Gå til innhold

peltier, noen erfaringer?


antilope118

Anbefalte innlegg

hei vurderer veeldig å teste peltier, etter å ha lest litt om dem, og sett at det ikke er såå dyrt heller.. har sett på denne fra microplex, jeg lurte da på hvor efektivt dette er?? har planer om å oppgradere kjølesystemert på cpu=se bilde!(trykk på det for å forstørre)

 

20077_t.jpg

 

jeg er ikke keen på å oppgradere til vannkjøling enda.. men er glad i hard core luftkjølingXD.. er det noen som har noen erfaringer med peltier eller har noen ideer/forslag/innspill så kjør på :whistle: takk for alle svar

Endret av antilope118
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse blir nok et must.

 

post-107396-1172706962_thumb.jpg

 

Det er bluetooth på de, så du kan koble dem til pcen  :thumbup:

8050676[/snapback]

 

Hvilket headset er dette? Vil ha et bt headsett som har mic også, men synes utvalget er svært dårlig. Men disse så jo ikke så verst ut...

En link hadde vært topp :)

 

Vinci

Lenke til kommentar
Disse blir nok et must....

hehe joa, men skal jo ha viftetyring, så justerer jo viftene etter behov osv..

8050827[/snapback]

 

drev selv med peltier (226W) og vannkjøling for 2-4 år siden, var veldig artig, men såvidt jeg kan huske var det helt nødvendig med vannkjøling. Å kjøre den der med luftkjøling tror jeg ikke går bra!

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så er forum bruker "Skrue" rimelig oppdatert på slikt, og definitivt en haug med andre også. Få tak i noen av de. kanskje gjennom SØK.

 

Gjentar igjen at jeg mener å tro at ett 226W peltier element går dårlig med viftekjøling.. Til og med en Delta vifte på 60db blir etter hva jeg husker for svak...

 

"men dette er en stund siden jeg drev med, sjekk med noen som er oppdatert idag".

 

Du må også ha en sykt kraftig PSU, jeg hadde først en meanwell og deretter en kraftigere regulerbar sak jeg ikke husker navnet på. PSU bør være dedikert.

Lenke til kommentar
Disse blir nok et must....

hehe joa, men skal jo ha viftetyring, så justerer jo viftene etter behov osv..

8050827[/snapback]

Det kan du ikke med peltier :p

8052927[/snapback]

hehe veit jo det da :p viftestyring til deltaviftene.. regner ikke med at peltier bråker så mye.. hehe

og ja har kraftig psu.. har en tagan 900w til systemet og en annen 450w til kjøling og lys.., men tror dere virkelig at det vil bli for varmt om jeg ikke har vankjøling?? regner med at den luftkjøle løsningen jeg tegna vil kjøle ganske bra.. ??

Lenke til kommentar
Har du seks delta vifter inni maskina di :ohmy:

 

Jaja, Men har du sett nokon som har 226W TEC som blir kjølt ned av ein luftkjølar då?

8068021[/snapback]

nei, har bare 4 deltavifter nå, men skal starte nytt case modd og da skal jeg ha unødvendig mye deltavifter..

 

har ikke sett noen som bruker luft på peliter før nei, eller jo på på dette gpu-kortet er det vell det..

Endret av antilope118
Lenke til kommentar
Jeg har eksperimentert litt med luft kjølt peltier

https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f...=0#entry7669210

8107406[/snapback]

oj, genialt! det hørtes jo ut som et vellykket prosjekt XD tror jeg bare blir nødt til å teste dette ass! TAKK :D

 

edit: var det bare noe du testen, som du ikke bruker 24/7?? isåfall hvorfor ikke?

Endret av antilope118
Lenke til kommentar

Ja det var bare et eksperiment.

Problemet er at du må flytte ekstremt mye luft for å få tilstrekkelig kjøling, noe som selvfølgelig fører til mye støy. Det er mulig at en kan få bedre resultat med en annen type kjøler, en svææær heatpipe for eksempel.

Lenke til kommentar

Tror ikke du kan få mye bedre luftkjøling enn det du har planlagt ihvertfall :p

4 * 120mm deltavifter i et sånt rør som du har tegnet burde jo gi rimelig med kjøling!

Men bare prisen for 6 stk delta vifter er jo rimelig høy da :S 1428kr (etter prisen jeg så på microplex) + den CPU kjøleren din, kunne du vel likegodt gått for vannavkjøling?

Lenke til kommentar
Tror ikke du kan få mye bedre luftkjøling enn det du har planlagt ihvertfall :p

4 * 120mm deltavifter i et sånt rør som du har tegnet burde jo gi rimelig med kjøling!

Men bare prisen for 6 stk delta vifter er jo rimelig høy da :S 1428kr (etter prisen jeg så på microplex) + den CPU kjøleren din, kunne du vel likegodt gått for vannavkjøling?

8143648[/snapback]

hehe, kom til å tenke på det samme jeg å, men jeg er så glad i de deltaviftene og er så fan av bra luftkjøling så tror jeg går for luftkjøleløsningen alikevell, også bytter jeg kansje til vann på skjermkortene mine etterhvært..

Ja det var bare et eksperiment.

Problemet er at du må flytte ekstremt mye luft for å få tilstrekkelig kjøling, noe som selvfølgelig fører til mye støy. Det er mulig at en kan få bedre resultat med en annen type kjøler, en svææær heatpipe for eksempel.

8139570[/snapback]

hehe ja går vell uansett for den lufkjølingen jeg tegna ved trådstart, og siden peltier bare koster litt over 200lappen så tester jeg det, og om det gir bra resultater så beholder jeg løsningen støy er ikke noe problem for meg ;)

Endret av antilope118
Lenke til kommentar
drev selv med peltier (226W) og vannkjøling for 2-4 år siden, var veldig artig, men såvidt jeg kan huske var det helt nødvendig med vannkjøling. Å kjøre den der med luftkjøling tror jeg ikke går bra!

8050883[/snapback]

Med en såpass jet-turbin rett gjennom kabinettet tror det kan gå ganske greit. Dvs. ikke så bra som med vann og en diger radiator, men bra nok til at det kan være verd innsatsen. Grovt anslått tror jeg det skal være mulig å få en 65W CPU overklokket til 120W ned under romtemperatur med det oppsettet. Kanskje ned mot 10'C om man er heldig.

 

Kjøleren bør helst ha heatpipes for effektiv fordeling av varmen. Husk å ikke ha noe tomrom mellom kjøleribba og kanalen. Da vil lufta ta raskeste vei utenom kjøleribba. Det gjør ikke noe om du må smale inn kanalen rundt kjøleribba for å få det til. Det øker bare lufthastigheta gjennom kjøleribba.

 

Har du seks delta vifter inni maskina di :ohmy:

8068021[/snapback]

Jeg fant sju. 3 i toppen og 4 langs CPU-kjølekanalen.

Lenke til kommentar
Med en såpass jet-turbin rett gjennom kabinettet tror det kan gå ganske greit. Dvs. ikke så bra som med vann og en diger radiator, men bra nok til at det kan være verd innsatsen. Grovt anslått tror jeg det skal være mulig å få en 65W CPU overklokket til 120W ned under romtemperatur med det oppsettet. Kanskje ned mot 10'C om man er heldig.

Kjøleren bør helst ha heatpipes for effektiv fordeling av varmen. Husk å ikke ha noe tomrom mellom kjøleribba og kanalen. Da vil lufta ta raskeste vei utenom kjøleribba. Det gjør ikke noe om du på smale inn kanalen rundt kjøleribba for å få det til. Det øker bare lufthastigheta gjennom kjøleribba.

skal prøve å finne ut en måte å få gjort det på :yes: var deilig å høre noen possitive tanker om mitt kommede prosjekt, nå er det bare å få spart sammeen litt penger.. XD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...