Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

GPS i Bilen, Hva Bør Man Se Etter Før Man Kjøper?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang gps/navigasjon, så kommer det jo litt an på....

Skal du bare ha den i bilen, så er vel TomTom GO910, eller TomTom One bra. Du finner kanskje noe billigere enn disse, som også er bra, men de jeg kjenner som har disse, er veldig fornøyd.

 

Selv ville jeg muligens valgt en PDA med gps. HP har mye bra. Da kan du få med mobiltelefon også. Denne iPaq hw6915 frister veldig, men er litt dyr.

 

Ellers kan du jo kikke på dette forumet...står masse interessant der.

 

Når det gjelder anlegg, så er det sikkert andre som kan gi mye bedre svar enn meg her. :)

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

som pantera sier så er det flere faktorer som er avgjørende men at den er lett å navigere i menyen og visning av kartet er noen av de viktigste, prøvde den nyeste Blaupunkt TravelPilot og jeg ble meget overrasket over hvor rask den oppdaterte seg hele tiden og talen som den ga var meget behagelig og lett å forstå, selv om bilstereon spilte i tilleg. Eneste "irriterende faktor" var den søtte stemmen som til stadighet sa til meg: "kjør forskitig" -så fort jeg kjørte for fort.... :tease: men heldigvis kan man endre dette også.

 

Ellers kjekt med en del andre funskjoner som mp3 avspilling, bilde fremviser, Usb tilkobling -så man kan spille mp3 eller andre filer med samme enhet og minebricke i tilleg. Ellers følgte med DVD med kart over 41 land men tror det gikk også å laste ned kart med advarsel for fotobokser -glemte å spørre om det egentlig- :roll:

Lenke til kommentar

Bare ikke kjøp Blaupunkt. Mine erfaringer viser at det skal være litt problematisk å oppdatere kartet, og den modellen jeg prøvde en liten stund kom med noen ruter som virkelig var på tur, samt at flere adresser manglet.

 

Også ba den meg ofte kjøre inn steder med innkjøring forbudt, mot påbudt kjøreretning e.l.

Lenke til kommentar
Bare ikke kjøp Blaupunkt. Mine erfaringer viser at det skal være litt problematisk å oppdatere kartet, og den modellen jeg prøvde en liten stund kom med noen ruter som virkelig var på tur, samt at flere adresser manglet.

 

Også ba den meg ofte kjøre inn steder med innkjøring forbudt, mot påbudt kjøreretning e.l.

8102574[/snapback]

 

høres rart synes jeg... siden Blaupunkt er OEM leverandør til de fleste europeiske biler som leveres med original navigasjon... og først og fremst tyske biler. På den modelen jeg prøvde kunne man ha forkjellige oppset så har bestemmer du hvordan den skal oppføre seg. De kan også oppdateres gjennom usb porten, så kanskje det burde vært gjørt med den modelen du prøvde?? :yes:

Lenke til kommentar

Hadde det bare vært så vel. Prøvde litt forskjellige oppsett (raskeste rute osv).

 

Men, det at den ikke vet hvor adresser er er det største problemet, sånn jeg ser det. Den hadde ikke mer enn husnummer 1 i gaten min, av 60 eller noe, og gaten er lang, og der man havnet hvis man ville til meg var langt vekk herfra i hvert fall.

 

Samme var det med et par andre gater, der var husnumrene, men alle var posisjonert på samme sted, som var helt feil.

 

Testet to forskjellige modeller, samme problemet.

 

Det skulle jo altså følge med en docking-stasjon, men den var heller fraværende.

Lenke til kommentar

hvilken model er det du prøvde?? :hmm: synes det er merkelig uansett, bor selv i Horten og nabohuset har en annen hus/gate adresse og selv dette viste den gps riktig (i forbindelse med kommune sammenslåing) den jeg prøvde var den nyeste model. Det var Travel Pilot Lucca 3.3 Det eneste jeg ikke vet er om det går a koble "stemmen" til stereo anlegget -hadde vært glimrende isåfall- og om den kan også mute stereon når den "prater". :yes: ellers som jeg sa tidligere så er det Blaupunkt som levere navigasjons sytemene til bilfabrikanter.

Lenke til kommentar

En PDA har den fordelen at du har den alltid med deg, og slipper å dra på en dings for telefon, en dings for MP3, en dings for navigasjon, en dings for kamera, etc, men som vanlig får man ikke full uttelling på alle punkter.

 

Jeg har en HTC 3300 PDA som har "alt" i en kompakt størrelse, inkl TT6 (TomTom 6). Ulempen er ganske liten skjerm og treg oppdatering (200 MHz CPU), men dersom man kan leve med dette, kan det være et OK valg. Dersom du skal ha den i bilen hele tiden, ville jeg anbefalt en modell med større skjerm.

 

Når det gjelder bruk spørs det vel litt hva man er vant til, jeg har brukt bare TT6, og synes det fungerer bra. Fotoboksvarsel og andre POIer fungerer som det skal. Det som er dårlig, er at man ikke kan laste ned gratis oppdateringer til kart, dette må kjøpes via TTHome.

 

Tenk også på om du har ønsker i forhold til brukstid på batteri (dersom du er ute og går i en storby en sen kveld, og vil finne veien hjem til hotellet ditt på kvelden), størrelsen (ikke alle får plass i lomma), og hvilke områder du trenger kart for. Du trenger ikke hele Europa dersom du aldri kjører utenfor Skandinavia.

 

Andre funksjoner som enkelte har er at de funker som BT-handsfree for mobil, kan vise bilder/video, har innebygget kamera etc.

Lenke til kommentar
hvilken model er det du prøvde??  :hmm: synes det er merkelig uansett, bor selv i Horten og nabohuset har en annen hus/gate adresse og selv dette viste den gps riktig (i forbindelse med kommune sammenslåing) den jeg prøvde var den nyeste model. Det var Travel Pilot Lucca 3.3 Det eneste jeg ikke vet er om det går a koble "stemmen" til stereo anlegget -hadde vært glimrende isåfall- og om den kan også mute stereon når den "prater".  :yes: ellers som jeg sa tidligere så er det Blaupunkt som levere navigasjons sytemene til bilfabrikanter.

8110171[/snapback]

Er det noen ulemper med å kjøpe en slik GPS-sak i Tyskland? Altså når det gjelder språk på programvaren etc.. Ser det blir en god del rimeligere, spesielt for Blaupunkt (inkl. mva + fortollingsgebyr altså).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...