Gå til innhold

8800GTS 320 VS 640. Stor forskjell i enkelte spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hehe jaja da får du bare kjøpe det da. som om noen bryr seg om det. du har jo tydligvis ikke peiling på pc what so ever.

8086977[/snapback]

 

Jeg beklager dersom realiteten slo deg for hardt.

 

Jeg velger å sitere testen slik at dette kommer frem i klartekst:

 

With 4xAA enabled, the story takes a dramatic turn. Scaling of the 320MB 8800 GTS is simply atrocious, moving from third out of eight at 16x12 to dead last at 2560x1600. The game becomes unplayable at our highest resolution test, and the impact of less memory in this situation is incredibly clear.

 

It is quite interesting to note that both the X1900 256MB and the X1950 Pro both have 64MB less than the 8800 GTS 320MB.

8089892[/snapback]

 

javel, så du har behov for å spille på mer en 1600x1200. jeg vil nå tro at de fleste av oss ikke har skjerm som takler mer en 1600x1200 uannsett. og der fungerer 320 versjonen utmerket. men hvis man har så mye penger å har råd til en skjerm som takler enda høyere oppløsning, så har man også råd til 8800 GTX

Lenke til kommentar

Det kommer an på blaz3r. Spill blir bare mer og mer krevende og trenger mer og mer minne, derfor er nok ikke 320 Mb noe flaskehals per i dag, men det kommer til å bli det etterhvert, samme om du spiller på 1024x768 eller om du spiller på 2560x1600. (jeg vet ikke hvor lenge til det er)

Lenke til kommentar
Det kommer an på blaz3r. Spill blir bare mer og mer krevende og trenger mer og mer minne, derfor er nok ikke 320 Mb noe flaskehals per i dag, men det kommer til å bli det etterhvert, samme om du spiller på 1024x768 eller om du spiller på 2560x1600. (jeg vet ikke hvor lenge til det er)

8098308[/snapback]

 

etterhvert ja. men da har nvidia kommet med neste generasjon tenker jeg. så da kjøper man seg nytt kort. dagens 8800 serie vil nok ikke være bra nok for dx10 uannsett.. akkuratt som 6800 serien ikke var bra nok for sm3 og dx9c

Lenke til kommentar

BF2 er jo et litt dårlig spill og bruke i en test av så gode kort da. Kortet er jo ekstremt minne slukkende.

7800gt kortet mitt dro jo spillet fint på 1240*960 med alt på high og 2x aa

men samme pc med 1gb minne ble bare sorgen måtte skru av aa og forsatt hadde jeg lav fps.

Lenke til kommentar
etterhvert ja. men da har nvidia kommet med neste generasjon tenker jeg. så da kjøper man seg nytt kort.

Jeg håper ikke at f.eks Crysis og UT3 er så langt unna. Og hvorfor er den et selvfølge at man kjøper seg et nytt kort straks noe nytt kommer ut?

 

dagens 8800 serie vil nok ikke være bra nok for dx10 uannsett.. akkuratt som 6800 serien ikke var bra nok for sm3 og dx9c

8098457[/snapback]

Når sanne DX10 spill begynner å komme ut vil jeg også tro 8800 serien vil være ganske middelmådig på sitt beste. Men DX10 handler mer om effektivisering enn ny funksjonalitet, samme gjelder også SM3.0. FarCry SM3.0 ga eksempelvis 6800 en ytelse boost og ikke tygden den ned.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på f.eks ytelsesforskjellen i Rainbow six Vegas så ser man at på 1600x1200 så skiller det en halv FPS.

Det er derfor ikke alltid like stor forskjell på 320mb ram og 640mb ram.

Hvis man i tillegg tar i betraktning at det er ca. 600,- kroner som skiller 320 og 640 versjonene så synes jeg ikke det er en så "big deal"

Har man de sekshundre ekstra så velger man 640mb versjonen, vil man spare noen kroner velger man 320mb versjonen og oppgraderer før eller kjøper et 320mb kort til å bruker i et SLI oppsett.

Lenke til kommentar
SLi vil dog ikke gi deg mer tilgjengelig minne. Kun 600kr i besparelse med 320MB versjonen mener jeg er en dårlig deal.

8099751[/snapback]

 

Det er så utrolig mange som ikke skjønner dette:P

 

Derfor jeg mener det er "svindel" av Nvidia å si at 7950GX2 har 1024 Mb minne. Det har jo bare 512 Mb på hvert printkort, og kan ikke utnytte 1024 Mb.

 

Er det ikke slik at begge kortene i SLI har samme informasjon på RAM brikkene, pga. de skal rendere det samme hele tiden?

 

Forresten, er det mulig å utnytte minnet på begge kortne effektivt hvis man IKKE kjører i SLI? Tenker på en slags "Dual core" løsning for 3D applikasjoner som skal rendere scener osv.

Lenke til kommentar
SLi vil dog ikke gi deg mer tilgjengelig minne. Kun 600kr i besparelse med 320MB versjonen mener jeg er en dårlig deal.

8099751[/snapback]

 

Man sparer da ikke så mye engang?

 

Edit: hmm, ser at en "ny" webhsop faktisk har kortet til 2449. Noen som har hørt om ybs.no?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
etterhvert ja. men da har nvidia kommet med neste generasjon tenker jeg. så da kjøper man seg nytt kort.

Jeg håper ikke at f.eks Crysis og UT3 er så langt unna. Og hvorfor er den et selvfølge at man kjøper seg et nytt kort straks noe nytt kommer ut?

 

dagens 8800 serie vil nok ikke være bra nok for dx10 uannsett.. akkuratt som 6800 serien ikke var bra nok for sm3 og dx9c

8098457[/snapback]

Når sanne DX10 spill begynner å komme ut vil jeg også tro 8800 serien vil være ganske middelmådig på sitt beste. Men DX10 handler mer om effektivisering enn ny funksjonalitet, samme gjelder også SM3.0. FarCry SM3.0 ga eksempelvis 6800 en ytelse boost og ikke tygden den ned.

8098797[/snapback]

 

har hørt at crysis ikke kommer før til høsten eller vinteren. så og en test der det testa 2 x 8800gtx i sli og det fikk 36 fps i crysis. den testen må man ta med en klype salt men gir alikevel en pekepinn på ting. og jo 6800 serien var ikke rask nok til sm3 og hdr. jeg hadde 6800 ultra selv. var ikke før neste generasjon 7800gtx at man kunne kjøre hdr med skikkelig oppløsning. dvs mer en 1024x768

Lenke til kommentar

Hvis man alltid skal vente på det neste og det beste, vil man jo aldri få noe. Jeg mener, hvorfor ikke bare spare i 5 år og kjøpe Gefore 99000? Fordi man vil ha det NÅ. De som vil vente, venter. PR I DAG gir 8800 GTS 320 nok ytelse for "alle". Og til dere som snakker om at det ikke kan kjøre på ultrahøye oppløsninger; det hjelper jo ihvertfall ikke med eldre kort på disse oppløsningene. Drivere har ikke fått modnet til den nye serien, vista er AKKURAT sluppet, og en del hodeløse mennesker hyler høyt. Har det NOENSINNE vært sluppet hardware som har vært perfekt fra release? Ikke som jeg kan huske. Til og med skjermen min har fått en bedre "driver" (fargeprofil) enn den som var som standard.

Lenke til kommentar
har hørt at crysis ikke kommer før til høsten eller vinteren. så og en test der det testa 2 x 8800gtx i sli og det fikk 36 fps i crysis. den testen må man ta med en klype salt men gir alikevel en pekepinn på ting.

Det gir ikke en pekepinn hvis den er fake.

 

There was a post on a chinese site about benchmarks with Crysis. Well Crytek and EA were not pleased about it, no wonder, since they did not give anyone the game for testing, let alone benchmarking. So they gave this official statement:

 

"We understand there are some rumours in some of the message boards about technology benchmarks as it relates to Crysis and we want to assure you that these are just rumours. We realize that the technical specifications and requirements are a huge topic among our community and when we are prepared to give out our system spec recommendations, you will be the first to find out. Please treat everything you do not hear directly from us as speculation."

 

So keep your hats on, there is no big news concerning Crysis performance, yet.

 

 

og jo 6800 serien var ikke rask nok til sm3 og hdr. jeg hadde 6800 ultra selv. var ikke før neste generasjon 7800gtx at man kunne kjøre hdr med skikkelig oppløsning. dvs mer en 1024x768

8105533[/snapback]

FP16 HDR er ikke en del av SM3.0 og det er også hittil en valgfri funksjon i spill. Jeg har nå også selv testet FarCry med HDR på 6800U, noe som var spillbart med moderat oppløsning (IMO).

Det er mange SM3.0 spill 6800U kjører fint som igjen ikke er ikke en stempel på hvor krevende spillet er.

Lenke til kommentar
SLi vil dog ikke gi deg mer tilgjengelig minne. Kun 600kr i besparelse med 320MB versjonen mener jeg er en dårlig deal.

8099751[/snapback]

 

Man sparer da ikke så mye engang?

 

Edit: hmm, ser at en "ny" webhsop faktisk har kortet til 2449. Noen som har hørt om ybs.no?

8102079[/snapback]

 

Det billigste 320 kortet koster 2449 iflg prisguiden, mens det billigste 640 kortet koster 3004 kr. Det er imidlertid et ukjent merke "Axle" og selges kun av datorbutikken. En nettbutikk som har et noe frynsete rykte iflg brukererfaringene. Tilbudet er antagelig et slags introduksjonstilbud. De fleste andre 640 kortene ligger jo på 3300 og oppover. For de med med skjermer opp til 22" (1680x1050) viser jo de fleste testene at 320 kortene holder veldig godt følge med 640 versjonen. Jeg kjøpte meg ihvertfall et pov 320 og en 22" flatskjerm nå nylig. Tror det blir en god kombinasjon.

Lenke til kommentar
Det billigste 320 kortet koster 2449 iflg prisguiden, mens det billigste 640 kortet koster 3004 kr. Det er imidlertid et ukjent merke "Axle" og selges kun av datorbutikken. En nettbutikk som har et noe frynsete rykte iflg brukererfaringene. Tilbudet er antagelig et slags introduksjonstilbud. De fleste andre 640 kortene ligger jo på 3300 og oppover. For de med med skjermer opp til 22" (1680x1050) viser jo de fleste testene at 320 kortene holder veldig godt følge med 640 versjonen. Jeg kjøpte meg ihvertfall et pov 320 og en 22" flatskjerm nå nylig. Tror det blir en god kombinasjon.

8108546[/snapback]

 

Interessant. Du tenker motsatt av meg.

 

Jeg har AXle kortet fra databutikken, og det fungerer utmerket. Som dokumentert i flere poster her inne, så er det referansedesign, stillegående og klokker bra. Databutikken forholder seg til norsk lovgivning, og selv om de kan være trege, så er de ikke noe svindelforetak. Er de billigst, så bruker jeg dem, og sånn har det vært ved mine to siste skjermkort kjøp. Dermed er prisen på 3000 absolutt et gyldig argument for 640mb versjonen.

 

Når det gjelder 320mb versjonen så er det snakk om en sjappe jeg aldri har hørt om som selger den for 2449. Dermed aner jeg ikke om man kan stole på dem. Kortet er uansett ikke på lager. Derfor anser jeg dette som et foreløpig tvilsomt argument for 320mb versjonen, da det ser ut til at effektiv prisforskjell pr i dag ikke er spesielt stor mellom 320 og 640.

Lenke til kommentar
Det billigste 320 kortet koster 2449 iflg prisguiden, mens det billigste 640 kortet koster 3004 kr. Det er imidlertid et ukjent merke "Axle" og selges kun av datorbutikken. En nettbutikk som har et noe frynsete rykte iflg brukererfaringene. Tilbudet er antagelig et slags introduksjonstilbud. De fleste andre 640 kortene ligger jo på 3300 og oppover. For de med med skjermer opp til 22" (1680x1050) viser jo de fleste testene at 320 kortene holder veldig godt følge med 640 versjonen. Jeg kjøpte meg ihvertfall et pov 320 og en 22" flatskjerm nå nylig. Tror det blir en god kombinasjon.

8108546[/snapback]

 

Interessant. Du tenker motsatt av meg.

 

Jeg har AXle kortet fra databutikken, og det fungerer utmerket. Som dokumentert i flere poster her inne, så er det referansedesign, stillegående og klokker bra. Databutikken forholder seg til norsk lovgivning, og selv om de kan være trege, så er de ikke noe svindelforetak. Er de billigst, så bruker jeg dem, og sånn har det vært ved mine to siste skjermkort kjøp. Dermed er prisen på 3000 absolutt et gyldig argument for 640mb versjonen.

 

Når det gjelder 320mb versjonen så er det snakk om en sjappe jeg aldri har hørt om som selger den for 2449. Dermed aner jeg ikke om man kan stole på dem. Kortet er uansett ikke på lager. Derfor anser jeg dette som et foreløpig tvilsomt argument for 320mb versjonen, da det ser ut til at effektiv prisforskjell pr i dag ikke er spesielt stor mellom 320 og 640.

8108691[/snapback]

 

Jeg kjøpte Point of view 320mb versjonen for 2450 hos netshop (ukens tilbud). Satt lenge og vurderte om jeg skulle kjøpe Axle-kortet, men syntes det var veldig mange dårlige brukerfaringer de siste mnd hos datorbutikken. 640 mb er jo helt sikkert mer fremtidsrettet enn det jeg nå kjøpte, men syntes 320mb fikk så bra score i tester at jeg gikk for det. 600 kroner er jo ikke så mye, men skal man tenke slik kan man jo fort ende opp på et enda dyrere kort. master.it selger vel gtx for 4k. Har en tendens til å balle på seg disse hw-kjøpene. :whistle: Er forøvrig klar over at de fleste kortene følger referansedesign og det er ubetydelige forskjeller på dem. Jeg får vel bare gi avkall på litt eyecandy hvis det skulle trenges.

Endret av Deepsearch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...