Gå til innhold

Trenger jeg så kraftig?


Anbefalte innlegg

Dette er referansesystem og anbefalt pc på http://www.Procom.no :

 

CPU: Intel P4 2.53 gHz 533 mhz bus

Hovedkort: Asus P4T533-C

Kasse: Chieftec Dragon Midi Tower DX-01SL-D (360w)

Ram: Kingston 2x256 mb Rdram 1066 mhz

Skjermkort: Matrox G550

Harddisker: Western Digital WD800JB (80 gig c: disk) - Western Digital WD1200JB (120 gig audio disk) - begge med 8mb cache.

CD brenner: Plextor 40x brenner

Lydkort: Hammerfall DSP & Hammerfall Multiface

Opperativ system: Windows XP

 

Prisen på noe slikt blir vel ca. 14000,-

 

Problemet er at jeg ikke har lyst å bruke såpass mye penger.

Hva kan jeg redusere i spesifikasjonen over men allikevel ha rimelig bra ytelse?

Klarer jeg meg med en løsning til under 10000,- ?

(jeg skal for det meste bruke softmoduler og litt softsynther+ litt effekter)

 

[ Denne Melding var redigert av: Hmm.. på 2002-12-10 14:07 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg reagerer mest på her er skjermkortet. Det er jo alt for gammelt, og fungerer stort sett bare til 2D.

 

Et annet problem er at jo at dette er et P4-system med RAMBUS, det er bortkastede penger. Gir for lite ekstra ytelse for pengene. Skal du ha P4 gå for et i845PE/GE-system med DDR333, eller et AMD-system med nForce2. De to nevnete systemene gir langt mer ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

En liten tanke er jo at nvidia sitt nforce2 chipsett parret med to minnebrikker og en Athlon XP Thoroughbred prosessor gir mere bang for the buck.

 

nForce med dual minnekanaler er vel fullt på høyde med 1066rdram er det ikke?

 

Nå er jeg ikke ekspert på støy mht bruk av pc som lyd-redigeringsmaskin, men jeg ville nå hvertfall hatt så stille maskin som mulig.

 

Jeg ville lagt penger i to harddiskrammer, noisecontrol matter for kabinettet og byttet ut harddiskene med Seagate Barracuda V. I tillegg ville jeg valgt å kjøpe en skikkelig stødig kjøleribbe til prosessoren for heller å bruke en vifte som ikke bråker så fælt. Overklokking av en slik maskin regner jeg som totalt out of the question uansett, så støyen fra vifta trenger ikke være stor. 19dB papst på Alpha PAL8045 ville uten større anstrengelser pent og pyntelig kjølt Tbreds på 2800+ rating.

 

*Tbred 2200+

*nForce uten lyd

*G550

*2x256mb pc333 (gjerne reg ram)

*Barracuda V systemdisk

*Større Barracuda V for redigering av lydfiler

 

De lydkortene som følger med maskinen i oppsettet han nevnte kan jo selvfølgelig kjøpes sepparat også regner jeg med.

 

Dr3

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 14:31, skrev DrErling:

En liten tanke er jo at nvidia sitt nforce2 chipsett parret med to minnebrikker og en Athlon XP Thoroughbred prosessor gir mere bang for the buck.


nForce med dual minnekanaler er vel fullt på høyde med 1066rdram er det ikke?


 

Jeg kan sterkt anbefale nForce2 basert hovedkort! Selv har jeg et Asus A7N8X Deluxe hovedkort og det er mye bedre enn mitt gamle A7V8X (KT400) hovedkort.

 

Jeg har holdt på å tweaket og testet i noen timer i dag og har endelig klart å få PC'n stabil på 200Mhz FSB :smile:

 

Jeg vet ikke hvor raskt 1066rdram er, men jeg tror ikke det er så mye raskere enn det jeg kjører.

 

Sandra 2003 memory benchmark:

 

Ram Int Buffered: 2922 MB/sec

Ram Float Bufferd: 2737 MB/sec

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 14:16, skrev Hmm..:

Hva er egentlig grunnen til at det er to lydkort her? Trenger jeg begge?


Det er ikke to lydkort. RME lager lydkortet uavhengig av bosken med innganger og utganger. Dette fordi lykortet kan eventuelt byttes ut med et PCMCIA kort til bærbar pc.

 

Hvis du er sinnsykt seriøs studio-teknikker, så trenger du absolutt ikke RME-løsningen. Da ville jeg heller satset på et billigere lydkort.

Lenke til kommentar

Bytt heller til Athlon XP, DDR-ram, billigere brenner, og standard harddisker med 2Mb buffer. Det holder i massevis.

 

Det er mye bedre både ytelsemessig og økonomisk å gjøre hyppige men billige oppgraderinger enn å kjøpe en super-duper-PC hvert 5. år.

 

Hva er det du trenger ytelsen til? (Tydeligvis ikke spill pga skjermkortet) Alle maskiner er bra nok til kontorarbeid nå for tiden, så det er snakk om hvilke spesielle behov du har for ytelse.

Lenke til kommentar

Hmmm...

 

Det virker som om mange ikke får med seg essensen i første posten, altså den viktigste posten.

 

Han skal bruke maskinen til lydredigering. Hvis filene og kompleksiteten blir stor nok så kommer all ytelse godt med.

 

Det er nok derfor de har valgt rdram-løsningen fra butikken han nevnte. De har sikkert ikke rukket å oppgradert alle "komplette tilbud" til å innbefatte løsninger med nForce, eller så har de kanskje løsninger bassert på rdram på lager og vil bli kvitt disse først?

Gjør som de fleste anbefaler: nForce/ddr/AthlonXP.

 

Dr3

Lenke til kommentar

Mener dette oppsettet skulle fungere rimelig bra

 

Hovedkort

Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A ca.1500,-

 

Minne

2 stk 256MB PC333 DDR ca.1100,-

 

Harddisk

1 stk WD 80GB spec ed ca.1300.-

1 stk WD 120GB spec ed ca.1900,-

 

Hammerfall løsningen høres veldig bra ut. Har lest mye bra om dette. Sørg for å ha et kort med masse DSP kraft å ta av. Særlig hvis du har tenkt å kjøre en del soft synther. Du sparer CPU for en del arbeid og dermed blir alt mye lettere å jobbe med.

 

Skjermkort

Det du føler er passe. Skjermort er ikke noe jeg ville ha prioritert særlig høyt når det er snakk om en PC som skal brukes som studio.

 

Plextor CD-brennere er vel og bra de. Men kan sikkert velge en billigere løsning der.

 

Tror kanskje du kan komme ned mot, hvis ikke under, 10k på et slikt oppsett.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha for gode tips..

Ble lettet for at jeg kan komme under 10K. Synes 14K var i meste laget!

Noen som ahr gode anbefalinger på alternativt lydkort?

Jeg forventer ikke allverden her, men det må være stabilt og ha lav latenzy. Er ikke sikker på om jeg skal kjøpe kort med integrert DSP. Er ikke de svindyre?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 14:05, skrev Hmm..:

Dette er referansesystem og anbefalt pc på
:


CPU: Intel P4 2.53 gHz 533 mhz bus

Hovedkort: Asus P4T533-C

Kasse: Chieftec Dragon Midi Tower DX-01SL-D (360w)

Ram: Kingston 2x256 mb Rdram 1066 mhz

Skjermkort: Matrox G550

Harddisker: Western Digital WD800JB (80 gig c: disk) - Western Digital WD1200JB (120 gig audio disk) - begge med 8mb cache.

CD brenner: Plextor 40x brenner

Lydkort: Hammerfall DSP & Hammerfall Multiface

Opperativ system: Windows XP


Prisen på noe slikt blir vel ca. 14000,-


Problemet er at jeg ikke har lyst å bruke såpass mye penger.

Hva kan jeg redusere i spesifikasjonen over men allikevel ha rimelig bra ytelse?

Klarer jeg meg med en løsning til under 10000,- ?

(jeg skal for det meste bruke softmoduler og litt softsynther+ litt effekter)


 

Du trenger ikke å legg så mye penger i en DAW. Følgende er viktig:

 

1) Kjøp et hovedkort de VET er stabilt. Ikke overklokk...

 

2) Minst 512 MB RAM

 

3) Aldri undervurder støy, det dreper gleden ved lyd og musikk. (Kabinett, vifter etc.)

 

4) Hvis du ikke også skal bruke maskina til spill, bør du unngå å kjøpe et 3D-grafikk kort. Kjøp Matrox Millennium G550, det er stabilt, har utmerket bildekvalitet, har passiv kjøling, og du vil like de gode "dual-head"-funksjonene hvis du trenger en ekstra monitor (det oppdager raskt behovet og nytten). 3D-kort med vifte i en DAW er unødvendig og meningsløst.

 

5) Kjøp et lydkort som tilfredsstiller dine behov, og IKKE la deg lure til å kjøpe et Soundbuster-kort, du vil angre på det siden. Disse lydkorta er "hype'et" og egner seg egentlig bare til spill, og ikke som nervesystem i en god DAW. Legg penger i et godt lydkort!

 

6) Kjøp minst 2 gode hard-disker, en til system, programmer, og back-up av lydfilene (minst 40GB), og en enda større til å arbeide med lydfilene (minst 80GB).

 

7) Aldri undervurder behovet for stabilitet og støydemping, og legg penger i det som er viktig for lydkvaliteten!

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg vet ikke hvor raskt 1066rdram er, men jeg tror ikke det er så mye raskere enn det jeg kjører.


Sandra 2003 memory benchmark:


Ram Int Buffered: 2922 MB/sec

Ram Float Bufferd: 2737 MB/sec


PC1066 RD RAM har en båndbredde på 4,2GB/s så det er endel raskere enn det du har... :razz:

Lenke til kommentar

Veldig enig med han rett over, pass på å skaffe deg stillegående komponenter og putt penger der det er verdt det.

Silent Twin vifte fra Microplex er nok en god ide og også skaff deg dempematter (kan gjøres veldig billig hvis du vil klippe litt fra Biltema eller lign butikk).

Når det gjelder harddisk enten kjøp en av de nyeste WD diskene som er de raskeste å få, eller kjøp Seagate Barracuda V diskene som er tregere men mer stillegående.

 

Uansett det er mine tips...

 

Cobos

Lenke til kommentar

Om du trenger kort med DSP kommer helt ann på hva du har tenkt å kjøre med tanke på softhsynther o.l. Det Hammer kortet er ikke av de billigste du kan få, men skal være veldig bra. Du har alternativer i Creamware. Sjekk priser i utlandet. http://www.thomann.de og http://www.musicstorekoeln.de Her kan du få gode priser på slikt. DSP kraft kan være kjekt pga at det minsker stresset på CPU og dermed gjør at du gjerne kan kjøre mange flere synther o.l. samtidig

Lenke til kommentar

Min anbefaling:

Kjøp Matrox G550 som Procom foreslår

Bytt ut hovedkortet til ett som støtter DDR minne, og spar ca 500 kr. (både hovedkort og RAM blir noe billigere).

 

Kjøp av no-name RAM sparer deg for ytterligere 500 kr, men jeg vil ikke anbefale dette pga faren for å få svært dårlige minnebrikker.

 

Pentium 4 eller AMD Athlon blir ganske likt pris/ytelsesmessig akkurat nå, så velg selv. Gå ned til 2.4 GHz for å spare ca 500 kr, du merker knapt forskjell.

 

Kjøp Seagate Barracuda V harddisker istedenfor Western Digital. Stillegående system er viktig når du skal lytte til musikken du produserer. Gå ned til to 80 GB disker for å spare ca 500 kr.

 

Velg stillegående PSU til kabinettet og stillegående CPU kjøler. Du begynner vel å ane hva jeg legger vekt på :smile:. Stille PSU blir fort litt dyrere enn bråkete PSU :sad:

 

Hva slags lydutstyr du velger legger jeg meg ikke opp i. Men, at du kommer under 10 000 kr tviler jeg på. Og det er uten skjerm...

Lenke til kommentar

Har nettopp kikket litt på AMD-løsninger.

Fant følgende oppsett:

 

Varnr Beskrivelse

 

105353 NN Diverse PC Eske Støtsikker

102227 pc produksjon norge

100727 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

101114 Musmatte Blå 4/6mm

113460 Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort

111084 Asus A7N266-VM Hovedkort Socket A DDR

111010 AMD Athlon XP2100+ 1.733 GHz 266 MHz bus

112628 Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

111283 Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5

106765 Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

106765 Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

112319 LG CD-brenner IDE 32x/10x/40x/16x Combo

 

PRIS: 8600,-

 

 

Varenr Beskrivelse

105353 NN Diverse PC Eske Støtsikker

102227 pc produksjon norge

100727 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

101114 Musmatte Blå 4/6mm

113460 Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort

114239 Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

111010 AMD Athlon XP2100+ 1.733 GHz 266 MHz bus

112628 Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

113518 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

106765 Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

106765 Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

112319 LG CD-brenner IDE 32x/10x/40x/16x Combo

 

PRIS: 9400,-

 

Kommentarer mottas med takk!

 

Hva er forskjelen på en Palomino og en Tbred prosessor (utenom prisen)?

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hmm.. på 2002-12-13 18:41 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Hmm.. på 2002-12-13 18:42 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...