Gå til innhold

Objektivekvivalent for Canon S2 IS?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Er igang med å anskaffe meg speilreflekskamera nå, etter å ha lekt meg et par år med et Canon Powershot S2 IS. Dette kameraet har et 6-72mm objektiv, og jeg er fornøyd med zoom-området på dette. Makroen ved 6 mm er glimrende(jeg kan faktisk legge ting på linsa og ta bilde av det :) ) og forstørrelsen jeg får på 72mm er helt grei.

Regner med å anskaffe meg minst 2 objektiver for å erstatte dette arbeidsområdet.

Det jeg lurer på er hvilket objektiv vil gi samme forstørring som jeg får ved 72mm på kameraet mitt idag?

Er 72mm på Canon Powershot S2 IS det samme som 72 mm på et Nikon eller Canon SLR?

Endret av ThaMan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

S2 har en brennvidde på tilsvarende 36-432 mm, dSLR kit ligger på 18-55/70 (tilsvarende 28-90/105mm)

Kan matches med en 70-300mm (tilsvarende 105-450mm)

Men nærgrensen på macro objektivene er rundt 20 cm, skal godt gjøres å matche 0cm nærgrense med de objektivene jeg er kjent med, med et Close-up +10 filter får jeg en nærgrense på ca 5-8cm, men da blir det veldig ute av fokus alt som ikke er midt i bildet.

Skrevet
Men nærgrensen på macro objektivene er rundt 20 cm, skal godt gjøres å matche 0cm nærgrense med de objektivene jeg er kjent med, med et Close-up +10 filter får jeg en nærgrense på ca 5-8cm, men da blir det veldig ute av fokus alt som ikke er midt i bildet.

8059320[/snapback]

Nærgrensen er ikke noe mål på hvor mye objektivet forstørrer. På s2 is defineres nærgrensen som avstanden fra objekt til frontlinsen, mens på et SLR-objektiv oppgis nærgrensen som avstanden mellom objekt og filmplan (billedbrikke). Eksempelvis vil et Sigma 105mm makro (tilsvarende 157.5 mm på Nikon dSLR)med en nærgrense på 31.2 cm forstørre mer enn s3 is med 1 cm nærgrense på vidvinkel (tilsvarende 36 mm).

Arrester meg hvis jeg tar feil, men jeg har ingen tro på at s2 is kan ta makrobilder i forhold 1:1 slik en kan med et dedikert makroobjektiv.

Skrevet

8059320[/snapback]

Nærgrensen er ikke noe mål på hvor mye objektivet forstørrer. På s2 is defineres nærgrensen som avstanden fra objekt til frontlinsen, mens på et SLR-objektiv oppgis nærgrensen som avstanden mellom objekt og filmplan (billedbrikke). Eksempelvis vil et Sigma 105mm makro (tilsvarende 157.5 mm på Nikon dSLR)med en nærgrense på 31.2 cm forstørre mer enn s3 is med 1 cm nærgrense på vidvinkel (tilsvarende 36 mm).

Arrester meg hvis jeg tar feil, men jeg har ingen tro på at s2 is kan ta makrobilder i forhold 1:1 slik en kan med et dedikert makroobjektiv.

8059419[/snapback]

Jeg har da heller ikke nevnt at nærgrensen bestemmer forstørrelsen?

Jeg bare påpekte at man kommer ikke like nærme motivet med et dSLR som med hans S2, men man får jo objektiver som gjengir i korrekt størrelseforhold (1:1).

Jeg sier meg enig i det du skriver om at S2 ikke kan ta 1:1 makro bilder.

Skrevet

Takker for svar, selv om en del av diskusjonen deres går litt over hodet på meg. :)

Skjønte ihvertfall at jeg trenger ca. et 300 mm objektiv for å kunne ta de samme avstandsbildene som med S2 kameraet.

Super-makrofunksjonen på S2 synes jeg er kjempefin, da jeg kan dokumentere hvor mange rifter det er i tåneglene til fuglen i motivet på kronestykket. :!:

Skrevet
Super-makrofunksjonen på S2 synes jeg er kjempefin, da jeg kan dokumentere hvor mange rifter det er i tåneglene til fuglen i motivet på kronestykket.  :!:

8060028[/snapback]

Sagt på en enklere måte:

Riftene i tåneglene til fuglen vil bli enda tydligere/større på et bilde tatt med et SLR med makroobjektiv enn med super-makrofunksjonen til S2, uten å måtte ha frontlinsen kloss i kronestykket.

Men selvfølgelig - hvis et makro-objektiv ikke er et alternativ så vil ikke et dSLR matche S2's super-makro.

S2 er uansett et godt kamera :)

Skrevet

Nei, men så er sensoren på en S2 mye mindre også... Det betyr at du ikke trenger like stor forstørrelse for å få samme utsnitt med kompakt-kamera. Dersom du tar bilde av en speilreflekssensor, trenger du 1:1-macro-objektiv på en DSLR for å få sensoren til å fylle hele bildet, det trenger du ikke på et kompaktkamera...

Tro hva du vil, men akkurat macro-egenskapene til kompaktkameraene er ikke det beste argumentet for å kjøpe DSLR...

Skrevet (endret)
Nei, men så er sensoren på en S2 mye mindre også... Det betyr at du ikke trenger like stor forstørrelse for å få samme utsnitt med kompakt-kamera. Dersom du tar bilde av en speilreflekssensor, trenger du 1:1-macro-objektiv på en DSLR for å få sensoren til å fylle hele bildet, det trenger du ikke på et kompaktkamera...

8060628[/snapback]

OK, jeg tror jeg skjønner hva du mener og jeg har kanskje misforstått litt. Men det betyr vel da at på f.eks. et fullformatkamera må vil et 1:1 macroobjektiv gi mindre forstørrelse enn på f.eks. D70 ?

Edit: Fjernet tekst.

Uansett, takk for oppklaring.

Tro hva du vil, men akkurat macro-egenskapene til kompaktkameraene er ikke det beste argumentet for å kjøpe DSLR...

8060628[/snapback]

Det har jeg heller aldri hevdet...

Endret av ing98ole
Skrevet
OK, jeg tror jeg skjønner hva du mener og jeg har kanskje misforstått litt. Men det betyr vel da at på f.eks. et fullformatkamera må vil et 1:1 macroobjektiv gi mindre forstørrelse enn på f.eks. D70 ?

Nei, men for å ta bilde av en fullformat-sensor som fyller hele bildet trenger du ikke 1:1-forstørrelse på et crop-DSLR.

Forstørrelsen objektivet gir er uavhengig av sensorstørrelsen (det er en funksjon bare av brennvidden og avstanden), men når sensoren er mindre enn det du tar bilde av, trenger du ikke 1:1-macro for å fylle hele bildet.

Skrevet
Nei, men for å ta bilde av en fullformat-sensor som fyller hele bildet trenger du ikke 1:1-forstørrelse på et crop-DSLR.

Forstørrelsen objektivet gir er uavhengig av sensorstørrelsen (det er en funksjon bare av brennvidden og avstanden), men når sensoren er mindre enn det du tar bilde av, trenger du ikke 1:1-macro for å fylle hele bildet.

8066887[/snapback]

Ok, takk for oppklaring. Jeg ser logikken i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...