Gå til innhold

2,5-tommer med SATA 3 Gb/s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gledelig nyhet at flere 7200 rpm harddisker kommer. Kanskje tar det litt tid før det blir levert S-ATA2 kontrollere som standard i bærbare brikkesett??

 

 

For å gi litt av min støtte til "svensken" mackanz, så en liten oppgraderingshistorie jeg har på lur:

 

(G's tidligere hardware) Hadde en Windows 2000 Prof. installert på en 7200 rpm IDE hd. CPU var Pentium (I) med 133 Mhz klokkefrekvens.

 

Oppgraderingen:

IBM 10 000 rpm SCSI harddisk, på en Adaptec kontroller med 68-pin kontakter.

 

Windows 2000 boot'et merkbart bedre etter denne oppgraderingen (flyttet system OS). Den beste tingen var at RAM-brikkene tilsammen kun utgjorde 48 MB på dette systemet. Windows 2000 krever minimum 64 MB minne for å kjøre.

 

Det var levelig å bruke dette systemet, men jeg ville ikke gått tilbake til 48 MB RAM, 133 Mhz CPU, 10 000 rpm SCSI hd og Win2000 i kombinasjon den dag i dag.

 

I dag er jo den "ordinære" SCSI standarden omtrent død. Mange bedrifter kjører nok ennå SCSI harddisker som de har med seg fra en svunnen tid.

(Den gang var RAM svinedyrt, og Pentium III var nok noe av det hotteste, og jeg gikk rett på en 700 Mhz (Duron kjernet) Athlon CPU fra AMD ved neste "korsvei". Da tynet jeg min egen vente-smertegrense omtrent maksimalt)

Endret av G
Lenke til kommentar
NCQ og hotswap er egenskaper som finnes på mange SATA-150 enheter også.

8096832[/snapback]

Men de er spesifikasjoner som ble utgitt av SATA II-gruppen, som også utgå SATA 300 MB-spesifikasjonen. Men selvfølgelig, noen produsenter har valgt å implementere NCQ og hotswap uten 300 MB-støtte, som egentlig er forstålig dersom dette var billigere for dem (da ytelsesøkningen er mimimal, om noen).

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett at noen produserte disk kabinetter som takler raid oppsett for disse 2,5" diskene. Et lite lett kabinett som gjerne rommer inntill 5 slike 2.5" disker, og dermed kunne en hatt med seg en lynrask flyttbar disk med SATA grensesnitt. Tenk for en hastighet, og da også med litt ekstra sikkerhet fra raid oppsettet.

 

Noen som vet om noe slikt eksisterer?

Lenke til kommentar
Han mener vel snarere at HD er det største problemet på begge.

8097914[/snapback]

Selv det er en alt for grov generalisering. Det er mange situasjoner der harddisken ikke er noe problem i det hele tatt på bærbare.

8098171[/snapback]

 

Då gör inte din maskin samma arbete som min i alla fall, det är helt klart. När sade jag att hårddiskarna är ett problem? Jag sade att de är flaskhalsarna. Har en hårddisk ett problem är det fel på den.

Lenke til kommentar

Harddisk er ofte en flaskehals ja. Den støtter jeg. De "ivrige" kan jo kjøpe harddisker med 15 000 rpm. Det river bra fra seg, for dem som har råd til det. Regn med at du får litt ekstra støy og varme på kjøpet. :)

Endret av G
Lenke til kommentar
Harddisk er ofte en flaskehals ja. Den støtter jeg. De "ivrige" kan jo kjøpe harddisker med 15 000 rpm. Det river bra fra seg, for dem som har råd til det. Regn med at du får litt ekstra støy og varme på kjøpet.  :)

8106632[/snapback]

Støy er bare fornavnet på 15K SCSI-disker... De er beregnet stå i maskiner som er låst inne på et server-rom. Men om en liker lyden av vinkelslipere, feel free.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...