Gå til innhold

Optimalt Overklokk Kjøp


Anbefalte innlegg

Ta og les HER om de Geilbrikkene. Ser ut som jeg forsnakka meg litt, det virker som det er de beste Elpidia chip på de. Men som jeg trodde,det var ganske nerme :!:

 

Er ikke fy å kjøpe de, til den prisen er de meget gode, men skal en extrem overklokke er det fortsatt Micron only som gjelder :)

 

EDIT

1100mhz+ og du trenger bedre ram (Micron D9XXX)

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. hehe. beklager at jeg ikke kikket i sign. Har en tendens til å overære den...

 

2. hmmm, strange...min erfaring er det motsatte, men har kun kjørt 2x

 

3. min erfaring er at montering av kjøleribber på gbu er lang enklere enn på cpu...

 

4. Når det kommer til hovedkortet jeg anbefalte inkluderer det en del mer enn bare sli. SLI er en ting som blir vannskelig å diskutere synes jeg, da det er et typisk overkill opsett.

 

5. sorry, leste ikke sign. :). Hvorfor 500W (mer korrekt anbefalte jeg alt over 350, men 500 w er relativt billig) - skjermkort alla 8800 serien krever sin del strøm. Skal du i tillegg bygge på litt, med fler hardisker  og overklokke skal det noe til å drive det med en 300w strømforskyning. snakk om oc , ja? volt økning ?

 

1 watt=1 volt pr sekund

8138797[/snapback]

 

Svar på 3: Tja, for den gjennomsnittlige person som kanskje har kompiser som har satt sammen en datamaskin før, så er det nok det tror da jeg...

 

5: Ja, OC, men RAID og OC er ofte ikke helt på G, for å si det sånn.. og igjen så kan man ikke ta hensyn til alt - da blir det fort noen gronker til. Det viser seg at en kvalitetsforsyning (det er Seasonic vi snakker om..) på 500W holder så lenge vi ikke snakker SLI, 5 HD, 2 DVD-ROM osv.. ..og det gjør vi vel ikke med det oppsettet jeg har.

 

jotakk, stemmer. Veldig dårlig på den ligningen. Watt=voltxamper :)

 

uansett må man øke watt på strømforskyning for å øke volt på pross

 

 

Når det er sagt snakker du om motstand. Ohm er veldig relativt

8139331[/snapback]

 

Ohm er relativt? :) Jeg ville kanskje vært litt mer enig hvis du snakket om impedans eller kapasitans, men ohm?

 

....og den Geil rammen du nevner her i lista di har sannsynligvis Elpidia chip som betyr at de ikke vil skalere like godt ved lave timinger/volt som ex. Micron chip som jo er de beste overklokkings chip vi har i dag (D9GMH og D9GKX). Men velger du et 965 chipsett på den E4300 så vil det ikke utgjøre all verden, litt mer kritisk skulle du velge et 680i eller x975 chipsett som har en bedre minnekontroller som faktisk kan utnytte lave timinger ved høy fsb/minneklokk på en bedre måte (enn et 965 chipsett).

 

Velger du et 965 chipsett på den E4300 så er det viktigere at minnebrikkene klarer høy mhz enn superstramme timinger, grunnen er at et 965 chipsett ofte vil yte best ved ex. 4-4-4-12 og 5-5-5-15. CL3 vil ikke gi noe serlig bedre ytelse på et 965 chipsett, noen ganger faktisk værre :!:

 

Som du skjønner her så er riktig matching vell så viktig som bare å kjøpe dyre fine komponenter og klaske sammen i den tro at det vil bli helmax.

 

Ting MÅ passe sammen, sånn er det bare.Ikke allt gjør det.

8139923[/snapback]

 

Hmm.. ja, må innrømme jeg ikke har satt meg inn i dette med Chip-modeller, brikkesett og modell-versjon osv på prosessor, RAM osv. Har sett litt på det, men konkluderte med at den gjennomsnittlige bruker ikke vil se på slike ting (blir for komplisert antagelig.).

 

Sånt sett, hvilket HK og/eller eventuell minne i den samme prisklassen anbefaler du?

 

uansett må man øke watt på strømforskyning for å øke volt på pross

8139331[/snapback]

Huh?

8139829[/snapback]

 

 

ok watt= joule/sekund

 

watt = energi pr sekund. volt spiller ingen rolle ?

 

klar over at ohms lov spiller inn. men i teorien stemmer det.

8140459[/snapback]

 

Du snakker om to forskjellige definisjoner på samme ting. U = R * I bruker vi når vi ser motstand i forhold til gjennomstrømning og trykk. P = U * I er når vi snakker om forholder på hvor mye som strømmer igjennom, trykk og gjennomstrømning.

 

Da vil du ta Watt som energi per sekund. Da snakker du et annet språk, et annet sett med regler. De kan brukes om hverandre, ja, men de brukes som oftest separat.

 

EDIT: SLI? Hovedkortet mitt har jo Crossfire, tror jeg..

Endret av coRnflEks
Lenke til kommentar

poenget er ? Er veldig klar over at w=vxs, men iden i sammenhengen her funiker. Er klar over at det finnes variabler, men her er det snakk om så store power forskjeller at det vil si noe. Tar jeg feil må du feel free til å spytte på meg(:p ), men mener jeg har et poeng - du bør kjøre en større power supply for å oc komponenter. (snakker ikke om 10 %) Uansett, tror jeg bør ta en pils :p)

Lenke til kommentar
poenget er ? Er veldig klar over at w=vxs, men iden i  sammenhengen her funiker. Er klar over at det finnes variabler, men her er det snakk om så store power forskjeller at det vil si noe. Tar jeg feil må du feel free til å spytte på meg(:p ), men mener jeg har et poeng - du bør kjøre en større power supply for å oc komponenter. (snakker ikke om 10 %) Uansett, tror jeg bør ta en pils :p)

8140912[/snapback]

 

bla bla bla, im drunk...prøver igjen i morra....

Lenke til kommentar

Jeg er ikke av Lama-typen.. ;)

 

Du kan garantert mer enn meg om dette emnet! Kall det flisespikkeri..

 

På en annen side, hva tror du på en 500W seasonic blir begrensingen? Hvis man skal gå for en 700 eller 800 W så snakker vi fort om 600 - 800 kr ekstra på mitt valueoppsett. Er det verd de eventuelt ekstra MHz du får skviset ut av 4300?

 

EDIT: Det gjettet jeg faktisk..

Endret av coRnflEks
Lenke til kommentar

@cornflex

 

Det er stor forskjell på div ytelse på de forskjellige brikkesettene, bla minne lesing/skriving/latency som jeg har nevnt over i en tidligere post.

 

Og som jeg også mener er det viktigste av allt = matching av komponentene.

 

Det kan være en frustrerende affere da ikke alle har muligheten til å teste mer en et system av gangen pga. bla. penger. Kan liksom ikke bestille en drøss med deler for så og matche det beste for så å sende det overflødige tilbake, det vil være dårlig gjort mot butikkene såfremt du ikke er sponsa og har tillgang på div forskjellig hw.

 

Men er man litt inni "gamet" tillegner man seg en del erfaring om hva som funker og ikke funker sammen.

 

Jeg er forsiktig med å annbefale produkter av et par enkle grunner.

Jeg har fått pepper av folk som bla har kjøpt hw jeg har annbefalt, men ikke klart å oppnå en tilfredstillende overklokk.

 

Overklokking er individuellt og det finnes ingen regel eller fasit som sier at hvis du kjøper den og den hw så vil du overklokke si eller så mye. Av erfaring vet vi noen ganger sånn noenlunde hvor vi kan ha forhåpninger om hvor vi vil havne, men det er INGEN garanti.

 

Veldig ofte bunner det ut i hvor god overklokker du er som bestemmer hvor du vil havne, sammen med litt flax og andre tillfeldigheter of kårs :) (ex. kjøling, lufttemp osv.)

 

Men hw du nevner over er helt grei, ikke det jeg ville ha valgt, men det er en annen historie :p

Lenke til kommentar

Jaja, men det var jo derfor jeg laget denne tråden, for å ikke gjøre dette helt alene! Setter pris på anbefalinger, så lenge folk tenker over hva formålet til handlevognen er. Alle innlegg til nå har vært gode i den forstand.

 

Naz, når du sier det ikke er hva du ville valgt, så tenker du da på mer ekstrem overklokking, eller for et ytelse/penge oppsett for den gjennomsnittlige bruker slik som mitt?

Lenke til kommentar
Jaja, men det var jo derfor jeg laget denne tråden, for å ikke gjøre dette helt alene! Setter pris på anbefalinger, så lenge folk tenker over hva formålet til handlevognen er. Alle innlegg til nå har vært gode i den forstand.

 

Naz, når du sier det ikke er hva du ville valgt, så tenker du da på mer ekstrem overklokking, eller for et ytelse/penge oppsett for den gjennomsnittlige bruker slik som mitt?

8141099[/snapback]

 

jupp,ettersom jeg bruker å ta den helt ut :!: så ville jeg gått for et annet hk, men for din lille handlevogn med ditt utgangspunkt til spilling og moderat oc så holder dette i lange baner. Jeg kan IKKE annbefale et bedre og billigere hk enn det du allerede har nevnt. Prisen min hadde nok nermet seg 9500,-

 

Men, jeg har ikke testet din kombinasjon av minne og hk. Jeg har vært borti hk ditt, men ikke rammen.

 

Pris/ytelsemessig ser det veldig bra ut :)

 

Du vil få MYE og god ytelse for pengene,samt et anntaglig godt oc potensiale.

Lenke til kommentar
Ohm er konstant ?

8141175[/snapback]

 

Tja, med en hel del masse halv-ledere, så kan jeg vel ikke påstå det. Jeg smilte bare litt når jeg så at "Ohm er relativ". Er Serviceelektroniker selv, så jeg liker å tro at den er ganske forutsigbar.. ikke noe mer.

 

jupp,ettersom jeg bruker å ta den helt ut :!: så ville jeg gått for et annet hk, men for din lille handlevogn med ditt utgangspunkt til spilling og moderat oc så holder dette i lange baner. Jeg kan IKKE annbefale et bedre og billigere hk enn det du allerede har nevnt. Prisen min hadde nok nermet seg 9500,-

 

Men, jeg har ikke testet din kombinasjon av minne og hk. Jeg har vært borti hk ditt, men ikke rammen.

 

Pris/ytelsemessig ser det veldig bra ut :)

 

Du vil få MYE og god ytelse for pengene,samt et anntaglig godt oc potensiale.

8141180[/snapback]

 

Jezz, approval from das master! Det høres bra ut.. Da får vi bare vente og se om det ikke dukker opp noen med nettopp dette oppsettet og enten gir oss ris til vi er alle regnbuens farger, eller muligens, kanskje et takk eller to..

 

MEN, må du nå ikke tro at denne tråden er ferdig her, nei! Hvis det er noen andre som vil si noe, speak up!

(Eller flere kommentarer fra de som har allerede lagt inn, det går an det også..)

Lenke til kommentar
Har du gått elektro eller noe, Malakai? Det virker som du kan en del av dette stoffet..

8141366[/snapback]

 

 

har gått på niss, og er generelt intereser i stoffet. Matte er morro )Kommet hjem fra nachspiel _?, mårra er en bedre dag. Nå er jeg seriøst sliten, men godt humør.

 

Ellers kan jeg litt matte...litt..

 

Søs er guru(jobber med risiko analyse, og er på kvantefysikk), så jeg ringer alltid hene hvis det er noe. Then again, forskjeld på teori og praksis, og husk at det her er skrevet sent på natta.

 

Ellers mener jeg at det er greirt å bruke litt extra på hovedkort, da det er pes å oppgradere ,men den billigste delen å oppgradere.

 

En vakker dag skal vi alle fiske abbor :p

Endret av Malakai
Lenke til kommentar

Må bare beklage at jeg ble litt vel off topic her. Merket også at jeg forklarte noen av poengene mine fryktlig dårlig. sånt skjer etter ett par pils :p

 

rette opp i ett par ting som ble misforstått. Mente at motstand er en relativ ting ikke i forhold til f.eks. et gitt kretskort, men at hvor mye motsatand du har varier fra produkt til produkt.

Det andre er at økning i volt vil ha noe å si på hvor mye watt som brukes.

 

Mere ontopic. mente ikke at du trengte større strømfoskyning enn den 500w du allerede har, da det skal være mer enn nok for temmelig mye stash på hovedkortet. Men så så jeg ikke at du allered hadde 500w da jewg skrev det :)

 

Igjen, beklager noen usakelige innlegg. - note to self : dunt drink and discuss on forum....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...