Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Kabel i sikringsskapet?


Anbefalte innlegg

Hey, jeg bor i leilighet i garasjen og skal ha nettverket ut der. Har prøvd med trådløst (som var for kort) så kjøpte også en Range Expander, men det er veldig ustabilt og tap av hastighet.

Derfor funderer jag på å legge kabel ut der.

 

Routern sitter i 2 etasje inne i huset. Det ligger allerede en kabel (fra da garasjen ble bygd) i bakken mellom huset og garasjen.

 

Mitt spørsmål da er: Funker det å trekke tp-kabeln ned igjen de tomme ''rørene'' i sikringskapene? Fra 2 etasje ned til kjelleren går det jo tomme rør som ikke er i bruk? Eller blir der for mye interferens og støy på linja til at det ikke funker?

Stømmen i huset er jo vekselstrøm og ikke likestrøm, så i teorien skal den vel ikke ha for stor invirkning på kabeln?

 

Alternativt så må jo da kabelen trekkes ut og gå på utsiden av huset. Hvordan arter dette seg? Har hørt at dette ikke er så bra i lengden, for UV-strålene fra sola tar knekken på kappa som ligger rundt selve kabelen etter en tid, og den blir sprø å begynner å sprekke. Stemmer dette?

 

Takker for svar. ;)

 

 

 

mvh Magmanthe

Endret av magmanthe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et par rutere i sikringsskapet, og det funker egentlig greit (linjen er crap, men det er nok mer Telenor sin feil enn ruterplasseringen).

 

Hvis du opplever problemer kan du alltids bruke skjermede kabler (STP) :)

EDIT: Og ja, kabler som henger ute har en tendens til å begynne å sprekke.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Dette skal gå helt uten problemer. Det er veldig vanlig å trekke TP kabel sammen med strøm og annet. Tenk på ethvert kontorlandskap og møterom.

 

Det du også kan gjøre er å kjøpe nettverks-utstyr for å sende IP over strømnettet i huset ditt. Da vil du kunne dra 100Mbit+ ut av enhver kontakt i huset, og da naturligvis også garasjen. Har vært noen nyheter på HW om dette mener jeg å huske.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Det du også kan gjøre er å kjøpe nettverks-utstyr for å sende IP over strømnettet i huset ditt. Da vil du kunne dra 100Mbit+ ut av enhver kontakt i huset, og da naturligvis også garasjen. Har vært noen nyheter på HW om dette mener jeg å huske.

 

-Ko_deZ-

8043919[/snapback]

 

Jo, jeg vet, men har også hørt at dette ikke er helt bra enda. Fortsatt litt på prøvestadiet og det er dyrt.

Men med en kabel går jo alt mye greiere, det enkle er jo ofte det beste ;)

 

Må bare vite om det er greit å trekke kabelen der. Har hørt av en annen, at man helst ikke burde legge de der nemlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...