Gå til innhold

- Aldri vært færre medlemmer i Statskirken


Er du medlem av statskirken?  

138 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      12
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      68
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      56
    • Nei, men vil melde meg inn.
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, hva i den ikke eksisterende Guds navn, er mitt lokale kirkekontor?

 

(...)Jeg ser at du bor på ******* og du kan derfor henvende deg til ditt lokale kirkekontor og få dem til å sjekke at du nå ikke står oppført i medlemslisten. Beklager at dette er litt tungvint, men foreløpig er dette eneste måte å sjekke det ut på.

 

må jeg __fysisk__ gå til nærmeste kirke og spørre, eller hva? Jeg har ingen planer om å gå inn i ei kirke, det gjør jeg bare i begravelser.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Hm, hva i den ikke eksisterende Guds navn, er mitt lokale kirkekontor?

 

(...)Jeg ser at du bor på ******* og du kan derfor henvende deg til ditt lokale kirkekontor og få dem til å sjekke at du nå ikke står oppført i medlemslisten. Beklager at dette er litt tungvint, men foreløpig er dette eneste måte å sjekke det ut på.

 

må jeg __fysisk__ gå til nærmeste kirke og spørre, eller hva? Jeg har ingen planer om å gå inn i ei kirke, det gjør jeg bare i begravelser.

Jeg sendte mail for å sjekke om jeg var registrert eller ikke. Du kan sikkert ringe dem også.

 

Hvis du står oppført, selv om du egentlig ikke skal være det. Så skal de kunne fjerne deg uten mer stress.

 

Hvis én av foreldrene dine var medlem når du ble født, ble du også automatisk medlem. Men hvis dette skjedde og du ikke er døpt, og du nå er over 18 år skal kirken ha fjernet deg. Dette er et eksempel på når tlf og email skal være godt nok for å melde seg ut igjen. Fordi du skal jo egentlig ikke være oppført.

 

Hvis du er døpt derimot, så må du sende inn brev.

Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg ut hvilken menighet jeg er medlem i og hvor jeg skal sende brevet?

8143326[/snapback]

Du trenger ikke finne det ut ved mindre du har interesse for å vite det. Fyll ut skjemaet gitt ved under og send det til:

Medlemsregisteret Den norske kirke

Kirkerådet

Pb. 799 Sentrum

0106 Oslo

 

Så vil du få svar innen ca. 14 dager.

 

skjema_utmelding_statskirken010106.pdf

Lenke til kommentar

8139113[/snapback]

Jeg blei velsigna i en pinsemenighet. Har vel egentlig ikke kristne foreldre, men det var da et mer naturlig valg enn dåp da hele morssida te pappa er pinsevenner. I Pinsemenigheten mener man også at man må ta et eget bevisst valg om man skal døpes, og døper derfor ikke folk under 16 år (tror jeg det er) og ikke om de ikke spør etter det selv.

 

Jeg står som støttemedlem i pinsemenigheten og blei aldri døpt. Konfirmasjonen var borgerlig (:

 

Så nei, jeg er ikke medlem i Statskirken.

Lenke til kommentar
Sendte en mail og spurte for ca. en måned siden og det viste seg at jeg var medlem i statskirken. Jeg er verken døpt eller konfirmert kirkelig, og begge foreldrene mine er meldt ut av kirken lenge før jeg ble født. Det var derimot ikke noe problem å melde meg ut, da jeg bare sa ifra at det kunne umulig stemme og hun meldte meg ut uten at jeg trengte å sende noe skjema eller noe sånt.

 

Helt utrolig hvordan de bare kan melde inn folk, er ikke dette svindel? Hadde andre religioner drevet på slik hadde det jo blitt gjort noe med. De får jo penger for antall medlemmer, hvis jeg ikke tar feil?

8134796[/snapback]

Kjæresten min meldte seg aktivt ut for noen år siden. Hun sendte dåpsattest, pratet med presten og hele pakka. Men et år senere var hun meldt inn igjen! Og hadde hun ikke meldt seg inn i HEF samtidig som hun meldte seg ut av kirka så ville hun aldri funnet det ut. Hun var en av de som fikk brev om at hun var dobbeltregistrert, altså registrert i både kirka og et annet trossamfunn. At det er mulig!

8135396[/snapback]

Har prøvd å melde meg ut 4 ganger, og savner enda en bekreftelse fra statskirken at jeg er blitt utmeldt. Regner meg likevel som utmeldt. Hele opplegget minner meg om den tiden det lokale AUF hadde vervet meg 2 ganger :!:

8136855[/snapback]

I dag blir man automatisk meldt inn i statskirken. Ingen spør deg, ei heller informerer. Man må selv aktivt velge å gå ut. Slik burde det selvfølgelig ikke vært, man burde selv få lov til å bestemme hvilket livssyn man ønsker å delta i. Vi lever da tross alt i et land hvor man respekterer andre livssyn? Begynner innimellom å tvile...

 

Vi har noe som kalles kirkeskatt, en viss prosent av det man skatter går til det trossamfunnet man har registrert seg inn i. Og såvidt jeg vet går det ikke an å "stemme" blankt - man må altså ha valgt ett trossamfunn som skal få disse pengene. De aller fleste tenkter aldri over slikt, og dette utnytter statskirken. Er du ikke aktivt meldt inn i ett trossamfunn, går nemlig hele beløpet til statskirken.

 

Dagens situasjon er uholdbar. Politikken som blir drevet rundt statskirke er helt bak mål, og jeg tror ikke utnytting og luring av nordmenn flest tjener kirken i det lange løp... Oppfordrer alle her til å ta et aktivt valg, og få registrert seg inn i livssynet som passer best for deg. Dermed vet du at din del av skattepengene kommer til noe du støtter! :)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Jeg har lenge vurdert å melde meg ut. Det er det flere grunner til, for det første er jeg ateist. Går forresten aldri i kirken heller, og vet at jeg ikke kommer til å skifte mening. Jeg er per dags dato 15, og blir 16 i år. Ettersom jeg har forstått er jeg da gammel nok til å melde meg ut..?

Men si meg, finnes det i det hele tatt noen negative sider ved å gjøre det?

For si at jeg finner kvinnen i mitt liv som absolutt gifte seg i kirken? Kan jeg ikke da gjøre det selv om jeg ikke er medlem, hvis hun er? Jeg vil nok ikke gifte meg i kirken hvis jeg ikke må, men må jeg så.. :p

Samme med når mine dager sluttes, kastes jeg da? :p Litt tidlig å velge seg det enda, men jeg tror jeg vil kremeres.. Uansett, det trenger jeg iallefall ikke kirken til?!

Lenke til kommentar
Jeg har lenge vurdert å melde meg ut. Det er det flere grunner til, for det første er jeg ateist. Går forresten aldri i kirken heller, og vet at jeg ikke kommer til å skifte mening. Jeg er per dags dato 15, og blir 16 i år. Ettersom jeg har forstått er jeg da gammel nok til å melde meg ut..?

Men si meg, finnes det i det hele tatt noen negative sider ved å gjøre det?

For si at jeg finner kvinnen i mitt liv som absolutt gifte seg i kirken? Kan jeg ikke da gjøre det selv om jeg ikke er medlem, hvis hun er? Jeg vil nok ikke gifte meg i kirken hvis jeg ikke må, men må jeg så.. :p

Samme med når mine dager sluttes, kastes jeg da? :p Litt tidlig å velge seg det enda, men jeg tror jeg vil kremeres.. Uansett, det trenger jeg iallefall ikke kirken til?!

8155966[/snapback]

 

 

Vis at du har baller mann. Meld deg ut.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror jeg skal gjøre det nå.

Det er så sinnsykt tåpelig at det burde ikke gå ann, hele kirken altså. Har vurdert det lenge nå, og er vell egentlig på kanten til å bli litt anti-kristen.. :p

Utmeldingen skal finne sted snarest. Jeg klarer det ikke mere.. :p

 

Forresten, måtte snakke med læreren min idag om dette. Det var ikke noe kjeft fra hennes side altså, men mange av de svært kristne elevene hadde sagt at de følte seg plaget av meg grunnet mitt sterke ateistiske livsyn.. Foreksempel hadde jeg prestert og sagt til en av dem som bar ett kors rundt halsen -"Er du blind, korset er jo feil vei!" :p

Lenke til kommentar
Kan jeg ikke da (gifte meg i kirken) selv om jeg ikke er medlem, hvis hun er?

Jo.

 

Samme med når mine dager sluttes, kastes jeg da? :p Litt tidlig å velge seg det enda, men jeg tror jeg vil kremeres.. Uansett, det trenger jeg iallefall ikke kirken til?!

8155966[/snapback]

 

Nei.

 

Meld deg ut, og meld deg inn i Human-Etisk Forbund. Da går kirkeskatten til et tilbud som gir mening for deg. Hvis jeg da forstår deg rett.

Lenke til kommentar
Kan jeg ikke da (gifte meg i kirken) selv om jeg ikke er medlem, hvis hun er?

Jo.

 

Samme med når mine dager sluttes, kastes jeg da? :p Litt tidlig å velge seg det enda, men jeg tror jeg vil kremeres.. Uansett, det trenger jeg iallefall ikke kirken til?!

8155966[/snapback]

 

Nei.

 

Meld deg ut, og meld deg inn i Human-Etisk Forbund. Da går kirkeskatten til et tilbud som gir mening for deg. Hvis jeg da forstår deg rett.

8156764[/snapback]

 

Samme hva han gjør, så er ikke kirken noe blivende sted

Lenke til kommentar
Foreksempel hadde jeg prestert og sagt til en av dem som bar ett kors rundt halsen -"Er du blind, korset er jo feil vei!" :p

Hører det samme ca. 3 ganger til dagen når jeg går rundt med mitt. Så kristenfolket kan bare holde kjeft fordi de sier akkurat det samme selv.

 

(Er riktignok helst kompisgjengen som sier det da for å kødde, men de er kristne kjøtere alle sammen. Selv om ikke alle vet det selv)

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Ja, jeg tror jeg skal gjøre det nå.

Det er så sinnsykt tåpelig at det burde ikke gå ann, hele kirken altså. Har vurdert det lenge nå, og er vell egentlig på kanten til å bli litt anti-kristen.. :p

Utmeldingen skal finne sted snarest. Jeg klarer det ikke mere.. :p

 

Forresten, måtte snakke med læreren min idag om dette. Det var ikke noe kjeft fra hennes side altså, men mange av de svært kristne elevene hadde sagt at de følte seg plaget av meg grunnet mitt sterke ateistiske livsyn.. Foreksempel hadde jeg prestert og sagt til en av dem som bar ett kors rundt halsen -"Er du blind, korset er jo feil vei!" :p

8156096[/snapback]

 

Meld deg ut og drit i hele korset. Jesus ble ikke hengt opp på dette fallos og Tammuz symbolet uansett. I de gamle skriftene står det at han hang på "stauros". Gresk. Han hang på en påle med armene over hodet.

Lenke til kommentar

Hva har jeg å hente på å melde meg ut fremfor å bare være et passivt medlem? Så vidt jeg vet vil kirken fremdeles snylte like mye på andre via skatteseddelen uansett om jeg er medlem eller ei. I tillegg har man mindre problemer ved en eventuell begravelse. Det er også tradisjon for å gifte seg i kirker, noe man mister anledningen til om begge parter er utmeldt.

Når jeg melder meg ut av statskirken vet jeg om kun 2 ting som skjer:

#Jeg blir antakeligvis meldt rett inn igjen mot min vilje.

#Jeg finner "ro i sjelen". Jeg pleide å være veldig anti-religion før, men har gitt opp. Føler meg ikke opprørt eller noe av å være/ikke være medlem i statskirken.

Lenke til kommentar
Hva har jeg å hente på å melde meg ut fremfor å bare være et passivt medlem? Så vidt jeg vet vil kirken fremdeles snylte like mye på andre via skatteseddelen uansett om jeg er medlem eller ei. I tillegg har man mindre problemer ved en eventuell begravelse. Det er også tradisjon for å gifte seg i kirker, noe man mister anledningen til om begge parter er utmeldt.

Når jeg melder meg ut av statskirken vet jeg om kun 2 ting som skjer:

#Jeg blir antakeligvis meldt rett inn igjen mot min vilje.

#Jeg finner "ro i sjelen". Jeg pleide å være veldig anti-religion før, men har gitt opp. Føler meg ikke opprørt eller noe av å  være/ikke være medlem i statskirken.

8158213[/snapback]

 

 

Hensikten måtte vel være å stå for det en mener. Jeg er utmeldt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...