Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har vi en ubuden gjest?


Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål men men

 

Var hos en nabo og kikket litt på sikkerheten på nette, da jeg til min store overraskelse greide og se 4 ting som er koblet til routeren men de bare har 3 maskiner. Alle maskinene i huset der har medlemens navn men det siste hette noe annet som "organisa" pluss noe mer. Kan det være noe annet som har sneke seg inn der?? (vi er ikke så flinke til dette)

Hvis dette er en ubuden gjest kan jeg finne ut litt mer rundt vedkommne før vi kaster han/ho ut??

Endret av th155
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikkert et dumt spørsmål men men

 

Var hos en nabo og kikket litt på sikkerheten på nette, da jeg til min store overraskelse greide og se 4 ting som er koblet til routeren men de bare har 3 maskiner. Alle maskinene i huset der har medlemens navn men det siste hette noe annet som "organisa" pluss noe mer.

Hvis dette er en ubuden gjest kan jeg finne ut litt mer rundt vedkommne før vi kaster han/ho ut??

8133130[/snapback]

 

Det er ingen grunn til å finne ut noe mere om vedkommende. Det er abonnentens ansvar å ha et sikret nett, for å unngå missbruk.

 

Her er standardopplegget for å få et sikrere nett :

 

På ruteren:

1. Skru av broadcast

2. Sett på kryptering (f.eks. 128bit WEP), også på PC'ene

3. Sett på MAC-filtrering

4. Forandre default system-passord

5. Sjekk at brannmuren er skrudd på

 

Alt dette bør står omtalt i manualen til ruteren.

Lenke til kommentar
Sikkert et dumt spørsmål men men

 

Var hos en nabo og kikket litt på sikkerheten på nette, da jeg til min store overraskelse greide og se 4 ting som er koblet til routeren men de bare har 3 maskiner. Alle maskinene i huset der har medlemens navn men det siste hette noe annet som "organisa" pluss noe mer. Kan det være noe annet som har sneke seg inn der?? (vi er ikke så flinke til dette)

Hvis dette er en ubuden gjest kan jeg finne ut litt mer rundt vedkommne før vi kaster han/ho ut??

8133130[/snapback]

Og du er sikker på at ingen av dem som var tilstede i huset da hadde en trådløs-dings med WLAN i lomma? (mobiltelefon, PDA,...)

Det er jo så mye av den slags nå om dagen

Lenke til kommentar
Sikkert et dumt spørsmål men men

 

Var hos en nabo og kikket litt på sikkerheten på nette, da jeg til min store overraskelse greide og se 4 ting som er koblet til routeren men de bare har 3 maskiner. Alle maskinene i huset der har medlemens navn men det siste hette noe annet som "organisa" pluss noe mer.

Hvis dette er en ubuden gjest kan jeg finne ut litt mer rundt vedkommne før vi kaster han/ho ut??

8133130[/snapback]

 

Det er ingen grunn til å finne ut noe mere om vedkommende. Det er abonnentens ansvar å ha et sikret nett, for å unngå missbruk.

 

Her er standardopplegget for å få et sikrere nett :

 

På ruteren:

1. Skru av broadcast

2. Sett på kryptering (f.eks. 128bit WEP), også på PC'ene

3. Sett på MAC-filtrering

4. Forandre default system-passord

5. Sjekk at brannmuren er skrudd på

 

Alt dette bør står omtalt i manualen til ruteren.

8133251[/snapback]

 

 

Hva er poenget med å sette på både MAC filtrering og WEP ? 99,9% av norske husstander trenger ikke å kryptere pakkene - samtiig som det kan forringe ytelsen på kommunikasjonen mellom ruter og bruker PC.

Har sett dette på mange forskjellige fora og håper å få et godt svar :hmm:

Lenke til kommentar
Hva er poenget med å sette på både MAC filtrering og WEP ? 99,9% av norske husstander trenger ikke å kryptere pakkene - samtiig som det kan forringe ytelsen på kommunikasjonen mellom ruter og bruker PC.

Har sett dette på mange forskjellige fora og håper å få et godt svar  :hmm:

8134458[/snapback]

 

 

Poenget med det er at og finne og spoofe en mac adresse er gjordt på rundt 20 sekunder,

WEP er heller ikke og anbefale grunnet store svakheter.

Så gå for WPA det finns muligheter for dette

Endret av JVP
Lenke til kommentar
Sikkert et dumt spørsmål men men

 

Var hos en nabo og kikket litt på sikkerheten på nette, da jeg til min store overraskelse greide og se 4 ting som er koblet til routeren men de bare har 3 maskiner. Alle maskinene i huset der har medlemens navn men det siste hette noe annet som "organisa" pluss noe mer. Kan det være noe annet som har sneke seg inn der?? (vi er ikke så flinke til dette)

Hvis dette er en ubuden gjest kan jeg finne ut litt mer rundt vedkommne før vi kaster han/ho ut??

8133130[/snapback]

Og du er sikker på at ingen av dem som var tilstede i huset da hadde en trådløs-dings med WLAN i lomma? (mobiltelefon, PDA,...)

Det er jo så mye av den slags nå om dagen

8134417[/snapback]

 

 

For å si det slik så skal man ikke se bort fra det da de ikke har peiling i det hele tatt (mye vere enn meg) på noe som dreier seg om data.

 

Takk for hjelpen alle sammen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...