Gå til innhold

Søkemotor drift contra. kostn.


WLAN

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spm. som jeg ønsker besvart av hws lesere.

 

Innen midten av jan. 2003, skal jeg gå på egenhånd programmere en norsk søkemotor, med svært mange bruksfunksjoner. Men, på grunn av liten startkapital, og liten fritid, må jeg få andre erfarne it-brukere til å ta seg av denne store arbeidsoppgaven. Mitt spm. er som lyder:

 

Hvor mye kan jeg måtte regne med å betale for to it spesialister medregnet arb. timer?

 

Jeg har på forhånd allerede satt opp enkle regnestykker, for leie av bredbånd, server housing og (driftsutgifter for to mnd fremover). Totalt vil en kraftig server koste anslagsvis pr. mnd med kraftig utstyr ca. 2000 kroner, pluss 2500 for en 100/1 Gbit Mbit linje v/ serverhousing. Andre driftsutgifter vil gjelde vedlikehold som koster ca. 1400 ekstra i mnd.

 

Når det gjelder den norske søkemotoren så skal den ha min. 7-10 millioner indekserte unike sider, og en egen søkemotor og oppsett for firmasider mot betaling av f.eks. årlig oppføring.

 

Jeg har egentlig ingen store problemer med å gjøre arbeidet unna innen to uker eller maks. to mnd, men på grunn av skolegang (lederkurs) og arbeid, må jeg leie inn min. to erfarne it-konsulenter til å ta seg av det elementære arbeidet.

 

Innen sommeren, håper jeg at firmaet har anskaffet nok startkapital til lage en internasjonale søkemotor. Men, før dette er det en del andre prosjekter som er under arbeid, derav en prissammenligningssøkemotor, og telefonkatalog med tlf. og adresser over alle norsk reg. firmaer. Bare dette kan bli en millioninntekts kilde, ettersom disse internettsider vil ha bedre tilbud å tilby enn hva dagens gulesider og kvasir tilbyr sine kunder.

 

Noen som vil være med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...