Gå til innhold

Hva er typisk norsk?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier ganske bra lurer jeg på hva folk mener er typisk norsk. (IKKE hva tv-programmet "typisk norsk" er.)

jeg lurer mest fordi jeg skal skrive en oppgave om det, men også fordi jeg lurer litt på hva egentlig mener.

 

Her er det bare å mene i veg.

 

EDIT: Kom gjerne med en liten begrunnelse også. :thumbup:

Endret av Teodorull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Skrev et kåseri med tittelen typisk norsk på tentamen. Hvis du vil kan jeg legge det ut så du kan se om det er noe du kan bruke der.

8148271[/snapback]

Gjerne det. Det hadde vært til meget stor nytte.

8148593[/snapback]

Fikk forresten 4+ på den.

 

 

TYPISK NORSK

 

 

 

I utlandet blir nordmenn omtalt som noen sære uhøflige skapninger. Men er nordmenn virkelig slik? Hva er egentlig en nordmann?

 

 

Hvis du er på ferie i utlandet er det lett å se hvem som er turister. Nordmenn er spesielt lette å kjenne igjen. Et av de viktigste kjennetegnene en norsk turist i utlandet har er sokkene i sandalene. De mest brukte sokkene er hvite Adidas-sokker. De kan ofte være vanskelige å se fordi de går i ett med de bleke leggene. Men hvis det står Adidas der er det mest sannsynelig en sokk, det er i hvert fall svært sjeldent at det står Adidas på leggene til folk. I enkelte tilfeller kan det være direkte helsefarlig å se på en blek norsk legg uten solbriller. Det sterke lyset er nok til å skade øyet for resten av livet.

 

 

I vinterhalvåret innvaderer nordmenn Spania. De kommer dit med de bleke leggene sine og de store bleke magene. Når de er der er det om å drikke mest, komme i buksa på flest mulige yngre jenter og bruke minst mulig solkrem. Tilbake kommer de solbrente og fyllesjuke. I bagasjen med seg har de 10par nye Adidas-sokker, 20liter ufortollet sprit og en kartong med røyk. Hvis de går tom før røyk og sprit drar de bare til Sverige på harryhandel. Der finner de også billig bacon.

 

 

Harryhandelen på svinsesund har blitt et viktig organ i hverdagen vår. Uten flere kilo med billig svenskt-bacon og kjøtt plassert i fryseren føler vi oss nakne. Det er spesielt nå i desember at butikkene på svenskegrensen tjener penger på oss. Bare ved å ta en kjapp titt på handlekurven er nok til å se at det er en nordmann. Den er fylt opp av bacon, kjøtt, ost og minst 4 poser med vin og billig sprit fra systembolaget. Neste år er de tilbake i Spania igjen, enda fetere og blekere en året før.

 

 

De som ikke drar til Spania drar gjerne på campingtur. Den ene gruppen er de som drar på camping tur til Sverige i den gamle slitte campingvogna på slep etter den store rustne vanen deres. Når de er der drikker de billig sprit fra plastdunker og spiser svensk billig bacon hver dag. Den gode gamle grilldressen fra 1985 er selvfølgelig på. Å grille uten den er det ikke snakk om. Pølsene og spriten smaker ikke det samme uten. Grilldressen minner dem på alle de fine stundene de har hatt med den. Hver flekk og hvert hull har liksom hver sin lille historie. Grilldressen kommer aldri til å bli bytta ut.

 

 

Den andre gruppen nordmenn som drar på camping tur er pensjonister i de nye fine bobilene deres. Mens alle de tyske bobilturistene kommer hit drar de norske til Tyskland. De bytter liksom plass. Inne i bobilen henger det selvfølgelig et bilde av kongen. All maten de skal spise på turen er forhåndskjøpt på Meny og Rema1000. Brunost og fårepølse er det de har kjøpt mest av. Det eneste de legger igjen i Tyskland er bæsjen fra septiktanken og søppelet. På hele turen prater de ikke med en eneste tysker. Hvis noen prøver å kommunisere med dem prøver de å unngå blikkontakt, mens de bare svarer ”m,m” eller rister på hodet. Det eneste tyske de har kjøpt er en bayerøl og et halvt wienerbrød. Egentlig hater de alt som er tysk. Når de kommer hjem skryter de av alle menneskene de har møtt og alle de tyske spesialitetene de har prøvd.

 

 

Det sies at vi er født med ski på bena. I påsken er det høysesong for ski turer på fjellet. Mange av de som drar er unge ektepar som drar bare for å vedlikeholde den gamle ski tradisjonen. Med på turen har de: en termos med kaffe, en termos med kakao, 3 appelsiner, 2skrikende unger som hater ski og alt som har med ski å gjøre og selvfølgelig den gode gamle tradisjonelle matpakka med brunost, mange liker ikke brunost engang.

 

 

 

 

Konklusjon

 

Konklusjonen vi kan trekke er at nordmenn er noen sære uhøflige skapninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror en av våre egenskaper som norske er at vi tror at alt som er produsert i Norge er det beste som finnes.

Se bare på hvilke som helst grønnsaker som er i butikken, Det står det norske flagget , produsert i NORGE, Norsk kvalitet, jeg kan fortsette i det uendelige.

 

Tror vi ærlig talt at folk utenfor Norge er noen duster og idioter som ikke kan lage noe som helst?

 

Vi hever jo oss alltid over f.eks svenskene. men historien viser vel at svenskene ihvertfall har klart seg ut av huleboerhula de også.

 

Ett morsomt eksempel er kanskje dette med bilproduksjon. Jepp svenskene har lagd ett par av verdens beste biler. Joda vi har og lagd bil i norge, Alle husker vel og kjenner vel til Troll? ja og vi har jo Think El-bilen som "ruller" alle verdensdeler , har vel vært ett par feilskjær der og minns jeg. Siste nye der er at Peter Stordalen & Co sprøyter inn noen kroner igjen da, jeg er ikke sikker på om det er noen god investering denne gangen heller. Spør Ford om det var det sist gang de gjorde det. Nei jeg tror vi tenker altfor godt om oss selv uansett hva vi driver med.

Lenke til kommentar

Det er typisk norsk å være:

 

-Innadvendt mot ukjente mennesker, i motsetning til sydligere Europa. F.eks hvis man sitter alene på en buss. Hvis det da kommer en person til, så vil det være unormalt hvis han setter seg rett ved siden av deg. Mange vil kanskje tenke "pedo!" eller lignende.

I mange andre land ville det være naturlig at han satt seg ved siden av deg, så dere kunne slå av en prat.

 

-Janteloven preger oss sterkt. Vi sier heller "jeg er så dårlig i det og det", eller, "Jeg er missfornøyd med prøva jeg fikk igjen." Hvis noen brått sier "jess, jeg gjorde det så drit bra på den prøva!" ville vi begynt å undre oss tenker jeg.

 

- Ikke være så selvsikkre. En Amerikaner vinner OL-sprinten. Han vil da stå der å vise seg fram å skryte av det.

Hvis en norsk skiløper vinner en OL-medalje kommer ikke "Jada, i dag stod jeg supert."

Det er heller "Jeg hadde bra gli i dag"

 

Vi nordmenn er også et land med relativt høy selvmords-statistikk, så det er kanskje også typisk norsk å være deprimert?

Vi liker å tro at vi er tradisjonelle, altså quicklunch, ryggsekk og langrennski for life, men jeg tror ikke Ola Nordmann går på daglig skitur lenger.

 

Edit: En liten skrivefeil : )

Endret av Sindrelol
Lenke til kommentar
Det er typisk norsk å være:

 

-Innadvendt mot ukjente mennesker, i motsetning til sydligere Europa. F.eks hvis man sitter alene på en buss. Hvis det da kommer en person til, så vil det være unormalt hvis han setter seg rett ved siden av deg. Mange vil kanskje tenke "pedo!" eller lignende.

I mange andre land ville det være naturlig at han satt seg ved siden av deg, så dere kunne slå av en prat.

 

-Janteloven preger oss sterkt. Vi sier heller "jeg er så dårlig i det og det", eller, "Jeg er missfornøyd med prøva jeg fikk igjen." Hvis noen brått sier "jess, jeg gjorde det så drit bra på den prøva!" ville vi begynt å undre oss tenker jeg.

 

- Ikke være så selvsikkre. En Amerikaner vinner OL-sprinten. Han vil da stå der å vise seg fram å skryte av det.

Hvis en norsk skiløper vinner en OL-medalje kommer ikke "Jada, i dag stod jeg supert."

Det er heller "Jeg hadde bra gli i dag"

 

Vi nordmenn er også et land med relativt høy selvmords-statistikk, så det er kanskje også typisk norsk å være deprimert?

Vi liker å tro at vi er tradisjonelle, altså quicklunch, ryggsekk og langrennski for life, men jeg tror ikke Ola Nordmann går på daglig skitur lenger.

 

Edit: En liten skrivefeil : )

8178676[/snapback]

 

Du bekrefter vel selv at du har rett i dine punkter. Bare negative ting har du tatt med! :)

 

At vi har høy selvmordsstatistikk er forøvrig en myte. Jeg skjønner ikke helt hvor folk har det fra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke noe mer norsk enn matpakke! :p

 

Men jeg synes at det blir dumt å si at alle nordmenn er innadvendte, eller gi oss alle en helt lik personlighet. Vi er alle forskjellige, og spesielt når det gjelder personlighetene våre.

 

At alle nordmenn er lite selvsikre, innadvendte og tar ofte selvmord blir bare fordomsfullt og dumt å si.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...