Gå til innhold

Hvordan kople til trådløst nettverk?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat instalert Ubuntu på en bærbar datamaskin jeg hadde liggende her hjemme. Det er en Fijutsi Siemens Amilo D serie, Pentium 4. (Gi en lyd om dere trenger flere detaljer).

 

Jeg er ganske ny på ubuntu og lurte på hvordan jeg kopler meg til det trådløse nettverket vi har her hjemme. Med nettverksledning fungerer det fint uten noen konfigurasjoner, men lurer på hvordan jeg skal gjøre det med det trådløse.

 

Takk for gode svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg anbefaler deg å installere network-manager. en million ganger bedre enn det som er default.

 

Pakken heter 'network-manager-gnome' og etter at du har installert det er det bare å reboote/logge ut og inn, så kommer det i system trayet

8057215[/snapback]

 

Det kan strengt tatt diskuteres, network-manager funker ikke en gang for meg.

Lenke til kommentar

network-manager fungerer i utgangspunktet med alle nettverkskort som støttes av standardverktøy - med mindre kortet har et jallagrensesnitt som forutsetter bruk av produsenteid programvare skal NM støtte kortet.... Så sant det støttet i det hele tatt, da.

 

roberth1990: Hvordan ser din /etc/network/interfaces ut?

Lenke til kommentar
Kanskje litt dumt spørsmål, men hvordan får jeg instalert den pakken?

8057369[/snapback]

 

enten grafisk:

System - Administration - Synaptic, søk etter pakkenavn.

 

eller via kommandolinjen:

Åpne en terminal (Applications - Accessories - Terminal), og skriv sudo apt-get install pakkenavn.

Lenke til kommentar
Hvis du fortsatt har Windows installert så kan du laste ned Siw som vil fortelle deg hvilke nettverkskort du har; http://www.gtopala.com/download.html

 

Tipper kortet ditt heter; Broadcom Corp BCM4301/3 802.11b Wireless LAN Client Chipset

8075312[/snapback]

 

Han sa han hadde prism, som er bra. Har han broadcom, så er det kjipt (broadcom er vanskelige å få til). Centrino-maskin? De har intel sak, som er bra.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er bare et par uker mer erfaren enn deg, så jeg er nok ikke den her som kan mest, men for meg funker det fint med den innebygde saken;

Gå inn på System->Administrasjon->Nettverk, og aktiver det trådløse nettverket som standard internett-tilkobling.

Uten for mye uflaks er kortet installert allerede. Eneste begrensing jeg har sett hittil er at den ikke støtter WPA-kryptering..

Lenke til kommentar
Du bør egentlig fortelle oss hvaslags trådløst kort du har først.

8057189[/snapback]

 

Hvis jeg sier at jeg har ISL388 [Prism Javelin/Prism Xbow], vil det si deg noe?

8057600[/snapback]

 

Er redd det ikkje er heilt enkelt chipsett du har:/

 

Har du windowsdrivere til kortet ditt

Isofall kan du instalere eit program som heiter ndiswrapper.

 


sudo apt-get install ndiswrapper-common

 

Ved hjelp av dette programmet instalerer du så windowsdriverene på Maskina di og alt vil forhåpentlegvis funke. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...