Gå til innhold

Begrenset bakoverkompatibilitet på PAL PS3


ballerusk

Anbefalte innlegg

Jeg skal nok ha PS3 på lansering.. Beholder nok også wii og 360'en min, men hadde sony kuttet ut kontrollen i tillegg til den begrensede bakoverkompabiliteten hadde det vært nok for min del.. Er litt skeptisk til PS3 , men det vil nok bli en fantastisk maskin med tiden. Motorstorm, RE. Fall of man og virtua fighter 5 er gode grunner til å skaffe seg en PS3 på lansering. Spesielt om man har en HD tv :)

8012762[/snapback]

 

Ja har lyst til aa spille de nye spillene og tror konsollen blir veldig bra. Men Blir bare saa skuffa over Sony. Skjoenner ikke at det gaar ann aa behandle kunder paa denne maaten.

Naar alt kommer til alt og de forteller hvilkene titler som blir bakoverkompitable haaper jeg de har tatt til seg kritikken og presenterer en fyldig liste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Naar alt kommer til alt og de forteller hvilkene titler som blir bakoverkompitable haaper jeg de har tatt til seg kritikken og presenterer en fyldig liste.

8012786[/snapback]

 

At de ikke offentliggjør denne lista før 23. mars, tilsier at lista blir alt annet enn fyldig. De håper mest sannsynlig at pressen konsentrerer seg om å dekke lanseringen og køer og glade og fornøyde kunder, og "glemmer" lista på et par hundre PS2-spill som er spillbare på PS3.

Lenke til kommentar
At de kanskje vil bruke den neste måneden på å gjøre denne listen så lang som mulig har du vel ikke tenkt på? Hvorfor gi ut en liste nå, når de kan vente til 23. Mars med å gi ut listen?

8013131[/snapback]

 

Fordi de som vurderer å forhåndsbestille/stille i kø på launchdagen kanskje vil vite hvilken størrelsesorden "limited range" tilsvarer? Er det snakk om rundt 10%, 50%, 90%? Det er ikke *så* lenge til mars, det er grenser for hvor mye lista kan vokse på fire uker.

 

Og kanskje enda viktigere, vil spillene som fungerer være de som var lettest å porte fordi de ikke gjorde noen hardware-triks for å få mer ut av maskinen, eller vil de beste/mest populære spillene bli prioritert med skreddersydde emulatorer ala X360?

 

Hvis sistnevnte er sant, og "limited range" betyr at 90+% av ps2-klassikerne vil få skreddersydde patcher og fungere plettfritt, mens masse av skrotet ikke fungerer, er jeg enig i at dette ikke er noen stor greie, og kan tilogmed være positivt dersom det fremskynder hardt tiltrengte priskutt.

 

Men dersom Sony har snekra sammen en standard-emulator som ikke tar høyde for diverse snarveier utviklere har gjort underveis for å forbedre ytelsen, og "limited range" stort sett tilsvarer de spillene som viser seg å kjøre greit under denne, uansett om de er bra/populære eller ikke, svekkes ps3 ytterligere i mine øyne. Det er kamp om plassen under tvn, og jeg fjerner ikke ps2'en før jeg med sikkerhet vet at jeg kan spille Guitar Hero 1 & 2, GoW 1 & 2, FFXII, Rogue Galaxy, MGS-serien, SotC, ICO, Singstar, Buzz, etc. i perfekt emulering når jeg bytter den ut med en ps3.

 

Hva jeg synes Sony burde gjort her? Adoptert en modell lignende WoW-coming-features til Blizzard ... noe ala

 

1. Disse spillene virker nå:

2. Disse spillene håper vi å få ferdig til 23.mars/neste update:

3. Disse spillene jobber også med, ferdigstillelse TBA:

Lenke til kommentar
1. Disse spillene virker nå:

2. Disse spillene håper vi å få ferdig til 23.mars/neste update:

3. Disse spillene jobber også med, ferdigstillelse TBA:

8013233[/snapback]

 

Ja hadde Sony faatt til noe saant hadde det vaert uendelig mye bedre. Og det er vel som flere siere her at de hadde sikkert gjort det hvis det kunne ha kommet til fordel for Sony selv...

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at jeg ville ha PS3 er at jeg har lyst til å spille en del PS2 titler jeg har gått glipp av. Hvis ikke de er kompatible kommer jeg nok til å avvente før jeg kjøper maskinen.

 

Hvis dette betyr at spillene vil bli oppskalert og har AA slik som på 360 er dette topp, så lenge spillene jeg vil ha fungerer da.

Lenke til kommentar
Hva jeg synes Sony burde gjort her? Adoptert en modell lignende WoW-coming-features til Blizzard ... noe ala

 

1. Disse spillene virker nå:

2. Disse spillene håper vi å få ferdig til 23.mars/neste update:

3. Disse spillene jobber også med, ferdigstillelse TBA:

8013233[/snapback]

I steden blir vi fortalt at de ikke skal satse så veldig på bakoverkompabilitet, og at PS3 eiere heller må se framover til fantastiske PS3 spill enn å tenke på de gamle spillene (som man jo har betalt mange tusen for tilsammen).

 

Forøvrig syns jeg det er rimelig tåpelig når det spres rykter om at sixaxis ikke kommer til Europa. Selvsagt gjør den det.

Endret av jonarvid
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg ser heller at sony prioriterer ps3 funksjoner og spill enn å lage støtte for ps2 spill. Dette betyr derimot ikke at de ikke vil jobbe med å forbedre støtten for gamle spill. Det området får derimot mye mindre ressurser, noe som er ganske sunt om man tenker seg om.

Lenke til kommentar

Husker eg fikk slengt etter meg i ein tråd i sommer at det var totalt bortkastet å kjøpe PS2. Bedre å vente til PS3 kom slik at eg slapp å ein ekstra konsoll stående, PS3 hadde jo full bakoverkompitabilitet likevel :p

 

Det å kjøpe PS2 var slettes ingen dum idè nei. I tillegg kan eg spille spillene med rumble :wee:

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg ser heller at sony prioriterer ps3 funksjoner og spill enn å lage støtte for ps2 spill. Dette betyr derimot ikke at de ikke vil jobbe med å forbedre støtten for gamle spill. Det området får derimot mye mindre ressurser, noe som er ganske sunt om man tenker seg om.

8013628[/snapback]

 

Enda et tragisk forsøk til å snu dette til noe positivt. I de Japanske og amerikanske maskinene er PS2 og PS1 hardware bygget inn. Sony bruker ikke nevneverdig ressurser i dag på å utvide kompatibiliteten. Den er allerede på over 98%!

 

Problemet med å bruke masse ressurser på å få gamle spill kompatible oppstår kun når de nå velger å fjerne denne hardwaren. Skal de få ros for å la være å bruke ressurser på et problem de selv har skapt?

 

Ordet Sony selv velger for å beskrive PS2 kompatibiliteten for europeiske maskiner er LIMITED (som i "limited resources", "limited availability" osv). Alle som har fulgt med i engelsktimene burde vite at når Sony velger å bruke dette ordet så dreier det seg ikke om over 90% støtte. Vi er heldige om det i det hele tatt tipper over 50%.

Lenke til kommentar

Litt OT nå, men dersom dette også skal endres i nyere amerikaske og japanske utgaver, hva skjer med de som allerede har en chip. Vil chip og firmware fungere sammen.

 

Dersom noen av spillene vil bli oppskalert nå, så er det kjipt om vi sitter med den sure chip'en vår og ikke får denne funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Prøver ikke å snu dette noen veier. Sony sa allerede i juni at de ville bytte ut ps2 chipsettet med en emulator, og som alle vet er det vel bortimot umulig å lage en perfekt emulator. Og da skjønte i værtfall jeg det at ikke alle spill vil fungere. Hvor mange vet vi ennå ikke, men om vi gjetter på 10 % så er dette ca 800 spill, og om noen av de populære spillene ikke er blant de 10% så kan du være bra sikker på at de blir patchet. Så ser ikke hvordan dette vil berøre så mange.

Endret av Mgs
Lenke til kommentar
Litt OT nå, men dersom dette også skal endres i nyere amerikaske og japanske utgaver, hva skjer med de som allerede har en chip. Vil chip og firmware fungere sammen.

 

Dersom noen av spillene vil bli oppskalert nå, så er det kjipt om vi sitter med den sure chip'en vår og ikke får denne funksjonaliteten.

8013975[/snapback]

 

PS2 chipsettet blir hengende som daukjøtt på de PS3'ene som allerede er levert med. Dette med PS2 chipsett var en quickfix fordi man ikke klarte å få emulatoren klar til launch. Jeg ser ikke hvorfor de skulle gidde å lage to forskjellige firmwarer når de i utgangspunktet klarer seg med en.

 

:)

Lenke til kommentar
Hvis det i fremtiden lar seg gjøre å lage denne Emotion Engine chipen for $10 isteden for $40, og andre komponenter har blitt billigere, er det da sannsynlig at de vil lage PS3er med denne chipen igjen?

8014564[/snapback]

 

Jeg ser ikke hvorfor. Inkluderingen av PS2 chisettet var som sagt for nte gang en quick fix. Planen har hele tiden vært å emulere.

 

Jeg tror ikke at det er prisen på EE chipen som er avgjørende, selv om de skjærer bort noen øringer. Det er nok det at man har et eget team som jobber kun med denne EE chip løsningen. Dersom man går bort fra dette vil man ha flere ressurser til å forbedre emulatoren. :)

 

PS2 chippen forsvinner nok for godt ja :thumbup:

Lenke til kommentar

Heh, komisk!

Lurer på om de tar vekk "PS1&PS2 Compatible" på esken før de sender den ut! :ph34r:

 

Bra det ikke er så mange 8-10 åringer som har 6000kr å svi av på en konsoll for å finne ut at de 40-50 Ole Brumm spillene de har ikke virker lenger..

- Ja, bare å oppdatere via firmware er svaret her... Etter det jeg har hørt er det en prøvelse i seg selv for en 18 årig gamergeek å få til... Og Pappa´en i huset er vel på re-tur til Elkjøp for å finne den HDMI kabelen som manglet i esken!

Lenke til kommentar

MS fikk mye kjeft fordi de valgte en software emulering istedet for HW emulering, så da er det vel naturlig at Sony også får litt kritikk for dette. Nå er det jo ikke sikkert det er noe problem, da det er mulig at listen over kompatible titler er meget lang. Hvis den ikke er det har ikke Sony noe de skulle ha sagt angående X360 sin manglende støtte for Xbox spill

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...