Gå til innhold

Hvilken 2,5" HD skal jeg ha til min bærbare pc?


Zamo

Anbefalte innlegg

:ermm:

Jeg skal kjøpe meg en 2,5" 7200 RPM S-ATA disk, som er over 80 GB.

Da jeg søkte i prislisten fant jeg blandt annet disse:

- Hitachi Travelstar 7K100 100 GB

- Hitachi Travelstar E7K100 100 GB 24/7

- Seagate Momentus 7200.1 100 GB 2,5" S-ATA

 

Det som er problemet mitt, er at det er tilynelatende ingen forskjeller på disse, bortsett fra at en er oppgitt med 10ms, en med 11ms og en uten info om søketid.

 

Det som er viktigst for meg, og som jeg ikke finner noe om, er:

- Kvalitet (forventet levetid tåler de daglig bruk).

- Varmeutvikling

- Hastighet

- lydnivå

 

Noen som har noen tips, erfaringer eller tilbakemeldinger på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den seagate momentus disken er ikke lydløs, tikker en god del! Ikke overvettigt mye, men det er der!

 

Den er kjapp så det holder! Men er lydløs viktig så ville eg funnet en annen! (med mindre min er litt rar)

 

Ellers har eg lest om dette på toms hardware for en stund tilbake!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Den seagate momentus disken er ikke lydløs, tikker en god del! Ikke overvettigt mye, men det er der!

8137639[/snapback]

 

min er nesten fri for lyd. eneste er en konstant suselyd (som er lav). Sammenlignet med Hitachi-disker (hadde Hitachi før) er den vesentlig stillere.

 

samsung skal vistnok være kjent for lite støy...

Gega

8137938[/snapback]

 

det er korrekt, men de har ingen disker på eller over 80 GB som spinner på 7200 rpm

Lenke til kommentar
Den seagate momentus disken er ikke lydløs, tikker en god del! Ikke overvettigt mye, men det er der!

8137639[/snapback]

 

min er nesten fri for lyd. eneste er en konstant suselyd (som er lav). Sammenlignet med Hitachi-disker (hadde Hitachi før) er den vesentlig stillere.

 

 

 

 

 

 

Har hatt en mistanke om dette... Min har hatt tikkelyd helt siden den var flett ny.... Kanskje eg ska høre med supporten.....

Lenke til kommentar

jeg har en Hitachi 5K160 5400rpm disk i min pc og den synes jeg bråker veldig mye og den blir veldig varm. jeg kommer helt klart til å bytte den ut med en samsung disk selv om den bare spinner på 5400rpm....jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av den lille forskjellen som er mellom 5400 og 7200rpm. jeg er mere opptatt av støy og varmeutvikling..

 

 

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar

nja.... Den tikkingen er korte lese eller skrive frekvenser, f.eks når utorrent står på og laster opp eller ned så leser den og skriver den litt hele tiden! Er disse lydene, er ikke høye lyder, men d høres!

 

Snakket med kolleger med samme maskin, og de "påstår" at lyden ikke er der....

 

Resonsans kan d ikke vær, er ikke en sånn lyd, dårlig støyisolering? Harddisken ligger jo der den ligger på alle inspiron 9400 maskiner, og hører ikke så mange andre som sier det samme..

 

Får ta en telefon en gang! D plager ikke veldig da! D er jo d eneste som er hørbart på min maskin hvertfall!

Lenke til kommentar

Hm.. ikke noen konklusjon altså?!

 

Kan dere ikke bare si hvilken av disse diskene du ville ha kjøpt om de hadde samme pris?

 

Varmeutvikling er ganske viktig for meg, men vet ikke om det er noen vesentlige varmeforskjeller på 5400 og 7200 RPM.

Lenke til kommentar
Hm.. ikke noen konklusjon altså?!

 

Kan dere ikke bare si hvilken av disse diskene du ville ha kjøpt om de hadde samme pris?

 

Varmeutvikling er ganske viktig for meg, men vet ikke om det  er noen vesentlige varmeforskjeller på 5400 og 7200 RPM.

8183844[/snapback]

 

Om jeg måtte velge 7200rpm så hadde det helt klart blitt den seagate disken.

Men skulle jeg valgt for min egen del så hadde jeg valgt Samsung...den blir da riktignok som ventle sier "bare med 5400rpm

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325713

 

Det er min mening så blir det opp til deg selv hva du velger :)

 

 

Geir

Lenke til kommentar

Vel, det er vel kanskje litt drøyt som en påstår her at Segate'n er raskere enn Hitachi'en. Følgende test viser at Hitachi'en i de fleste situasjoner er raskere enn Seagate'n:

Test hos X-Bits labs

 

Når det gjelder støy, så kan jeg knapt høre et svakt sus fra Hitachi'en i min HP bærbare når vifta ikke er på. Når vifta går, så hører jeg naturlig nok kun vifta.

 

Varmeutvikling er interessant. En test av Hitachi'en hvor testen går inn på blant annet støy og varmeutvikling, sier testeren at 7200-disken genererer mindre varme enn en 4200-disk, og trekker mindre strøm. Testen finner du her:

Notebook review' test av Hitachi 7200

 

Vedrørende levetid, har jeg tilgode å se noen test på det. Travelstar-modellene har 3 års garanti i følge Hitachi's nettside for harddisker. Der er det forøvrig mer informasjon om denne og andre disker. Her:

Hitachi

 

Min erfaring etter snart 1 år med Hitachi'en er at jeg er meget godt fornøyd, har ikke hatt noen problemer, og merket forbedring i ytelsen etter oppgradering fra en 60 GB 5400 til Hitachi's 100 GB 7200. Ingen problemer med varmutviking eller støy.

 

Siden jeg ikke har prøvd Seagate'n, kan jeg ikke uttale meg om den.

Lenke til kommentar
Vel, det er vel kanskje litt drøyt som en påstår her at Segate'n er raskere enn Hitachi'en. Følgende test viser at Hitachi'en i de fleste situasjoner er raskere enn Seagate'n:

Test hos X-Bits labs

 

Når det gjelder støy, så kan jeg knapt høre et svakt sus fra Hitachi'en i min HP bærbare når vifta ikke er på. Når vifta går, så hører jeg naturlig nok kun vifta.

 

Varmeutvikling er interessant. En test av Hitachi'en hvor testen går inn på blant annet støy og varmeutvikling, sier testeren at 7200-disken genererer mindre varme enn en 4200-disk, og trekker mindre strøm. Testen finner du her:

Notebook review' test av Hitachi 7200

 

Vedrørende levetid, har jeg tilgode å se noen test på det. Travelstar-modellene har 3 års garanti i følge Hitachi's nettside for harddisker. Der er det forøvrig mer informasjon om denne og andre disker. Her:

Hitachi

 

Min erfaring etter snart 1 år med Hitachi'en er at jeg er meget godt fornøyd, har ikke hatt noen problemer, og merket forbedring i ytelsen etter oppgradering fra en 60 GB 5400 til Hitachi's 100 GB 7200. Ingen problemer med varmutviking eller støy.

 

Siden jeg ikke har prøvd Seagate'n, kan jeg ikke uttale meg om den.

8186679[/snapback]

 

Jeg har også Hitachi disk i min hp dv9271 og jeg påstå at den overhodet ikke er stillegående og den utvikler difinitivt ikke lite varme om jeg sammenligner med disker fra toshiba og western digital som jeg har testet i en Whitebox cl56....jeg kan ikke påstå at din disk støyer men sier bare hva jeg synes om min disk som står i hp pcèn....jeg snakker her om 5400rpm disker...jeg har ikke erfaring selv med 7200rpm disk fra seagate og Hitachi.

 

Når det er sagt så må jeg si meg meget fornøyd med Seagate 3.5" disker for stasjonære pcèr...jeg har brukt dem i årevis og vært fornøyd..ikke de kjappeste men dem har vært stabil og stillegående.

 

 

Geir

Lenke til kommentar
....jeg snakker her om 5400rpm disker...jeg har ikke erfaring selv med 7200rpm disk fra seagate og  Hitachi.

 

Geir

8186735[/snapback]

 

Gega, trådstarter spør om 100 GB 7200 disker og erfaringer med dem.

8186769[/snapback]

 

 

Jeg er klar over det men om du leser litt lengere opp så kan du se at han spør..

 

"Varmeutvikling er ganske viktig for meg, men vet ikke om det er noen vesentlige varmeforskjeller på 5400 og 7200 RPM. "

 

Det var vel det jeg svarte på i tidligere i grunnen...

Lenke til kommentar

mener og huske og ha lest at de 7200 diskene der ute er kjent for ov være varme og lite stille.

 

regner med du skal oppgradere fra 4200? da er det mye og hente på og velge 5400, jeg ville valgt en 160 gb samsung. men det er meg :) siden dette med 2,5" 7200 er litt nytt, har også mistanke om at det kan være litt varmt når man har en laptop som ikke er bygd for en slik disk.

 

har du hatt oppe og sett om det er ide eller sata?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Gega, i grunnen kan du jo ikke svare på det siden du ikke har prøvd 7200-diskene.

 

Men la nå trådstarter få vurdere dette når han har lest våre innlegg. Synes imidlertid det blir litt feil å gi erfaring fra noe man ikke har prøvd....

8186835[/snapback]

 

å si at jeg ikke har prøvd 7200rpm disker er feil...jeg har en Hitachi 60gb 7200rpm disk som jeg også har hatt i en cl56...den ga helt klart høy ifra seg...

 

Men når mannen spør om forskjeller på 7200rpm og 5400rpm må jeg jo få gi min mening om forskjellene det er på 5400rpm disker.

 

Det er riktig at jeg ikke har erfaring med de diskene som han linket til men han spør også om 5400rpm disker...

 

Det var dette fra meg i denne tråden......

 

Til trådstarter...lykke til med valget ditt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...