Gå til innhold

Et lite oppgraderings dilemma?


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Handla meg et grom kort innen grafikk her midt i februar, nærmere bestemt XFX 8800GTX.

Også har det seg slik at det LAGGER en del i spill.

Å det kan umulig være kortet sin feil det håper jeg? For dette skal jo værra noe av det gromeste man får handla inn i dag? Har også klokket denne opp til 630 på gpun å 1030 på minnet, går så stabilt så..

 

Så må vi ta en titt på resten av systemet her, det er:

HK: Asus A8N-e

CPU: AMD 3500+ (Vince ell no)

PSU: 560W

RAM: 4x512 kingston Value ram.

 

Også har vi en liten Ageia Physx fysikkprosessor nederst da :p

 

Å da har jeg tenkt på om det kan værra prosessorn som begynner å bli sliten her, enda jeg har klokket denne så langt jeg kommer, ifra 2.2GHz til 2.64GHz.

Det gikk fint helt til jeg begynte å spille andre spill enn BF2, for for eks NFSC, Rainbow Six Vegas å Ghost Recon 3.

Men det er jo ikke sånn konstant lagg, det lagger bare der hvor det skjer litt mye på en gang, som for eks vist det er het action på Vegasen, eller blir kraftig beskytt på GRAW.

 

Å for meg så virker det mest logisk som om det da er prosessorn som begynner å slakke av her, at grafikken rett og slett blir for rå iforhold til hva prosessorn klarer å håndtere?

kan det være der problemet ligger?

 

 

Men så har det seg jo slik at jeg sitter ikke med masse penger på denne årstiden, å har da ikke råd til å bytte platform, for planene er jo å komme oss over til Intel sia. Men det har jeg som sakt ikke rå til enda.

Så har jeg jo sett på litt div bruktmarkeder rundt om da, på CPU'er. Har kommet borti AMD 4200+ , 3700+ og 3800+ til rundt 1000 lappen, samt 4800+ men denne er noe usikker grunnet den vil nok overskride budsjett mitt rått tenker jeg.

 

Så, vil jeg for eks merke no forskjell eller få bort denner lagginga ved å for eks bytte til en 4200+ eller 3800+, å da eventuelt klokke disse littegranne??

 

Nilsen.

Endret av nissengtr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe DETTE hovedkortet og en valgfri C2D. Da kan du bruke to DDR brikker til du får råd til DDR2 hvis du vil ha det.

 

Kjøper du en E4300 (1,86GHz) til 1395 og klokker hovedkortet opp til FSB 266 så har du en E6600 til litt over halve prisen.

Hovedkortet klarer 266MHz FSB, så problemet skal ikke ligge der, og CPUen skal fint klare den hastigheten.

EDIT: teknisk sett er det vel bare CPU du klokker, siden HK kan kjøre FSB 266 med E-klasse C2D

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei det er ikke no kødd nei... Hehe

 

Men har nå handla meg et hovedkort.

Fikk et Asus P5WD2-E Premium for 500 kr! ram har jeg bestilt disse ram brikkene OCZ PC2-6400 2x1024MB.

Men er litt usikker på denner prosessoren da. Også detter med kjølinga til den. For det har seg sånn at jeg har en 120 mm Zalman Cu vifte sak, og lurer på om den kjøler bedre en vifta som følger med prosessorn, altså stock vifta?

 

Men har jo titta litt på denner E6600, er det noe å satse på? Den koster jo ikke all verda.

Men har åsså vurdert den som ligger hakket under, den E6400 saken. Men den har jo dobbelt så lite med L2-cache. Men er det noe en vil merke? og hva vil det si detter med L2-cache? husker ikke åssen detta var, er så lenge sia jeg var opptatt av detter her...

Og hvordan er denne E6400 til å klokke med? Eller er de fleste Intela gode til detter med overklokking? Hvertfall de jeg har hatt i min seinere tid har jo vært helt råe til slikt :p

 

 

Nilsen

Lenke til kommentar

Ja det er jeg å overbevist om..

 

E6400 ja, og da klokke denner da eller? Men de har jo bare halv parten av L2 cache iforhold til E6600 da, eller vil man ikke merke så mye ta det? Eller har den mest å si på detter med multitaksing? Men jeg setter denne maskina opp etter kunn spilling, og kanskje litt multimedia ved siden av, men det er rein gaming som er høyest prioritert.

Og hvordan er det med L2-Cache str da, mener å huske at den ikke gjorde så mye når det gjalt spill?

Tenkte også litt på denner E6600, men veit ikke om jeg vil bruke alle penga opp på maskina..

 

Nilsen.

Endret av nissengtr
Lenke til kommentar

Du vil merke mest forskjell i operasjoner som blir ferdige på tid egentlig.

Som SuperPi, komprimering med WINRAR osv.

Ikke mye forskjell, men du kan merke det hvis du sammenligner 2 og 4MB L2 opp mot hverandre på samme klokkehastighet.

 

Det med overklokking går mest på hvor langt du klarer å overklokke CPU. Med en E6600 har du multiplier 9, mens med E6400 er multiplieren 8.

Det vil si at dersom hovedkortet ditt klarer 350MHz FSB (tenker det skal være realistisk), så vil E6600 kjøre på 3150MHz, mens E6400 kjører på 2800MHz.

Det, i kombinasjon med L2 cachen utgjør en stor forskjell, i E6600s favør.

 

Orginalkjøleren egner seg dårilg til overklokking. Zalman viften din vil kjøle mye bedre enn orginalen, så sant du får den til å passe.

Anbefaler deg å sette på zalman-kjøleren så sant den passer, og dersom den ikke gjør det kan du alltids kontakte Zalman norge elelr butikken der kjøleren ble kjøpt og spørre om de har en festeanordning til s-775 som du kan få\kjøpe for en billig penge.

 

EDIT: retta på en setning som ikke ga mye mening...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

På de fleste systemer vil det være bedre med 2*1024 enn med 4*512MB.

DDR2 gir derimot ikke stor ytelsesforbedring i forhold til DDR2. Prosessoren har nok en del med saken å gjøre, mens det at det brukes et integrert lydkort ikke nødvendigvis er feilen. Det at det benyttes integrert lydkort gjør bare at man merker bedre at man har en svak prosessor.

Lenke til kommentar

Heisan.

Oi du verden så mange svar det var her da. Hehe.

 

Seff har jeg lydkort, sånt integrert er jo bare søppel. Har også et litt eldre der, Audigy 2ZS.

 

Men å kaste ut PhysX kortet blir lite akktuelt. Men joa kan jo prøve, men alikaveld så skal vel ikke den dra ned FPSn så mye. Også på de stedene det lagga så gjør ikke kortet noe liksom, eller det gir ingen effekter. Og jada, jeg vet om detter med at det drar ned FPSn littegran, men ikke ifra 70-10 FPS vel? Bare ved å snu seg liksom, eller gå inn i et annet rom... Det blir liksom for dumt, da burde det jo stått svære advarsler om at detter skaper lagg på kortet liksom. Eller i testen som HW har lagt ut..

Men ja jeg selv tror at det var HK,RAM og CPUn som stelte tell detter her.

Har nå hovedkort og ram i boks, mangler bare CPUn nå.

Og jada, har sånn feste sak til Zalman vifta så den passer til Socket 775.

 

Men du shark, ehe, skjønnte ikke heelt hva du mente med innlegget ditt men.. Tror du har missa noen innlegg nå.

Men glemte jo å nevne at de gamle er solgt, HK RAM og CPUn altså.

 

Men som sakt, denner maskina vil for det første kunn bli brukt til spilling, grunnet at jeg har 2 maskiner.

Og vil jeg da merke noe forskjell på om E6600 og E6400? Vist vi da klokker E6400 opp til samme klokkefrekvens som E6600?

Og ikke at jeg skal klokke detter så forbanna hardt, men litt må vi jo få lov til.. Hehe.. Men hvordan er minne brikkene jeg har kjøpt da til sånt?

Rammen er av typen OCZ PC2-6400 2x1024.

 

Men hvordan vil det gå med strømforsyninga mi nå da?

Den er av typen Hiper 580watt? Den blir vel ikke for pinglete den håper jeg?

 

Nilsen

Endret av nissengtr
Lenke til kommentar

Strømforsyninga skal holde den. Du merker hvis den ikke gjør det, og det skal ikke gjøre noen skade om den er for svak tror jeg.

 

Om du vil merke noe forskjell på en E6400 på 2,4GHz og en E6600 på 2,4GHz?

Ikke mye, men du vil se litt forskjell i SuperPi osv. som jeg skreiv tidligere i posten.

Så har du råd til E6600 er den et bedre valg mener jeg, både pga. den større L2 cachen og den høyere multiplieren.

som jeg også nevnte tidligere, så vil du uten problemer klare 2,7GHz på E6600, og mest sannsynlig 3GHz helt fint.

 

Den RAM du har der skal være god nok. Kjører du de på vanlig hastighet vil de når CPU er på 3GHz kjøre 1000MHz. Og det bør de klare hvis du setter opp timings litt.

Lenke til kommentar
Strømforsyninga skal holde den. Du merker hvis den ikke gjør det, og det skal ikke gjøre noen skade om den er for svak tror jeg.

 

Om du vil merke noe forskjell på en E6400 på 2,4GHz og en E6600 på 2,4GHz?

Ikke mye, men du vil se litt forskjell i SuperPi osv.

8220658[/snapback]

 

Det vil si på tester og sånt?

 

Akkurat det gir jeg forsjovet blanke F i liksom. Her skal vi ha "performance og quality"

ikkesant.. Hehe.

Nei men vi får se, om jeg skal vente enda lengere med å få igang den nye maskina eller bare handle nå mens man har penger...

 

Takker for alle svar da..

 

Nilsen.

Lenke til kommentar

Det at CPU kjører på høyere frekvens ved samme multiplier er det du vil merke mest.

På samme frekvens derimot er forskjellen marginal.

 

Men skal du kjøre prosessorene på samme hastighet kan du ikke sammenligne E6400 overklokket til 2,4GHz med en stock E6600, siden E6600 på samme FSB er mye høyere klokket, og resten av systemet vil være raaskere på høere FSB.

Så for å virkelig kunne teste forskjellen må du ha et hovedkort som lar deg sette ned multiplieren til E6600.

 

Forskjellen vil ikke bli merkbar i spill, men skal du encode ting, rippe filmer\musikk inn på PCen vil det bety fra 2-3 sekunder til 30-40 sekunder, avhengig av hvor tung og lang oppgaven er.

Forskjellen vil øke proposjonalt med størrelsen på oppgaven. Dvs. av på en dobbelt så lang oppgave vil forskjellen bli dobbelt så stor (fortsatt ikke den prosentvise forskjellen).

Lenke til kommentar

Forskjellen vil ikke bli merkbar i spill,

8221232[/snapback]

 

Da spiller det ingen rolle..

 

For encoding av div filer betyr å måtte installere masse programmer av ukjent produsent som igjen er lik virus.

Derfor så har jeg 2 maskiner så jeg slipper å formatere spille maskina mi 3 ganger i månen.. Det som er fint med å ha 2 maskiner, der hvor den ene er relativ dårlig, så har man ikke så dårlig tid lengere når det gjelder slikt. Så da ekke det noe interesant egentlig...

 

Nilsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...