Gå til innhold

wow avhengighet, ikke noe å føkke med

Anbefalte innlegg

Skrevet
jeg tror det å være avgengig av noe, er positivt, så lenge det ikke er direkte skadelig for helsa.

Er wow skadelig for helsa?

øøøh, nei.

8105166[/snapback]

Det er skadelig i den forstand at det går ut over den psykiske helsa om det går til en så ekstrem grad som vist i denne reportasjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tro meg han spillte ikke 14-16 timer daglig , det er teknisk umulig med så dårlig gear, med mindre han begynte å spille 14-16 timer i går, eller er gold seller ;)

Skrevet (endret)

Denne reportasjen er et utrolig dårlig forsøk på å lure folk til å tro at tilstanden i gamer- miljø'er er værre enn den er.

Men, det skal ikke stikkes under en stol at det er _mange_ som har problemer med for mye WoW- spilling, og at Blizzard (dette gjelder også alle andre tilsvarende spill, aviser, tv, Hollywood etc) har forsøkt å skape noe folk vender tilbake til. Det er jo det de tjener penger på!

Helt seriøst ser jeg ikke problemet med å sitte inne å spille WoW en lørdagskveld (!) enn å gå ut å drikke seg drita (du skaffer deg nye "venner" på bekostning av en million hjerneceller...), se på Hotell Cæsar (2 millioner), gå å se den siste Vin Diesel- filmen (3 millioner) eller henge på hjørnet med gjengen å slenge dritt om tilfeldige forbipasserende (Sett inn dårlig Oslo øst dialekt her, og 4 millioner tapte hjerneceller) ...

Folk er _alltid_ avhengig av noe. Selv ateister, som ser ned på kristne (spesielt) og muslimer for at de må "støtte seg til religion", er avhengig av ett eller annet.

Men da er jeg inne på en annen diskusjon, plutselig.

Endret av kristteo
Skrevet
Helt seriøst ser jeg ikke problemet med å sitte inne å spille WoW en lørdagskveld (!) enn å gå ut å drikke seg drita (du skaffer deg nye "venner" på bekostning av en million hjerneceller...), se på Hotell Cæsar (2 millioner)......

Det er vel ingen som sier det er et problem heller. Det man kan si er at hvis du drikker deg drita hver dag, ser 12 timer Hotell Cæsar hver dag, spiller 12 timer WoW hver dag, og gjør disse tingene på bekostning av de fleste andre aktiviteter i et normalt, variert liv (venner, jobb, skole, skitur, kino, bøker, konsert, teater, etc etc) så er det problematisk.

Skrevet (endret)

Er ikke noe som står i veien for å møte folk fra WoW IRL da. Jeg har truffet på mange nordmenn gjennom WoW og vi har møttes flere ganger IRL, neste møte blir når guilden samles på TG :D

Diskusjonen om hvem som er venner eller ikke gidder jeg ikke blande meg inn i. Det får være opp til den enkelte hvem man kaller venner.

http://www.google.no/search?q=define%3A+fr...lient=firefox-a

Endret av zbegra
Skrevet

Typisk anti-spill propaganda.....

De kan bare ha lagd en fake og lagt inn litt falsk info for å ødelegge for årets mest lønnsomme spill ( for blizzard ^^ )......

Hvor mange ganger har de ikke klaget over dette gjennom årene?....

vedder på at de klaget over "space invaders"....

Skrevet (endret)
Typisk anti-spill propaganda.....

De kan bare ha lagd en fake og lagt inn litt falsk info for å ødelegge for årets mest lønnsomme spill ( for blizzard ^^ )......

Eller kanskje ikke... :ermm:

Tror ikke dette kommer til å ødelegge noe som helst for Blizzard eller WoW (noe det heller ikke bør gjøre). WoW er et fantastisk vellaget og underholdende spill som for de aller, aller fleste ikke skaper noen som helst problemer. Men det betyr ikke at det for enkelte ikke tar overhånd.

Det må jo være mulig å ha et litt mer nyansert syn på det en "fake, anti-spill propaganda, avhengighet/manglende kontroll finnes ikke" på den ene siden og "WoW er narkotikum som ødelegger livet til spillerne" på den andre.

Tilsvarende.. man kan jo mene at vin, f.eks, er en fin drikk som de aller fleste har et sunt forhold til og som gir mange glede i matveien og samtidig annerkjenne at det finnes alkoholisme og at for alkoholikerne er det et problem...

Hvor mange ganger har de ikke klaget over dette gjennom årene?....

vedder på at de klaget over "space invaders"....

Dette er ikke noen "klage" på WoW i seg selv... "Klagen" (hvis man kan kalle det det) er over at han etter sigende bruker 16 timer daglig på det. Viktig forskjell.

Endret av pax1
Skrevet (endret)

Er så lei av tråder som denne, ja folk KAN bli avhangig av wow, akkurat som folk blir avehngige av og se på ett tv program eller og bygge lego.

Synes du tar på deg et stort ansvar når du kaller det for wow avhenginget.

Selvfølgelig finnes det noen som blir avhengige men da ligger problemet som regel hos personen enn i tingen de blir avhengig av.

Disse menneskene hadde nok blitt avhengig uasett, om ikke wow så av noe annet.

Avhengighet av wow er like relevant som avhengighet av legomenn.

Endret av donsai
Skrevet

nei, jeg tror ikke på at folk kan bli avhengig av wow.

Om de blir avhengig er det ikke wow sin skyld. Wow sender ikke ut koffein, nikotin, eller annet avhengighets fremkallende middel gjennom skjermen gjør det det?

:(

Skrevet (endret)

Om de blir avhengig er det ikke wow sin skyld. Wow sender ikke ut koffein, nikotin, eller annet avhengighets fremkallende middel gjennom skjermen gjør det det?

Det gjør vel forsåvidt ikke spilleautomater heller....

Tror det er en misforståelse at avhengighet kun kan skapes til et stoff som tilføres kroppen utenfra.

Endret av pax1
Skrevet

Det gjør vel forsåvidt ikke spilleautomater heller....

Tror det er en misforståelse at avhengighet kun kan skapes til et stoff som tilføres kroppen utenfra.

8114299[/snapback]

Men du blir avhenig av dopamin som kroppen produserer du spiller og får lykkefølelser.
Skrevet (endret)

og si at det er ett stort problem blir bare latterlig, nei du har nok latt deg selge til kriste amrikanere som er alt for optatt av og hate ting, det er 8millioner som spiller wow nå, sannsynligheten for at noen av de er litt ustabile er ganske høy...

Endret av donsai
Skrevet (endret)

Definisjonen av avhengighet så du vet hva ordene du bruker betyr..

Avhengighet er i medisinsk forstand et syndrom, en tilstand som er preget av fysiologiske, kognitive og adferdsmessige fenomener der bruken av en substans, en klasse av substanser eller en adferd, som en gitt person gir en høyere prioritet til fortrengning av annen adferd som han eller hun tidligere syntes hadde stor verdi.

I ICD-10 skal diagnosen avhengighetssyndrom bare stilles dersom minst tre av følgende kriterier er oppfylt:

(a) Sterk lyst, eller følelse av tvang, til å innta substansen.

(b) Problemer med å kontrollere inntaket av substansen, i forhold til å starte, avslutte, og mengden som inntas.

© Fysiologisk abstinens-tilstand som opptrer dersom bruken av substansen opphører eller reduseres, eller viser seg med karakteristisk abstinensyndrom for den aktuelle substansen, eller gjennom bruk av samme eller beslektet stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer.

(d) Toleranseutikling, slik at større doser må til for å gi samme effekt som tidligere.

(e) Økende likegyldighet i forhold til andre gleder og interesser. Økende tid brukt på å skaffe seg substansen, på å bruke den, eller på å komme seg i form etter bruken av den.

(f) Adferden og bruken fortsettes selv om det tilkommer åpenbare tegn på skadelige konsekvenser.

Hentet fra

http://no.wikipedia.org/wiki/Avhengighet

Endret av donsai
Skrevet (endret)
og si at det er ett stort problem blir bare latterlig, nei du har nok latt deg selge til kriste amrikanere som er alt for optatt av og hate ting, det er 8millioner som spiller wow nå, sannsynligheten for at noen av de er litt ustabile er ganske høy...

8114767[/snapback]

Hvem er det som sier det er et stort problem (generelt)?

Syns for øvrig avhengighets-begrepet i lenken din passer ganske bra hvis "substansen" her er WoW.... ;)

Problemer med å kontrollere inntak, økende likgyldighet i forhold til andre ting, adferd fortsetter selv om det tilkommer åpenbare tegn på skadelige konsekvenser, etc...

Endret av pax1
Skrevet

Glad jeg slutta med wow for ca 6 månder sia. Han gutten det er ekte tulling, skal besøke han i England om 10 år, og kaste et par mynter oppi koppen hans.

Skrevet
Glad jeg slutta med wow for ca 6 månder sia. Han gutten det er ekte tulling, skal besøke han i England om 10 år, og kaste et par mynter oppi koppen hans.

8115154[/snapback]

Glad og glad for å slutte med wow eh?...

trukke det har for at du blir avhenig...du blir ikke avhengig av noe du ikke liker...

det var nok følelsen av å bruke for mye penger på deg tenker jeg^^

Og...noen som har lest den at det var en fyr som FIKK jobb p.g.a at han spilte wow??, veit ikke helt hvor den linken ble av henn...Oo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...