Gå til innhold

Firefox taper terreng


Anbefalte innlegg

Raptor,26/02-2007 : 14:59]Ser ingen grunner til å bytte ut IE7 med FF

8029489[/snapback]

Da har du ikke prøvd å lage en nettside vha css før.. Makan til inkompatibel møkkaleser... Og siden de har 80% av markedet, må man bruke mange timer på å teste og feilsøke hvorfor ting ikke fungerer i IE (men som fungerer nøyaktig som forventet i Safari/Firefox/Opera). IE7 har litt bedre css-støtte, men de ligger fortsatt 5-6 år etter i utvikling på dette punktet. Får bare håpe neste oppdatering av IE kommer litt raskere enn ie7 gjorde. (at et seriøst nettleser-selskap ikke klarer å oppdatere en nettleser oftere enn hvert 6 år, er mer en nok til at jeg blir skremt vekk fra å bruke det. Internett gjennomgår stadig endringer, og nye teknologier og metoder dukker opp. Derfor er det viktig at nettlesere kan oppdateres og fornyes.)

8031088[/snapback]

Nei, jeg har aldri prøvd å lage en CSS nettside før, og jeg har ingen planer om det. Derfor gir jeg og de fleste andre brukerene av IE f*** i hvor inkompatibel den er.

 

Tiden det tok fra IE6 kom til IE7 kom var kritikkverdig, men mener vel å ha lest at IE8 kommer om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, jeg har aldri prøvd å lage en CSS nettside før, og jeg har ingen planer om det. Derfor gir jeg og de fleste andre brukerene av IE f*** i hvor inkompatibel den er.

8032680[/snapback]

Nettopp på grunn av en slik holdning både fra Microsoft og fra brukerne av IE gjør hverdagen svært mye vanskeligere for webdesignere.

Lenke til kommentar
Nettopp på grunn av en slik holdning både fra Microsoft og fra brukerne av IE gjør hverdagen svært mye vanskeligere for webdesignere.

8032717[/snapback]

 

Og enn så lenge webdesignerene er i mindretall så er det de som vil slite. Og syte. Det er snart på tide at mange infinner seg med hverdagen; helt klart ville en verden der alle snakket samme vært flott, men slik er det ikke.

 

Spørsmålet her er jo hva som er "riktig". Ja man skal følge standarder, men når, hvor mange er det som bruker IE for tiden? 60-70%, bruker IE så viser dette en klar markedsandel. Websider blir ikke i utgangspunktet laget for at webdesignere skal ha noe å bli kåt etter, men for å tilfredsstille brukerenes behov, derfor er standardene indirekte for brukerene.

Brukerene gir f, MS har sin tankegang, hva ville vært enklest å gjøre som standard? Jo, det sier seg selv nå.

Som med lover, som skal reflektere befolkingens holdninger, burde også standardene reflektere brukerenes behov.

Det er kanskje ikke alltid det lureste å følge miste motstands vei, men du verden så behagelig det hadde vært ;)

 

Personlig så opplever jeg ikke alt for store problemer med CSS i forskjellige nettlesere, men nå benytter jeg meg heller ikke av css til alt.

Jeg har forstått at ved å bruke andre metoder, feks tabeller til design; ja det er så 1999 og så synd, men det fungerer, så unngår man mye problemer. Kundene bryr seg ikke en døyt om man bruker tabeller til lister eller styler en list, eller tabeller til plassering av innhold. (Dette med tabeller var bare et eksempel).

Av og til må man bruke gamle og ikke "riktige" metoder, men så lenge de fungerer så er kunden fornøyd.

Design av nettsider er for all del viktig, men ikke nødvenigvis det viktigste, og selv om man skal ha et fancy design så trenger det ikke å være et sant helvette.

 

Mitt irritasjonsmoment er heller javascriptstøtten. Denne ser jeg på som et større problem enn maglende støtte for css, men nå er jo også jeg mer en programmerer enn designer.

 

Og Acid testen, ja det er en flott syntetisk test, men kan man ikke heller vise et tilsvarende problem som acid testen viser i et real world eksempel. Ikke noe som er så langt fra virkeligheten i forhold til hvordan man ville ha plassert en smiley på en webside?

Er det noen som kan vise en så total-f*ck up av IE som i Acid testen i det virkelige webdesign-livet?

Jeg klarer i alle fall ikke å assosiere meg med Acid testen når den er så langt fra hvordan jeg ville ha utført noe tilsvarene.

 

Yes, da venter jeg meg mange tilbakemeldinger på at mine tanker er helt feil, men det får heller være. Jeg har nemlig forstått hensikten med standarder, jeg har forstått hensikten med ACID testen, og jeg ser fordelene med å bruke CSS, men jeg ser ikke på disse tingene som noe problem per idag da disse har lite med sluttbruker å gjøre.

Derimot når en nettleser får ordentlig støtte for css for utskrift, med topp/bunntekst osv så har det noe med sluttbrukeren å gjøre (med forbehold om at nettleserene har fått støtte for det i det siste, det hadde de ikke sist jeg sjekket)

Endret av tZar
Lenke til kommentar
Raptor,26/02-2007 : 14:59]Ser ingen grunner til å bytte ut IE7 med FF

8029489[/snapback]

Da har du ikke prøvd å lage en nettside vha css før.. Makan til inkompatibel møkkaleser... Og siden de har 80% av markedet, må man bruke mange timer på å teste og feilsøke hvorfor ting ikke fungerer i IE (men som fungerer nøyaktig som forventet i Safari/Firefox/Opera). IE7 har litt bedre css-støtte, men de ligger fortsatt 5-6 år etter i utvikling på dette punktet. Får bare håpe neste oppdatering av IE kommer litt raskere enn ie7 gjorde. (at et seriøst nettleser-selskap ikke klarer å oppdatere en nettleser oftere enn hvert 6 år, er mer en nok til at jeg blir skremt vekk fra å bruke det. Internett gjennomgår stadig endringer, og nye teknologier og metoder dukker opp. Derfor er det viktig at nettlesere kan oppdateres og fornyes.)

8031088[/snapback]

Nei, jeg har aldri prøvd å lage en CSS nettside før, og jeg har ingen planer om det. Derfor gir jeg og de fleste andre brukerene av IE f*** i hvor inkompatibel den er.

Tror ikke heller man overbeviser brukere med argumenter av denne typen, dvs at IE7 er inkompatibel. Mitt stadige spørsmål er bare hvor mye disse såkalte standardene egentlig er verd når 80% av markedet domineres av en nettleser som ikke støtter dem 100%. Gir det ikke mer mening å utvikle sidene for IE i utgangspunktet og heller gjøre dem kompatible med de andre nettleserne i ettertid? Det er en stund siden jeg laget nettsider, så jeg må innrømme at denne biten ikke bekymrer meg heller(selvom det kanskje hadde gjort det dersom jeg laget websider). Jeg er også "fan" av enkel HTML koding, veldig mange sider er unødvendig vanskelige med java, flash og annen dritt. "Keep it simple" er min holdning.

 

Utover det blocker vel IE7 pop-ups, men ikke annonser. Mht annonser er jeg litt mer på den skeptiske siden, de fleste av oss ønsker at det skal være gratis å surfe på internett og da er nødvendigvis reklame nødvendig for at de som lager sidene skal få til livets opphold.

Lenke til kommentar
Mht annonser er jeg litt mer på den skeptiske siden, de fleste av oss ønsker at det skal være gratis å surfe på internett og da er nødvendigvis reklame nødvendig for at de som lager sidene skal få til livets opphold.

8033305[/snapback]

 

Den tankegangen har også jeg. I tillegg virker det som at hodet mitt, etter en fartstid på internett på en del år, virker vel så godt som adblocker som diverse plugins og tillegg til nettlesere. Hodet mitt velger faktisk å vise meg interresante annonser, og skippe de som ikke er passende for meg ;)

Lenke til kommentar
Og enn så lenge webdesignerene er i mindretall så er det de som vil slite. Og syte. Det er snart på tide at mange infinner seg med hverdagen; helt klart ville en verden der alle snakket samme vært flott, men slik er det ikke.

 

Spørsmålet her er jo hva som er "riktig". Ja man skal følge standarder, men når, hvor mange er det som bruker IE for tiden? 60-70%, bruker IE så viser dette en klar markedsandel. Websider blir ikke i utgangspunktet laget for at webdesignere skal ha noe å bli kåt etter, men for å tilfredsstille brukerenes behov, derfor er standardene indirekte for brukerene.

8033228[/snapback]

Men dersom IE blir for sterke, da de hadde for eksempel ca 95% for noen år siden, blir det i praksis et problem for brukere som vil bruke en annen browser som følger standardene. Jeg prøvde Opera for 6-7 år siden, det ga jeg rett og slett opp. Det var alltid et eller annet med en side som ikke fungerte, fordi webutviklerne brydde seg kun om IE-spesifikk kode i stedet for web-standarder.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Raptor,26/02-2007 : 14:59]Ser ingen grunner til å bytte ut IE7 med FF

8029489[/snapback]

Da har du ikke prøvd å lage en nettside vha css før.. Makan til inkompatibel møkkaleser... Og siden de har 80% av markedet, må man bruke mange timer på å teste og feilsøke hvorfor ting ikke fungerer i IE (men som fungerer nøyaktig som forventet i Safari/Firefox/Opera). IE7 har litt bedre css-støtte, men de ligger fortsatt 5-6 år etter i utvikling på dette punktet. Får bare håpe neste oppdatering av IE kommer litt raskere enn ie7 gjorde. (at et seriøst nettleser-selskap ikke klarer å oppdatere en nettleser oftere enn hvert 6 år, er mer en nok til at jeg blir skremt vekk fra å bruke det. Internett gjennomgår stadig endringer, og nye teknologier og metoder dukker opp. Derfor er det viktig at nettlesere kan oppdateres og fornyes.)

8031088[/snapback]

Bra poeng, med disse oppdateringene, angående "ny funksjonalitet" som er en sjeldenhet fra Microsofts Internet Explorer -utvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...