Gå til innhold

Optimalt Overklokk Kjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4300 er en 6300 med fysisk 2 MB cache isteden for 4 MB begrenset cache. Det er også mangel på viritualisering - men hvilken gjennomsnittlig bruker bruker dette?

 

4300 kjører høyere multiplier, og dermed også lavere FSB. Det beste man kan gjøre når man overklokker er å øke FSB. Har du lavere start FSB blir det lettere å overklokke, fordi kravet til høy FSB for hovedkortet ikke er like høy.

 

Det er låst multiplier på alle CPUene untatt Extreme, så den er ganske viktig. Alt dette resulterer i at det mest sannsynlig er CPUen og kjølingen som begrenser overklokkingen til slutt - og som vi alle vet er Core 2 Duo prosessorene i gjennomsnitt meget gode overklokkere. 4300 har vist seg å holde den samme standarden, og kan klokke til mer eller mindre samme nivå som 6300.

 

Ved å overklokke til 3,5 GHz så resulterer dette i at 6300 trenger DDR-1000 minne mens 4300 trenger den mye mer solgte DDR-800 - som er en god del billigere også.

 

Alt i alt, er du villig til å overklokke, og du skal bruke windows (du har ikke bruk for viritualisering), så er i de fleste tilfeller 4300 det beste valget.

 

Mer eller midre det de sier HER.

Endret av coRnflEks
Lenke til kommentar
4300 er en 6300 med fysisk 2 MB cache isteden for 4 MB begrenset cache. Det er også mangel på viritualisering - men hvilken gjennomsnittlig bruker bruker dette?

.....

8132442[/snapback]

Klippet bort en del...

 

Det du sier her er nesten, men ikke helt riktig. E4300 og E6300 har begge 2 Mb cache, men E4300 har 200 MHz FSB og 9 x multiplier, men E6300 har 266 MHz FSB og 7 x multiplier.

 

Egentlig er det bare flisespikkeri, men klarte ikke å la være.

Lenke til kommentar

....så da vil en E6300 på ex. 3500mhz yte litt bedre enn en E4300 på samme mhz hvis E4300 kjører default multiplier.

 

Dette forde E6300 da vil bruke x7 multi og kjøre med høyere fsb ved samme mhz.

 

Dette er også litt flisespikkeri, men ikke jeg heller kunne dy meg :!:

 

Konklusjon: En høyt klokka E6300 vil trenge et mer fsbvillig hk og bedre klokkeram enn en E4300 ved standard multiplier.

Lenke til kommentar

et par tring jeg vil anbefale. Kjøp to sata disker og kjør de i raid, får du dobbel hastighet.Samme ram, dobbelt sett for raid. (gjelder ikke alle hovedkort)

 

ville vurdert Asus P5W DH Deluxe, selv om det er noe dyrere. koster ca 2000,-(hovedkort)

 

Til slutt, hvordan strøm forsyning bruker du ? jeg ville ikke kjørt noe lavere enn 350 w, men du får en killer for 800 spenn kapabel for 500 w. Skal du gjøre litt seriøs overklokking må du sette opp volten i bl.a prosessor. Du vil også få økt stabilitet. (8800 kortet bruker litt ettersom hva jeg har hørt)

 

Vifte til gpu ? Zalman eller arctic cooling ? (selv brukt arctic cooling før jeg skifta til zalman (begge er meget bra alternativ til vann eller gass kjøling)

 

Bare en tanke. (mine forslag vil øke prisen med gode 1500 kr dog, ikke inkludert duel ram, duel hd eller kjøling :/)

 

Beste tips dog - sats på hovedkort først, deretter duel hd. Så duel ram og tilslutt kjøling. Vær klar over dog, at ved raid hd mister du alt på disken hvis ting skjerer seg, så du bør ta backups på viktige ting. Kan ikke kjøpe en hd for så å sette inn en til for raid, da må du slette alt som ligger der fra før :/ ) Synes alikevel det er mer en vært det i forhold til ytelse. Kjøp to med en gang.

 

edit. skrive feil

 

Ellers er det jo et par versjoner til av 8800 serien, midt kortet med 550 mb ram er vel ikke så mye dyrere. skal du ta 330 mb kortet ville jeg iallefall fixa et sli hovedkort så du har mulighet til å sette inn ett til istedet for å kjøpe 746 mb versjonen senere ?

 

btw, ikke undervurder kraften ved et bra hovedkort, det er relativt billig å øke litt. Raid funksjon på ram og hd er killer. På kortet jeg nevner ovenfor er det bla sli. Strømforskyning er også viktigere enn man skulle tro, uavhengig av over klokking. Har mye med at de siste kortene fra nvidia(6800 og oppover) er temmelig krevende på power.

 

5. gang jeg editer :p ...hmm har jeg fått med alt nå tro ?

Endret av Malakai
Lenke til kommentar

Jeg har en E6300 som er klokket til 3150Mhz altså 450 bus hastighet og 7x multiplier.

 

Vil det være mulig å kjøre en E4300 på 450 bus hastig het og 9x multiplier? da har du 4GHz der er vell relativt ekstremt!

 

Noen har som vet noe om hvorlangt det er mulig å komme med en E4300 på luftkjøling?

Lenke til kommentar
Jeg har en E6300 som er klokket til 3150Mhz altså 450 bus hastighet og 7x multiplier.

 

Vil det være mulig å kjøre en E4300 på 450 bus hastig het og 9x multiplier? da har du 4GHz der er vell relativt ekstremt!

 

Noen har som vet noe om hvorlangt det er mulig å komme med en E4300 på luftkjøling?

8137254[/snapback]

 

Jeg går ut fra at du har temp. overvåkning ? For å komme høyere uten at den henger seg må du gå inn på bios å sette volten ett hakk høyere, men viktig at du har en tempratur som er fornuftig. Under 90 grader :) Ellers er noen prosessorer vannskeligere å ha med å gjøre enn andre. Kjenner ikke til din (har ikke testa oc på den) men hvor langt du kan dra den går mye på hvordan temp du har. Husk at temp øker når du kjører heftige spill/prog. så du må alt/tab ut for å sjekke temp mens du kjører den inn.

 

edit. Nå er det jo også slik at noen pross. er vannskligere enn andre og oc. Henvise til ovenforstående med multiplier.

 

btw, tviler på at du klarer komme så høyt uten gass. :p (ikke med gass heller then again :p )

Endret av Malakai
Lenke til kommentar

Hehey! Bra, det kom i gang en diskusjon!

 

Meeg: Jeg sier da det du påpeker lengre nede i min post, bare ikke med konkrete fakta.. ..det jeg sier er helt riktig, men kanskje litt rart ordlagt. Fysisk har 6300 4 MB cache, men datamaskinen får ikke tilgang til mer enn 2 MB. 4300 har 2 MB fysisk. Det var dette jeg prøvde å si. (tenkte faktisk noen kunne komme til å si noe på det)

 

Nassuz: Stemmer det.. Ja du har rett, og det er vel en såpass viktig detalj at den skulle sikkert vært med. Bra du nevnte det! Dette med multiplier og HK i form av overklokking sa jeg vel noe om..

 

Malakai: Hehe, du kunne kanskje tatt en kikk i signaturen min, da ville du sett at jeg har 4 GB Ram (4x1GB), P5W Deluxe slik du anbefaler, og 4 x samme HD. Dette er mine erfaringer med dette oppsettet:

 

1. P5W Deluxe crapper ut ved ~410 FSB. Jeg kjører 3,3 GHz på min 6400, men kunne sikkert gått en god del høyere. Konklusjon: P5W er et overpriset og dyrt HK, og passer desverre ikke inn i et ytelse/krone oppsett. Det HK jeg anbefaler er ratet til nesten 500 FSB. Når det kommer til SLI / Crossfire, så er det få (ingen?) HK enda som er både gode overklokkere og samtidig støtter SLI. 8800 er kortet i dag, så at et HK støtter Crossfire er kanskje ikke så viktig ;)

 

2. Jeg har kjørt opp til 4 harddisker i RAID 0, og har merket liten praktisk forskjell fra 1 HDD. 2 harddisker har jeg kjørt lenge på min forrige rigg, og der var ytelsen også mistenkelig lik. Jeg kjørte hardware RAID 0, ja. Det jeg har merket forskjell på derimot, er at sikkerheten, praktisk og, ja, faktisk hastigheten går opp når du IKKE kjører RAID. Dette er grunnet du kan kjøre PAGE, Tempfiler og andre vekslingsfiler på en harddisk, mens Windows kjører på en annen. Kopiering går også kjappere, bruker du den ene til lagring og den andre til nedlasting.

 

3. Kjøling for GPU tenkte jeg på, men med tanke på at dette ofte er en ganske innviklet prosess å montere, likte jeg ikke tanken på å anbefale det til alle. Nå har 8800 en (relativt) stille kjøleribbe montert. Jeg kunne skrevet om alternativer, men da mister en anbefaling noe av sin enkelhet til fleksibilitet, noe som ikke var mitt mål. Det var å lage ET oppsett som mange kan få glede av.

 

4. SLI og Crossfire har jeg ikke sansen for.. Veldig ofte er det ikke verd pengene. Du kan bruke 500 kroner på å få et som støtter dette, men på et value-oppsett slik som dette, er det 500 kr mer enn det det kunne vært. Du kan bruke mye penger på "opsjoner", men jeg tror til slutt, enkelt er det beste.

 

5. Oppsettet mitt har alltid hatt 500 W (følger med kabinettet). Din kommentar om strømforsyning er kanskje litt ugrunnet.. :)

Endret av coRnflEks
Lenke til kommentar

1. hehe. beklager at jeg ikke kikket i sign. Har en tendens til å overære den...

 

2. hmmm, strange...min erfaring er det motsatte, men har kun kjørt 2x

 

3. min erfaring er at montering av kjøleribber på gbu er lang enklere enn på cpu...

 

4. Når det kommer til hovedkortet jeg anbefalte inkluderer det en del mer enn bare sli. SLI er en ting som blir vannskelig å diskutere synes jeg, da det er et typisk overkill opsett.

 

5. sorry, leste ikke sign. :). Hvorfor 500W (mer korrekt anbefalte jeg alt over 350, men 500 w er relativt billig) - skjermkort alla 8800 serien krever sin del strøm. Skal du i tillegg bygge på litt, med fler hardisker og overklokke skal det noe til å drive det med en 300w strømforskyning. snakk om oc , ja? volt økning ?

 

1 watt=1 volt pr sekund

Endret av Malakai
Lenke til kommentar
1 watt=1 volt pr sekund

8138797[/snapback]

Nei...

 

1W=1V*1A

8138833[/snapback]

 

jotakk, stemmer. Veldig dårlig på den ligningen. Watt=voltxamper :)

 

uansett må man øke watt på strømforskyning for å øke volt på pross

 

 

Når det er sagt snakker du om motstand. Ohm er veldig relativt

Endret av Malakai
Lenke til kommentar

....og den Geil rammen du nevner her i lista di har sannsynligvis Elpidia chip som betyr at de ikke vil skalere like godt ved lave timinger/volt som ex. Micron chip som jo er de beste overklokkings chip vi har i dag (D9GMH og D9GKX). Men velger du et 965 chipsett på den E4300 så vil det ikke utgjøre all verden, litt mer kritisk skulle du velge et 680i eller x975 chipsett som har en bedre minnekontroller som faktisk kan utnytte lave timinger ved høy fsb/minneklokk på en bedre måte (enn et 965 chipsett).

 

Velger du et 965 chipsett på den E4300 så er det viktigere at minnebrikkene klarer høy mhz enn superstramme timinger, grunnen er at et 965 chipsett ofte vil yte best ved ex. 4-4-4-12 og 5-5-5-15. CL3 vil ikke gi noe serlig bedre ytelse på et 965 chipsett, noen ganger faktisk værre :!:

 

Som du skjønner her så er riktig matching vell så viktig som bare å kjøpe dyre fine komponenter og klaske sammen i den tro at det vil bli helmax.

 

Ting MÅ passe sammen, sånn er det bare.Ikke allt gjør det.

Lenke til kommentar
....og den Geil rammen du nevner her i lista di har sannsynligvis Elpidia chip som betyr at de ikke vil skalere like godt ved lave timinger/volt som ex. Micron chip som jo er de beste overklokkings chip vi har i dag (D9GMH og D9GKX). Men velger du et 965 chipsett på den E4300 så vil det ikke utgjøre all verden, litt mer kritisk skulle du velge et 680i eller x975 chipsett som har en bedre minnekontroller som faktisk kan utnytte lave timinger ved høy fsb/minneklokk på en bedre måte (enn et 965 chipsett).

 

Velger du et 965 chipsett på den E4300 så er det viktigere at minnebrikkene klarer høy mhz enn superstramme timinger, grunnen er at et 965 chipsett ofte vil yte best ved ex. 4-4-4-12 og 5-5-5-15. CL3 vil ikke gi noe serlig bedre ytelse på et 965 chipsett, noen ganger faktisk værre :!:

 

Som du skjønner her så er riktig matching vell så viktig som bare å kjøpe dyre fine komponenter og klaske sammen i den tro at det vil bli helmax.

 

Ting MÅ passe sammen, sånn er det bare.Ikke allt gjør det.

8139923[/snapback]

Du kan for mye.. Er det ikke snart fullt? :tease:

Endret av crimar
Lenke til kommentar
....og den Geil rammen du nevner her i lista di har sannsynligvis Elpidia chip som betyr at de ikke vil skalere like godt ved lave timinger/volt som ex. Micron chip som jo er de beste overklokkings chip vi har i dag (D9GMH og D9GKX).

8139923[/snapback]

 

Regner med at denne var rettet mot mine spørsmål. Er ikke helt sikker på om jeg har elpidia eller micron brikker. Har det flotte orange "skjoldet" rundt så får ikke akkurat sjekket. Men det er ikke noe problem å kjøre 4-4-4-10 på 900MHz det har jeg testa.

 

Regner med at jeg skal bytte ut de brikkene i nærmeste fremtid, må ha meg et 2GB sett. :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
....og den Geil rammen du nevner her i lista di har sannsynligvis Elpidia chip som betyr at de ikke vil skalere like godt ved lave timinger/volt som ex. Micron chip som jo er de beste overklokkings chip vi har i dag (D9GMH og D9GKX).

8139923[/snapback]

 

Regner med at denne var rettet mot mine spørsmål. Er ikke helt sikker på om jeg har elpidia eller micron brikker. Har det flotte orange "skjoldet" rundt så får ikke akkurat sjekket. Men det er ikke noe problem å kjøre 4-4-4-10 på 900MHz det har jeg testa.

 

Regner med at jeg skal bytte ut de brikkene i nærmeste fremtid, må ha meg et 2GB sett. :thumbup::thumbup:

8140170[/snapback]

 

 

Tidligere revisjoner av de brikkene hadde Micron, men kjøper du de i dag er jeg rimelig sikker på at det er Elpidia chip, prøv om du klarer 1000mhz på [email protected].

Elpidia chip vil ha problemer, men ikke Micron, muligens du trenger 2,3v.

Lenke til kommentar
uansett må man øke watt på strømforskyning for å øke volt på pross

8139331[/snapback]

Huh?

8139829[/snapback]

 

 

ok watt= joule/sekund

 

watt = energi pr sekund. volt spiller ingen rolle ?

 

klar over at ohms lov spiller inn. men i teorien stemmer det.

Endret av Malakai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...