Gå til innhold

Asus P4PE - montering i Colorcase Air Silver


Bergenga

Anbefalte innlegg

holder på å sette sammen min nye PC, men CPU, RAM og harddisk kommer ikke før på mandag, så da tar jeg meg tid til å spørre om litt ting som jeg ikke føler meg helt sikker på. Siden det meste er relatert til hovedkortet, har jeg valgt å poste det her.

 

Har aldri bygd PC alene før, men har vært med på det flere ganger ... senest for fire år siden, så det er liksom kommet noe nytt siden den gang. Har så langt montert de delene jeg har, men har ennå ikke forsøkt å sette på strøm.

 

- Først gjelder det koblinga mot kassa; Det står ingenting om hva som er riktig vei på kontaktene for power, reset og beaper. Det er bare en slags pil mot én av lederne, men hvilken er det? Er det farlig om jeg gjør feil der?

 

- I kassa er det to USB-porter, og de må kobles leder for leder, men det er bare 4 ledere for hver av dem, og i forhold til den kontakten som brukes til den ekstra braketten, så "mangler" det en leder for å koble på der. Vil det funke uansett?

 

- Jeg har en Enermax strømforsyning, og på den er det en ekstra strømkabel for "AUX". Hva i huleste er den for? Noe viktig? Noe jeg har bruk for?

 

- Jeg skal ha en ATA133-disk, og i følge det jeg skjønner av manualen til HKet, så er det bare RAID-kontakten som støtter ATA133. Vil det si at jeg må sette den der, eller kan jeg ha den på vanlig tilkobling?

 

- Hva er poenget med lysdioden foran? I hvilke tilfeller lyser den?

 

Finnes det ellers noen gode råd og tips for å få maskina til å funke, uten å grille seg sjøl eller lignende katastrofer?

 

Ellers noen gode tips for å få mest mulig glede ut av kassa og HKet, uten at man må kjøpe noe ekstra, altså? Hvor bør jeg for eksempel plassere temperaturmåler 2 og 3?

 

Værsågod svar! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Power, Reset og Speaker er ikke så farlig med +/-, nei. Er ikke sikker når det gjelder speaker, men de to andre lukker bare en krets, så der har du ikke noe å frykte. Du vil ikke skade noe med Speakeren heller, men det kan hende den ikke fungerer som den skal..

 

Du kan ha harddisken på Raidkontrolleren, men det har da ikke mye for seg med én disk. Dersom hovedkortet mot formodning ikke støtter ATA133 så gjør ikke det noe. ATA133 er mer et markedsføringstriks. Hastigheten kommer sjelden høyere enn at man har bruk for ATA66, så om du bruker ATA100 på disken kommer du ikke til å tape noe på det.

 

Er vel 2 dioder foran kan jeg tenke meg. En som viser at maskinen er skrudd på, og en som lyser når HD jobber

 

Når det gjelder temp sensor 2 og 3 så kan du jo ha en på et "nøytralt" sted i toweret for å måle systemtemperaturen og en på skjermkortet.. Evt. på ei RAM brikke hvis du skal overklokke mye..

 

[ Denne Melding var redigert av: Qrt_ på 2002-12-07 22:02 ]

Lenke til kommentar

Rayline TWB: Jo, skrev faktisk det et sted inni der også, men dette er ting som jeg føler ikke blir besvart i den manualen. Det fulgte også manual med kassa ... vel, et ark i hvert fall, men det var ikke særlig utfyllende, i hvert fall ikke det som var på kinesisk :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Cuirinus på 2002-12-07 22:22 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...