Gå til innhold

Norske priser for E6600 og Q6600 etter 22.april


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm.. Dette eskalerte visst litt.

 

La meg forklare da: Husker Pentium D CPU'ene? Dobbeltkjerne i den forstand at det var 2 stk CPU'er på en sockel. Men dette var en snarveis løsning som et svar på AMD sin X2, siden Conroe var under utvikling. Pentium D var en sammensetning av to stk CPU'er for å skape dobbelkjerne. X2 var den første virkelige dobbelkjerne CPU'en som kom ut (Forbrukermarkdet). Conroe, som er Core 2 Duo, ble da Intel sin nye arkitektur for dobbelkjerne CPU'er.

 

Quad core er det samme som Pentium D engang ble til. Det er en snarveiløsning for å tilfredstille et marked og for å lede rotteracet mot AMD.

 

Om jeg nå tar knusende feil, så korriger mitt innspill, men jeg tror jeg har bra rett ;)

 

ps:forbehold om hvilke CPU'er som kom ut først på markedet som dual core. Vet PowerPC kom ut med dobbeltkjerne og 64bit i god tid før AMD og Intel.

 

@fLeReK:

Trodde de allerede var på plass.. Sjekket ut E6600 (1990,-) og E6700(2600,-). Så jeg bestiller straks en E6700... Må bare få solgt unna min E6400... ;)

8443699[/snapback]

 

Dette er jo bare ren gjetting... Quad core er en snarveisløsning til hva da? Firekjerner? Det er en firekjerne... om det er 2 dobbeltkjerner satt sammen til firekjerner eller 4 enkeltkjerner satt sammen til firekjerner spiller jo ingen rolle, det er det samme...

 

Men du mener tydeligvis at det er juks på en eller annen måte.. :hmm:

8443773[/snapback]

 

Grunne til at jeg sier dette er en snarveisløsning, er fordi dobbeltkjerne CPU'er til å begynne med, fra Intel sin side, var to stk satt på samme sockel. Dette fordi de jobber med å utvikle en CPU med to stk kjerner. Det er en vesens forskjell.

 

Beklager hvis jeg forvirrer deg, men det er ingen gjetting fra min side, men basert på lesing fra dette forumet og andre artikler på nett. Og ja, det er en 4 kjerne CPU, om den har 4 CPU'er, men den skal være sammensatt av 2 stk dobbeltkjerner og da er den ikke bygget opp fra grunn av som en firekjerne CPU.

 

Nå utbrodere dette spørsmålet seg til å ta over tråden, og det er ingen vits. Lag heller en ny tråd og flytt over innholdet, så kan vi diskutere der.

 

*************************** on-topic ***************************

 

Jeg vet at Netshop har CPU'er på lager, både E6600 og E6700. Nå tror jeg E6700 blir temmelig intr for mange, er jo tross alt en meget god CPU selv om du kan klokke en E6600 over ville grenser.

 

Men det er ikke alle som klokker eller mekker på noe som allerede virker.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Hva er spesifikasjonene på Intel e6420 da ?  :)

8446311[/snapback]

 

Det er det samme som e6400 men med større L2-cache. E6300 og E6400 har 2 mb cache, E6600 har 4 mb og E6800 har 8 mb.

 

6320 og 6420 er de samme som 6300 og 6400 men med 4 mb cache.

 

Snart kommer e6650 6750 og 6850. De er det samme som før med unntak av prosessor bus hastighet som er økt fra 1066 MHz til 1333 MHz

Penryn kommer med 45 nm, 1600 MHz pbs og høyere frekvens, i hvert fall 3,33 MHz

Lenke til kommentar
Tror dere at e6700 vill kome under 2400 før juni.Driver med et selvbyggeprosjekt og vis det skjer blir det den

8448305[/snapback]

 

Den koster per i dag 2700 hos netshop. 300 kr til eller fra spiller vel ikke så stor rolle, men vil tippe at du får den billigere etterhvert som tiden går. Spørsmåler er jo bare hvor lenge du vil vente på toget ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...