Gå til innhold

Hvor mye linje tar nettradio (streaming)?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Sitter titt og ofte å streamer nettradio (fra www.di.fm vel og merke) og lurer på hvor mye det lastes ned iløpet av en time f. eks. Er mange som har blitt taua inn for å bruke for mye Internett her på skolen i det siste, og lurer på om jeg er i faresonen. La oss si streaming fem-seks timer hver dag, i verste fall sju.

 

 

Mvh:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476
Heisann,

 

Sitter titt og ofte å streamer nettradio (fra www.di.fm vel og merke) og lurer på hvor mye det lastes ned iløpet av en time f. eks. Er mange som har blitt taua inn for å bruke for mye Internett her på skolen i det siste, og lurer på om jeg er i faresonen. La oss si streaming fem-seks timer hver dag, i verste fall sju.

 

 

Mvh:)

8028171[/snapback]

Kommer an på hvor stor bithastighet nettradiokanalen sender ut, ville jeg tro ...

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Du kan lese av bitrate i musikkspilleren din eller på nettsiden der du fant strømlinken.

 

Når det gjelder di.fm non-premium er det som Deimos87 skriver 96 kbps.

 

kbps står for kilo bit per second.

Kilo er tusen.

Mega er en million, altså tusen kilo.

Bit blir brukt om overføringshastigheter mens byte blir brukt om lagringskapasiteter. Det går åtte bit i en byte.

Det er 3600 sekunder i en time.

 

Regnestykket for å finne antall megabyte (MB) du har lastet ned på én time blir da :

 

timer * ( ( 3600 * bitrate ) / ( 1000 * 8 ) ) = 1 * ( ( 3600 * 96 ) / ( 1000 * 8 ) ) = 43,2 MB

 

En annen måte å fremstille hvor mye du bruker er å se prosent av linjekapasitet. En normal ADSL-linje er nok på noe over 2Mbit, altså 2000 kbps. 96kbps er nesten 5% av dette, altså ikke særlig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...