Gå til innhold

Tråden om solarium. OPPDATERT 28.01.08


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakka med ei jente her forleden, som tok ca. 40-45 min. solarium hver uke. For en nydelig og dyp farge, hun hadde! Må man opp i så mange min. til slutt for å bli skikkelig brun?! Nå tenker jeg skikkelig sydenbrun, nesten som en sydeuropeer, altså at man så og si ikke ser noe hvitskjær i "dybden". Eller oppnår man samme resultat ved kontinuerlig soling, si 1 ganger i uka på 20-30 min.?!

Lenke til kommentar
Snakka med ei jente her forleden, som tok ca. 40-45 min. solarium hver uke. For en nydelig og dyp farge, hun hadde! Må man opp i så mange min. til slutt for å bli skikkelig brun?! Nå tenker jeg skikkelig sydenbrun, nesten som en sydeuropeer, altså at man så og si ikke ser noe hvitskjær i "dybden". Eller oppnår man samme resultat ved kontinuerlig soling, si 1 ganger i uka på 20-30 min.?!

Den dype brunfargen får man ved jevn soling. Skipper man to uker i strekk og slikt, så er det få som får en jevn, dypt, naturlig farge

Lenke til kommentar

Ahh, skjønner. Da er det nok noe i den 25 min. "regelen". Begynt å fått en fin farge nå, men ansiktet og armene henger litt etter, men det kommer seg bra!

 

Noen som har tips til en krem, for de litt mer "viderekomne" som har et solid grunnlag?

Endret av deu
Lenke til kommentar

Det mente jeg også da jeg var oppe i rundt 18 min. 2 ganger i uka ^^ (Om du da ikke blir veldig raskt brun) Man flytter "grensene" hele tiden, i alle fall gjør jeg det, jeg er i alle fall ikke fornøyd, i den grad, etter 2 mnd. med 1-2 ganger i uka.

Har du tatt mange ganger nå? :)

Lenke til kommentar

Begynn med 12 min første gang, så kjører du med 15 to ganger til i uka. Så om du kjører 3 ganger i uka i 2-3 uker, og har fått en fin farge da går du nedover til 1-2 ganger i uka.

Solariumskrem kan være nødvendig om du vil ha farge ekstrafort + at det øker melanin (noen av dem) osv. Du kan jo gå innpå Brunogblid.no og se på solkremer der :)

Lenke til kommentar
1. Burde man smøre seg inn med solkrem før man hopper inn? Hvor viktig er dette egentlig?

2. Er det nok med bare en fuktighetskrem etter en tur i ovnen?

3. Jeg har en typisk hvit hudfarge, hva vil egne seg best, 2 15 minutters økter i uka eller 1 30 minutters. Er det nødvendig med lengere økter?

4. Hvor mye sol trenger en ved å vedlikeholde fargen?

1. Du burde smøre deg inn med en egnet solkrem, da dette tilfører fuktighet, samt andre viktige stoffer som vitaminer og mineraler. Noen, alt ettersom, inneholder også tingle (for viderekomne) og hemp (en mildere variant) som øker blodsirkulasjonen, slik at man blir raskere brun. Jeg har brukt en med hemp fra dag 1 og det har fungert greit. Som sagt, har aldri prøvd uten en hemp krem, så kan ikke sammenligne med noe.

2. Kommer ann på hvor lang tid etterpå? Huden trenger fuktighet for å danne nye celler og pigmenter, og ideelt er å gjøre dette mens man faktisk ligger der. Alt etter hudtype, spesielt om du har en tørr/normal hud, kommer du mest sannsynlig til å bli temmelig tørr i huden. Går nok helt fint om du venter, men hvorfor ikke gjøre det når du allerede er naken/nesten naken? :) Jeg pleier å smøre meg inn på kvelden også, med aloe vera eller fuktighetshetskrem.

3: Gjør som Raste, at du begynner tregt, for å være på den sikre sida. Blir du rød, så ødelegger du pigmenter. ALDRI ta 1 30 min uten grunnlag. Kommer til å bli grilla :p Dyp brunfarge får du ved jevnlig bruk over tid, ikke som enkelte i syden tror er bra hehe.

4: Når du er fornøyd, si du er oppe i 20-30 min. sholder det med samme tid 1 gang hver 1-2 uke. Hvor lenge kommer vel ann på. Noen som kan svare bedre på denne? Tipper lavere enn det man klarer, for å unngå å bli enda brunere?

Lenke til kommentar
* Sunnere? (Endel mener at sol/solarium er sunt for kroppen i moderate mengder. En brunere kropp er sunnere? Her er det ingen fasitsvar og finnes eksperter som holder på begge sider.)

 

For oss som bor på steder der det halve året ikke er sol er det sunt å ta sol fordi Avstråler tilfører kroppen vitaminer som du ellers ikke får når det ikke er sol.

Det finnes jo selvfølgelig en grense.

 

 

Tid i solariumet

 

Dette er veldig induviduelt fra person til person, men en gjennomsnittlig normann bør ta det veldig rolig. Jeg anbefaler kanskje 12minutter første gang, deretter 14 minutter neste gang hvis dette gitt fint o.s.v. Det bør gå minst 1 dag imellom hver gang du tar sol. Det er VELDIG skadelig å ta sol hver dag da det er stor anstrengelse for huden.

 

 

Når du soler deg betaler du for en gitt mengde med stråling og ikke et visst antall minutter med stråling som OP vill ha det til.

 

Du har kanskje sett at på noen solsenger får du 4 minutter for 20kr og andre 9minutter for samme pris.

Dette fordi du får mer stråling på 4 minutter i det ene solariumet.

 

På de fleste solsenger vill det stå hvor mange rør som er i senga, alt fra 32 til 96. Det sier seg selv at i det med 96 rør får du 3 ganger så mye stråling som i det med 32 rør. Nå skal ikke jeg lage store regnestykker på stråling pr/min men 32/96 rør utgjør store forskjeller på de 12 minuttene OP anbefaler en førstegangssoler.

 

 

Håper du endrer dette slik at kritthvite førstegangssolere ikke brenner seg helt til koks.

Lenke til kommentar
3. Jeg har en typisk hvit hudfarge, hva vil egne seg best, 2 15 minutters økter i uka eller 1 30 minutters. Er det nødvendig med lengere økter?

4. Hvor mye sol trenger en ved å vedlikeholde fargen?

 

 

3: 4x7min. Kort og ofte er bedre enn lenge og sjeldent. Så slipper du å bli brent og du er mye mindre utsatt for hudkreft og andre lumskheter.

 

4: På brun&blid radioen sier de Annenhver dag for å opparbeide farge og 1-2 ganger i uka for å opprettholde. Dette medfører riktighet.

Lenke til kommentar
3. Jeg har en typisk hvit hudfarge, hva vil egne seg best, 2 15 minutters økter i uka eller 1 30 minutters. Er det nødvendig med lengere økter?

4. Hvor mye sol trenger en ved å vedlikeholde fargen?

 

 

3: 4x7min. Kort og ofte er bedre enn lenge og sjeldent. Så slipper du å bli brent og du er mye mindre utsatt for hudkreft og andre lumskheter.

 

4: På brun&blid radioen sier de Annenhver dag for å opparbeide farge og 1-2 ganger i uka for å opprettholde. Dette medfører riktighet.

 

 

Punkt nr 4. Er ikke det litt å ta i da? Jeg tar selv 30 minutter i uken og blir brunere og brunere for hver gang.

Lenke til kommentar

Jeg tar ca. 27-29 min. uka, 1 gang altså, og bruker betakaroten og blir også brunere og brunere for hver gang. Så vil nå si at jeg gjør mer enn å vedlikeholde fargen, mulig dette kun gjelder når man er "maksimalt" brun?

Lyst å teste med 2 ganger uka igjen, hvor mye burde jeg velge da? Blir overhodet ikke rød av alt under 30 min. 2 x 27 min. kanskje?

 

dicktator: Greit nok det, er ikke det billigste, men kommer helt ann på hvordan man prioriterer, så går det for det samme. Er student selv og sol er verdt det! ^^

 

Raste: Inneholder Bronzer (selvbruning) den. Vil helst ha noe uten det. Noen som har tips til en krem, uten bronzer, som er bra for å bygge videre på brunfargen, altså for noen med godt grunnlag og forholdsvis gode pigmenter? Brukt Tannymax Bikini Beach til nå, men ønsker å prøve noe nytt.

Endret av deu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...