Gå til innhold

Rar lyd fra pc


Anbefalte innlegg

Er det noe som vet hva som lager ulyden i min pc?

 

Det er en rar skrapelyd som kommer fra pc'n når jeg beveger musa og når cpu jobber. Det er en veldig rar lyd. Jeg har gjort masse for å dempe viftelyd og slikt fra grafikkort og satt inn en noisekontroller på PSU, men jo mindre viftestøy jo mer fremtredende blir denne lyden.

 

Jeg har sjekket alle vifter slått de av og på og harddiskene har jeg også slått av og på for å sjekke at lyden ikke hadde noe med dette å gjøre.

 

Kan det ha noe med selve CPUen å gjøre? Det er jo i såfall litt rart. Er det kanskje noe interferens på CPU'er som går på en høy frekvens (1,5GHz) som sprer seg til andre deler i kabinettet?

 

Jeg har hørt lyden på andre pc'r også, men aldri forstått hva som lager den lyden. Ytterst merkelig!

 

-Sk

 

[ Denne Melding var redigert av: Superkorn på 2002-12-09 17:32 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Ok, nå har jeg funnet kilden til ulyden fra denne fordømrade pc. Det er faktisk strømforsyningen som lager ulyden. Altså ikke psu-vifta, men selve psu'en. Helt sykt, men det virker som det er en komponent inni psu som er følsom ovenfor strømbruk og som avgir en merkelig hyling. Noen som har peil på elektronikk her som kan forklare?

 

Min løsning blir i hvert fall å kjøpe nytt psu. :o

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det kan være en liten spole som lager lyd.  

Du kan jo prøve å bruke en plastslange som stetoskop for å lokalisere denne spolen. Det kan være nok å gi den en dytt, eller du kan støpe den inn med Araldit.

 

Ja Hårek! Jeg fant spolen som laget ulyden. Nå har jeg støpt den inn med Epoxy. Det skal visstnok tåle mer varme enn Araldit. Nå er det såvidt jeg hører noe lyd fra andre deler i pc'n, men nå er jeg fornøyd.

 

"Its quiet... Oh so quiet." :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...