Gå til innhold

Tråden om solarium. OPPDATERT 28.01.08


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Bra tråd! Jeg har tatt solarium en stund nå, har mørkt hår og øyne, blir fort brun men er i utgangspunktet ganske hvit. Har ikke fregner og sånt, så kan vel si jeg tåler mye. Problemet med meg er at jeg får føflekker! Mye føflekker! De er veldig små og vises ikke så godt nå som jeg er brun, men siden det hele tiden blir flere å flere vurderer jeg neesten å slutte. Vet ikke om det er verdt det, siden jeg sikker blir å slutte med sol i 20 årene og blir da bleik og føflekkete.

 

Tar sol ca 2 ganger i uken i en halvtime, er det for mye? Betaler veldig lite for dette, derfor er det av og til vanskelig å beherske seg. I tillegg bruker jeg ikke solkrem, fuktighetskrem eller briller. Bruker dere solkrem for å unngå å bli røde, eller er det bedre for huden? Hvilken fuktighetskrem kan jeg bruke etter solarium (helst sånne som kan kjøpes på cubus) ?

 

Vil til slutt si at folk som smører seg med diverse ting uten å ta sol eller tar sol skjeldent, lurer seg selv. Ingenting ser mer fake ut enn en organsje-brunfarge. Selv kombinerer jeg solarium og brunkrem, får masse komplimenter for brunfargen.

 

:)

Lenke til kommentar
Bra tråd! Jeg har tatt solarium en stund nå, har mørkt hår og øyne, blir fort brun men er i utgangspunktet ganske hvit. Har ikke fregner og sånt, så kan vel si jeg tåler mye. Problemet med meg er at jeg får føflekker! Mye føflekker! De er veldig små og vises ikke så godt nå som jeg er brun, men siden det hele tiden blir flere å flere vurderer jeg neesten å slutte. Vet ikke om det er verdt det, siden jeg sikker blir å slutte med sol i 20 årene og blir da bleik og føflekkete.

I hear yah. Har akkurat det samme problemet selv. Men føflekker er faktisk atskillig bedre enn sitt rykte.

 

Tar sol ca 2 ganger i uken i en halvtime, er det for mye? Betaler veldig lite for dette, derfor er det av og til vanskelig å beherske seg. I tillegg bruker jeg ikke solkrem, fuktighetskrem eller briller. Bruker dere solkrem for å unngå å bli røde, eller er det bedre for huden? Hvilken fuktighetskrem kan jeg bruke etter solarium (helst sånne som kan kjøpes på cubus) ?

Solkrem i solarium er bare tull. Ta heller sol litt kortere istedenfor å bruke solkrem, så sparer du både tid og penger. Hvilken fuktighetskrem som fungerer best for deg kan du nok bare svare på selv, det går mye på individuelle forskjeller og hvilken hudtype man har.

Lenke til kommentar

Den undersøkelsen var jo mangelfull for å si det pent. For det første nevnes ikke forskjellen på risikoen utifra hvor lenge man ligger i solariumet. Her regnes et solariumsbesøk som en ting, når det i virkeligheten kan vare alt fra 10-30 minutter avhengig av. For det andre var det senest i høst det ble anbefalt med korte solariumsbesøk for helsens skyld, da fordi det visstnok hjalp mot D-vitaminmangel (som er et veldig reellt problem om vinteren i Norge).

 

Dessuten høres det så dramatisk ut når det er snakk om 98% større sjanse for noe, selv om det i realiteten ikke er all verden. Hvis sjansen din for å få hudkreft i utgangspunktet er 1%, blir sjansen din etter hyppig solariumsbruk 2% (vilkårlige tall). Da høres det plutselig ikke så forferdelig ut lenger. Forresten mener forskere også at mobilbruk over 1 time per dag øker sjansen for hjernesvulst med 50%, så mobilen er ikke så mye bedre den heller.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde solarium engang, det skjedde ingen ting og det var skikkelig kjedelig. Så leste jeg senere at veldig stort antall mennesker som har prøvet solarium regelmessig faktisk har fått hudkreft, så jeg har aldri tenkt å gjøre det igjen.

Haha, hvis det ikke skjer noe så har du ikke tatt lenge nok da. Synes det er helt nydlig å ligge der i varmen og tenke på masse rare greier jeg^^ Og det er vel fint få som får hudkreft av det.. Menmen, ditt valg

Lenke til kommentar

Jeg har noen spm.:

 

- sett litt mye filmer, kan man komme seg ut av solariumet når man vil? :p

- Hvor mye koster det (ser det blir anbefalt 12min første gang, så hvor mye for 12 min?)

- ER det ikke forferdelig uhygienisk? Ligge i andres svette...

- kan man se resultater første gang?

- Naken eller boxer?

- smører dere dere inn med noen fuktighetskrem elr liknende etterpå?

 

 

Skal legges til at jeg gjør dette pga. kviser så håper dt hjelper :)

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Jeg har noen spm.:

 

- sett litt mye filmer, kan man komme seg ut av solariumet når man vil? :p

- Hvor mye koster det (ser det blir anbefalt 12min første gang, så hvor mye for 12 min?)

- ER det ikke forferdelig uhygienisk? Ligge i andres svette...

- kan man se resultater første gang?

- Naken eller boxer?

- smører dere dere inn med noen fuktighetskrem elr liknende etterpå?

 

 

Skal legges til at jeg gjør dette pga. kviser så håper dt hjelper :)

 

- Det er bare til å løfte opp den bevegelige delen av solariumet det

- Veldig avhengig av hvor du går, f. eks på Brun & Blid, er det dyrt. B&B solpriser

- I hvert solarie er det en flaske med desinfiserende (eller noe lignende) som du da skal spraye ut over solariumssengen og som du skal tørke av.

- Hvorfor m/boxer når en først tar solarium? (unngå skille når en kan det)

- Det kan være lurt å ha en fuktighetskrem med deg, evt en krem. (les førsteposten i denne tråden her)

 

Jeg føler det er verdt å nevne at solarium ikke nødvendigvis hjelper på kvisene.

 

 

 

Myth: The sun will help get rid of acne

Reality:

 

The sun may work in the short-term to hasten the clearing of existing acne while reddening your skin, thus blending your skin tone with red acne marks. However, a sun burn is actually skin damage. Sun exposure causes irritation which can make acne worse. People will often notice their skin breaking out as it heals from sun damage. The sun is a short-term band-aid which will often bite back with more acne in the weeks following exposure. Having said that, I don't want to give the impression that the sun is evil. It is not. We get our vitamin D from the sun for instance. Limiting sun exposure on acne prone areas of your body is most likely prudent, but some exposure from time to time is not only unavoidable, but is perfectly okay.

 

Kilde: link.

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

- sett litt mye filmer, kan man komme seg ut av solariumet når man vil? :p

Ja, det er bare å gå det, men det vil du nok ikke siden det er så deilig å ligge der

 

- Hvor mye koster det (ser det blir anbefalt 12min første gang, så hvor mye for 12 min?)

Jeg betaler 1kr for 36sek. Altså 20kr for 12min, men nå etter et par uker tar jeg 22min (ca 34kr pr gang, 3 ganger i uka)

 

- ER det ikke forferdelig uhygienisk? Ligge i andres svette...

Man ligger ikke i andres svette, siden man sprayer med bakteriedrepende og tørker av før og etter man tar sol

 

- kan man se resultater første gang?

Det er individuellt, jeg så ingen resultater dem første gangene, men det har nok mest med at jeg ikke tok lenge nok

 

- Naken eller boxer?

Bruker boxer, men naken går visst også ann

 

- smører dere dere inn med noen fuktighetskrem elr liknende etterpå?

Nei, bare før. Krem some r pigmentaktiverende og inneholder vitaminer

 

Skal legges til at jeg gjør dette pga. kviser så håper dt hjelper :)

Det hjelper litt, men bare sol er ikke nok til å fjerne det

Lenke til kommentar

Når jeg hadde kviser før så hjalp solariumet veldig bra. Det var alltid at hvis det var lenge siden jeg hadde tatt sol så hadde jeg mye mer kviser enn hvis jeg tok solarium. Jeg var aldri veldig plaget av kviser og hadde ikke mye, men det jeg hadde tok stortsett solariumet seg av. Jeg tror likevel dette er veldig individuelt da jeg har hørt fra andre jeg kjenner at ikke har oppnådd merkbar forskjell. Skader ikke prøve, har ikke hørt om noen som har fått mer kviser av solarium ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...