Gå til innhold

Hvor får jeg kjøpt en "DVI <--> HDMI" kabel?


RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en "DVI til/<--> HDMI" kabel, for å kunne koble PC-en min til vår Hitachi 37" LD6600 LCD-HDTV i stua.. Nå har jeg bare en VGA <--> VGA kabel som fulgte med TV-en.. Men etter hva jeg hører ødelegger dette veldig mye av "HD-Kvaliteten"..

Er dette tilfelle? Må jeg / burde jeg gå til anskaffelsen av en DVI <--> HDMI kabel?

Eller duger VGA <--> VGA egentlig like bra ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en 10m VGA kabel til en 1280x720 projektor, og i mitt tilfelle var forskjellen veldig liten sammenliknet med når jeg brukte en 6m DVI kabel. Faktisk ga DVI et par problemer med tanke på bildet (man snakker gjerne om et ubehandlet 1:1 bilde uten skalering, eller for mye overscan på DVI). I mange tilfeller kan man få ordnet dette via skjermens/projektorens meny, i mitt tilfelle ble f.eks. START linjen noe utenfor skjermbildet (overscan problem).

 

Projektoren har ingen DVI inngang, slik at jeg brukte en såkalt DVI->HDMI adapter for å koble eksisterende DVI kabel til projektor. De minner om vanlige DVI->VGA adaptere faktisk, kanskje noe lengre. En mulig løsning? DVI/HDMI skal gi bedre bilde/bedre farger/null støy i forhold til VGA, og det gjør det nok :) Men det spørs om det er verdt eventuelle problemer som kabelavstand (her er VGA veldig praktisk), overscan etc. så du må bare prøve.

Lenke til kommentar

Fordelen jeg fikk ved å bytte fra RGB-kabel til DVI/HDMI (skjøtet) var mest windows-relatert, men samtidig mistet jeg muligheter på LCD-TV min med bildeinstillinger som noisereduction o.l. som jeg nå må gjøre via PCn istedet.

 

Jeg har ikke forsøkt VGA mot LCD-TV'en, men ser stor forskjell mellom VGA og DVI på LCD-PC skjermen ihvertfall.

Lenke til kommentar

Begynte denne uken med å legge inn HDMI, DVI og litt andre AV kabler i prisguiden. Vil være ferdig om noen uker.

 

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

Husk at selv med de fleste HDMI->DVI kablene trenger du ekstra lydkabel.

 

Selv kjører jeg VGA kabel + 3,5mm Jack male til 3,5mm Jack male for lyd fra HTPC'en til TV'en min. Fungerer greit.

Endret av Arcus
Lenke til kommentar

Clas Ohlson er alltid din venn i slike situasjoner!

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=1129212

 

Bruker en sånn selv! Hadde problemer med å få riktig oppløsning gjennom VGA faktisk. Alt ble mye lettere med DVI.

 

Om man først har HTPC og LCD TV syns jeg det er rart om man ikke har råd til en helt OK forsterker også. Kjøpte selv ny LCD TV for cirka et år siden, og har fortsatt ikke sjekket om lyden funker i TV-høyttalerene!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

He he, noen som kan forklare meg hva de ekstra pinnene på denne DVI kontaten er for, sammenlignet med denne?

 

Spørr da jeg har denne DVI kontakten kobet mellom PS3 og TV`en min og hver gang jeg enten starter et spill eller film (dette fra menyen til PS3) så blir bildet svart, det kommer en skurrelyd så kommer bildet igjen på i løpet av noen sekunder. Hva kan dette komme av?

 

Så noe lignende skje da Sony sjefen demonstrerte det nye Home systemet på den pressekonferansen for noen dager siden og da flimret bildet litt på den prosjektoren deres

Lenke til kommentar
Men etter hva jeg hører ødelegger dette veldig mye av "HD-Kvaliteten"..

8048600[/snapback]

Som jeg har sagt tidligere, så er jeg ikke særlig glad i uttrykket "HD-kvalitet", jeg foretrekker heller "HD-oppløsning". High Definition er ikke en gitt bildekvalitet, det dreier seg om høy oppløsning, og VGA har ingen problemer med høye oppløsninger. VGA støtter imidlertid ikke 50 Hz hvis jeg ikke husker feil, det er et lite minus.

Husk at mange LCD tv'er har problemer med å motta bilde fra PC via HDMI.

8051297[/snapback]

Et viktig poeng. Det hjelper ikke at du kjøper en dyr HDMI-kabel hvis PC-en kun støtter 1024*768 (for å ta et eksempel). Mange TV-er er helt håpløse på PC-støtte. Sjekk om TV-en støtter riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping, og på hvilke innganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...