Gå til innhold

Kvalitets forskjell på ratt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg var i hvertfall ratt ubrukelig inntil Force Feedback kom. Det skal vel også sies at ingen av spillene jeg hadde prøvd tidligere var optimalisert for ratt og pedaler, men i hvertfall... GT3 med Logitech Driving Force var den store åpenbaringen for meg når det gjaldt ratt.

Rattet ditt har ikke FF, og det har veldig kort vandring på pedalene som gir dårlig gass/brems-kontroll. Du vil nok oppdage gleden med ratt om du legger litt mer penger i det og kjøper et annet sett. Alle Logitech-ratt med USB virker til PC, selv de som egentlig er til PS2.

 

Rattene jeg anbefaler (billigst til dyrest):

-Driving Force EX (ca 500,-)

-Driving Force PRO (ca. 900,-)

-G25 (ca. 2000,-)

 

Du har ikke sagt hvilke spill du spiller, og det har litt å si. I simulerings-orienterte bilspill er ratt absolutt å foretrekke, mens i f.eks Need for Speed og andre "fullgass og svinge" er taster eller joypad ofte greiest fordi du kan svinge raskere :)

Endret av Pellick
Lenke til kommentar

Et ratt med Force Feedback vil i allefall gi deg en helt annen opplevelse. Da har rattet motorer som hele tiden jobber med å gi deg motstand i rattet, og motstanden forandrer seg slik at du hele tiden kjenner i rattet hva bilen finner på. Akkurat som i en ordentlig bil. :)

Endret av Pellick
Lenke til kommentar

Logitech-rattene tåler bra med juling, men jeg kan ikke uttale meg om andre merker. Mitt fire år gamle Driving Force virker fortsatt helt fint, så jeg kan ikke tro at de nyere modellene er noe dårligere.

 

Har hørt skumle ting om påliteligheten til girspaken på G25, riktignok...

Lenke til kommentar

Rattet du har kjøpt er vel faktisk av de bedre billigrattene. Det er imidlertid stor kvalitetsforskjell på ratt, og du ville nok bli langt mer fornøyd med f.eks. Logitech MOMO Racing eller Logitech Driving Force Pro. Disse ligger rundt tusenlappen i nypris, brukt bør du finne gode eksemplarer til maks 500,-.

 

Det finnes også en rekke ratt i "mellomprisklassen" fra andre produsenter. Felles for de fleste av disse er at de ikke engang kan måle seg med det billige Logitech-rattet du har. Logitech er i en klasse for seg selv nå.

Lenke til kommentar
Har akkurat kjøpt et billig ratt men er ikke fornøyd. Synes det er vankeligere å kjøre med ratt enn med piltaster. Skyldes det at jeg har kjøpt et for simpelt ratt, eller er det et gjengs problem med ratt til spill?

Ville jeg fått en bedre opplevelse med å kjøpe f. eks dette?

8038345[/snapback]

 

Min erfaring med ratt (G25) er at realismen som rattet og tilbehøret tilfører, er på bekostning av presisjonen. Jeg får ihvertfall alltid bedre resultater når jeg bruker piltastene. Men det er kanskje en vanesak.

Lenke til kommentar
Har akkurat kjøpt et billig ratt men er ikke fornøyd. Synes det er vankeligere å kjøre med ratt enn med piltaster. Skyldes det at jeg har kjøpt et for simpelt ratt, eller er det et gjengs problem med ratt til spill?

Ville jeg fått en bedre opplevelse med å kjøpe f. eks dette?

8038345[/snapback]

 

Enkelte spill blir vanskligere med ratt, andrespill går ikke ann å spille uten ratt ;)

 

Hvis du spiller arcade spill som Need For Speed, Trackmania osv. vil tastaturet eller en gamepad være en bedre løsning en et bilratt siden de spillene er optimalisert for det.

 

Spiller du simulator som Grand Prix 4 GTR, rFactor, RACE: The WTCC Game osv må du ha ratt.

Lenke til kommentar
Har akkurat kjøpt et billig ratt men er ikke fornøyd. Synes det er vankeligere å kjøre med ratt enn med piltaster. Skyldes det at jeg har kjøpt et for simpelt ratt, eller er det et gjengs problem med ratt til spill?

Ville jeg fått en bedre opplevelse med å kjøpe f. eks dette?

8038345[/snapback]

 

Enkelte spill blir vanskligere med ratt, andrespill går ikke ann å spille uten ratt ;)

 

Hvis du spiller arcade spill som Need For Speed, Trackmania osv. vil tastaturet eller en gamepad være en bedre løsning en et bilratt siden de spillene er optimalisert for det.

 

Spiller du simulator som Grand Prix 4 GTR, rFactor, RACE: The WTCC Game osv må du ha ratt.

8061375[/snapback]

 

Akkurat det jeg mente å si :)

 

Colin 2005 føles værre med ratt. Luftputebåt følelse som en sa tidligere her. Helt på trynet faktisk. Så om trådstarter prøver et annet bilspill som foreslått over her så blir det noe helt annet. Force Feedback er et must synes jeg også.

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar
Tror du vil merke stor forskjell hvis du bytter ut med et momo/G25

Det er forøvrig de beste rattene der ute, i min mening.

 

Har momo fra før, og G25 skal nok bestilles til simulatoren(signatur)

8064919[/snapback]

 

Støtter deg når det gjelder g25 :thumbup:

 

Deilig ratt :dribble:

 

Noen som vet hvordan Test Drive Unlimted blir? Arcade eller litt mere sim? Uansett gleder meg til det spillet (damn you securom, damn you to hell)

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Test Drive Unlimted blir? Arcade eller litt mere sim? Uansett gleder meg til det spillet (damn you securom, damn you to hell)

8064962[/snapback]

Er mye arcade. Kjørefølesen er ikke sånn særlig fantastisk, men spillopplevelsen er herlig!

Å cruise rundt på hawaii osv..

 

Det har forøvrig kommet ut nå, Scortech har fått sitt fra CDON..

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Test Drive Unlimted blir? Arcade eller litt mere sim? Uansett gleder meg til det spillet (damn you securom, damn you to hell)

8064962[/snapback]

Er mye arcade. Kjørefølesen er ikke sånn særlig fantastisk, men spillopplevelsen er herlig!

Å cruise rundt på hawaii osv..

 

Det har forøvrig kommet ut nå, Scortech har fått sitt fra CDON..

8064993[/snapback]

 

var ivertfall helt håpløst med G25 på betaen, men dette skulle vistnok være forbedret i fullversjonen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...