obento&um=1&sa=N&tab=wi

9374349[/snapback]

Lunch box er en matboks som man stapper mat i, f.eks. selvsmurt sandwich. http://en.wikipedia.org/wiki/Lunch_box

 

Her er et bilde av en engelsk lunch box som ser ut til å inneholde ganske ordinære brødskiver og litt frukt, som en norsk matpakke.

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar

Jeg så Wikipedia-artikkelen, og syntes den virket vel besynderlig, f.eks. at foreldre ville forby stål, og det i et land der det er så mye våpen i omløp. Jeg kan helt klart se et behov for et "National Lunchbox Association" for å arbeide for retten til å bære stål-matpakker uten lisens eller registrering, med fri tilgang til automat-matpakker som det store målet. Eller kanskje ikke.

 

Spøk til sides, men det ser ut til at disse er mest ment for skolebarn, eller er det noe artikkelen glemmer å nevne? I Norge er matpakken også for voksne i arbeide, og i Japan brukes obento også av voksne. Under feiring av kirsebærblomstrinegn ser du spesielt mange obento.

Lenke til kommentar
Jeg så Wikipedia-artikkelen, og syntes den virket vel besynderlig, f.eks. at foreldre ville forby stål, og det i et land der det er så mye våpen i omløp. Jeg kan helt klart se et behov for et "National Lunchbox Association" for å arbeide for retten til å bære stål-matpakker uten lisens eller registrering, med fri tilgang til automat-matpakker som det store målet. Eller kanskje ikke.

 

Spøk til sides, men det ser ut til at disse er mest ment for skolebarn, eller er det noe artikkelen glemmer å nevne? I Norge er matpakken også for voksne i arbeide, og i Japan brukes obento også av voksne. Under feiring av kirsebærblomstrinegn ser du spesielt mange obento.

9380340[/snapback]

Synes også NLA burde kjempe mer for sine rettigheter ;) Og jada, disse matboksene er mest vanlig for barn. Poenget var å demonstrere at det å ta med seg mat hjemmefra ikke er så særnorsk som man vil ha det til, om det enn er lange tradisjoner for det her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så noen kom innom Norsk metal og rock og det der.. xP

.. Så.. Hva med den norske Folke-rock'en? O.o

Lumsk, f.eks! ;P

 

**

 

Og typisk norske ting.. Uhm..

Ostehøvel, ftw!

 

 

Dyr, så jeg snakk om her oppe..

Når jeg ser sauer og geiter som går på beite på et jorde ved en sånn litt "øde" landevei, får jeg en sånn.. "jeg er i norge"-følelse xD

 

:blink:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå leste jeg ikke hele tråden, men hva med lofottorsken som tyskere stjeler med seg, samt lutefisken?

 

Også har du det kjente sitatet fra en norsk bar: You want HOW MUCH for a beer?!

 

Codename_Paragon: Teksten om temperaturer er moddet på. De morsomste punktene er byttet ut.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Skal du skrive om ting som er typisk norsk kan du skrive om bunad, brunost, geitost, natur, osv. Håper dette var til hjelp. :)

 

Veldig problematisk den der, hadde faktisk forelesning om temaet for nøyaktig en time siden, ikke det at jeg ikke har sett på dette som problematisk lenge før det. Hvis vi ser på vårt eget hverdagsliv, er det veldig preget av bunad, folkemusikk, og brunost for å nevne noe typisk norskt. Grunnen til at vi trekker disse tingene fram er at vi forsøker å definere vår identitet utifra en felles fortid, men er det ikke feks, mange flere mennesker som liker Bruce Springsteen enn Haringfele i Norge, synes ikke de aller fleste at Haringfela er skarp og skjærer i ørene når vi hører på den. Eneste grunnen til at vi kan definere norsk folkemusikk som noe typisk norskt, er fordi vi i felleskap har blitt enig om å definere den som det. Det er også problematisk at vi definere vår nasjonalitet og identitet med vår felles fortid, og ikke vår felles framtid hvorfor definerer vi ikke vår nasjonalitet med det som vi i Norge har som et felleskap i nuet og i framtiden, på denne måten får vi også med folk som ikke er en del av den felles fortiden vi har.

 

Faktisk var det også slik at Eidsvoll mennene snakket om nasjonalt felleskap, som de som var villige til å stille opp om grunnloven og det norske felleskapet og ikke de som hadde en felles norsk kultur. Denne tanken dukket faktisk ikke opp for senere under nasjonalromantikken, og den er svært ekskluderende. Ikke bare ovenfor innvandrere, men også ovenfor de som ikke har vokst opp i en Rural kultur. Da veldig mye av de vi definerer som norskt er ting med sitt opphav fra distriktene, mang en gang hører man at det er jo de som foregår i distriktene som er den norske kulturen. Hva gjør denne kulturen mer norsk enn den urbane kulturen, er jeg mindre norsk fordi jeg bor i byen. Fordi jeg ikke føler en naturlig tilknytning til ting som bunad, folkemusikk og brunost osv?

Lenke til kommentar

Det over baserer seg på tanken om at alle i Norge må ha et nært forhold til det som er typisk norsk, og det er dømt til å feile i et land som mange her også kaller anderledeslandet. På samme måte blir ingen brått amerikaner om en liker Bruce Springsteen.

 

En kan heller ser på det andre veien: at de som har et forhold til bunad, folkemusikk, og brunost vil vanligvis være norske.

Lenke til kommentar
Drikke seg dritings, banne mye, generelt fordomsfulle og lite opplyste. Der har du oss i ett nøtteskall. Samt geiter og brunost.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Dette er et land med mye tunnelsyn, uvitenhet, skepsis og fordommer. Et annen teit ting i norsk kultur er at vi skal ikke ha åpne butikker på søndagen. Dette er latterlig, det hemmer næringslivet og individets handlefrihet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...