Gå til innhold

Tips til generell bruk av speilrefleks


Anbefalte innlegg

Så langt er jeg svært fornøyd med mitt Pentax K10D. Er veldig fersk innen bruk av speilrefleks, og har lest gjennom bruksanvisningen et par ganger. Virker for meg at den er skrevet til dem med litt erfaring av slike kamera, og lurer på hvor jeg lett og kjapt finner små tips om bruk av program til ulike situashjoner. Når skal jeg bruke Tv, AV osv.... hvilke verdier til ulike situasjoner og sånt. Tar en del bilder av en hyperaktiv Golden Retriever, og prøver og få skarpe bilder i bevegelse...

Noen som har noen tips...?

Send gjerne linker osv til min mail [email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bok som begynner med noe sånt som at "for å begynne med digital-fotografering trengs ett digitalkamera" kan vel bli oppfattet som litt vel grunnleggende. Men om man kommer seg gjennom denne første setningen uten å le seg i hjel er vel boka bra nok den..

8055847[/snapback]

Boka er veldig grunnleggende, problemet i mine øyne er at den bygger grunnmuren, men fullfører ikke resten av (opp)bygningen og man sitter igjen med veldig lite etter at den er lest. Boka skulle ha være nummer en i en trilogi. :)

Lenke til kommentar
Kjøpe

Boka er veldig grunnleggende, problemet i mine øyne er at den bygger grunnmuren, men fullfører ikke resten av (opp)bygningen og man sitter igjen med veldig lite etter at den er lest. Boka skulle ha være nummer en i en trilogi. :)

8055937[/snapback]

 

Man bør lære å gå før man lærer å løpe, så sånn sett er denne boka flott for nybegynnere. Blir det pøst på med kryptiske utrykk og formeler for dybdeskarphetsberegning detter noen og enhver raskt av lasset.

Dessuten, at den er på norsk er for mange en stor fordel.

Lenke til kommentar

 

Boka er veldig grunnleggende, problemet i mine øyne er at den bygger grunnmuren, men fullfører ikke resten av (opp)bygningen og man sitter igjen med veldig lite etter at den er lest. Boka skulle ha være nummer en i en trilogi. :)

8055937[/snapback]

 

Man bør lære å gå før man lærer å løpe, så sånn sett er denne boka flott for nybegynnere. Blir det pøst på med kryptiske utrykk og formeler for dybdeskarphetsberegning detter noen og enhver raskt av lasset.

Dessuten, at den er på norsk er for mange en stor fordel.

8056126[/snapback]

Sant det, et solid fundament er viktig. Da jeg leste Digital Fotografi i Praksis syntes jeg til å begynne med at den var veldig god med mye flott informasjon, men etterpå satt jeg igjen med det inntrykket at det manglet veldig mye også. Som enkeltstående bok, synes jeg den er, til tross for mye god informasjon, veldig mangelfull. Det skulle som nevnt ha være en nummer to og tre også for å gi et mer komplett verk, men siden det ikke er det vil jeg i tillegg anbefale de to bøkene nevnt i mitt første innlegg i tråden.

Lenke til kommentar

 

Jeg leste denne boka i vinterferien og litt før det. I midten av vinterferien hadde jeg lest den ut, så jeg leste den på nytt :D Er mye grunnleggende som man må vite for å kunne ta bra fotografier, pluss at den tar for seg veldig mye om redigering (eksemplene i boka er tatt fra photoshop). Er en bok jeg anefaller på det sterkeste, veldig for seg gjort :thumbup:

 

Ser det er mange som sier at den tar for seg det veldig grunnleggende, og den gjør det. Men jeg syntes også at den tar for seg mye mer enn bare det grunnleggende, den går videre i både redigering og fotografering.

 

Anbefalt på det STERKESTE :w00t:

Lenke til kommentar
Så langt er jeg svært fornøyd med mitt Pentax K10D. Er veldig fersk innen bruk av speilrefleks, og har lest gjennom bruksanvisningen et par ganger. Virker for meg at den er skrevet til dem med litt erfaring av slike kamera, og lurer på hvor jeg lett og kjapt finner små tips om bruk av program til ulike situashjoner. Når skal jeg bruke Tv, AV osv.... hvilke verdier til ulike situasjoner og sånt. Tar en del bilder av en hyperaktiv Golden Retriever, og prøver og få skarpe bilder i bevegelse...

Noen som har noen tips...?

Send gjerne linker osv til min mail [email protected]

8047923[/snapback]

 

Da kan du f.eks velge lukkerprioritet og velge en lukkehastighet som fryser den hyperaktive gule saken og la kameraet styre det andre. Er det dårlig lys så kjører du opp ISO til 400-800 osv.

 

Du kan f.eks lese guiden på Digit.no - en god start: http://www.digit.no/Firma/digitas.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...