Gå til innhold

Hjelp med å tegne 7-segmentsteller.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du forventer at noen her på forumet skal gjøre jobben for deg kan du bare glemme det.

 

For å få hjelp burde du studere dette på egen hånd selv, og så heller spørre litt spesifikke spørsmål om et problem du kommer over på veien...

 

Spør læreren din om hvor du finner litteratur om emnet, les, og tenk litt selv. Dette er i grunne lett å finne ut av selv.

Lenke til kommentar

Jepp, poenget med oppgaven er å lære noe selv. Ikke å få utført oppgaven.

 

Men for å hjelpe deg litt på vei. Lag en tabell med hvert av de 7 segmentene langs en rad og hvert av tallene 0 til 9 langs en kolonne, skriv de gjerne digitalt (9=101 osv) . Så fyller du inn tabellen med 1 og 0 for element av og på.

 

Input (f.eks 101) skal gå inn på en digital krets. Kretsen skal slå på eller av hvert av segmentene. Bruk gjerne bolsk algebra for å forenkle kretsen til hvert av de 7 elementene. Totalt trengs det 7 kretser for å kontrollere de 7 elementene. Hver av de 7 kretsene har 3 pinner input.

 

La en teller telle opp inputen fra 0 til 9 og så resettes.

 

Dette er ikke noen løsning men en veiledning til fremgangsmåte. Du må fortsatt gjøre alt tankearbeidet selv.

Lenke til kommentar
Jeg hadde omtrent samme oppgaven på VK1 automatikk en gang i tida. Da skulle vi lage en klokke som telte fra 00:00:00 til 23:59:59 osv.

8013276[/snapback]

Jeg går på VK1 Automasjon.

 

Læreren tegnet en tegning på tavlen, så mente han at vi skulle forstå noe av det uten at han gikk gjennom. Jeg fortsto bittelitt, men ikke nok til å tegne opp skjema selv.

 

Grunnen til at jeg må tegne dette er at jeg reiste bort forige fredag, jeg måtte gjøre denne oppgaven for å ikke få fravær.

 

Vi har ikke bøker i elektronikk, så det blir vanskelig å lese meg fra på den måten.

Læreren vår gjennomgår pensum på tavlen, pluss at han tar ned en del stoff fra internett. Så det er det lærestoffet vi får.

 

Jeg skal prøve å tegne opp noe i kveld. Jeg så at Simen1 hadde en del tips. (Takk for tipsene btw)

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg trenger hjelp til å tegne en 7-segmentsteller som har to og tre siffre.

 

Lærern min satte med på denne oppgaven, jeg har ikke så mye peiling på dette.

Alt jeg husker er at katode eller anode skal være invertert.

 

Jeg setter pris på om noen gidder å hjelpe meg  :)

8005088[/snapback]

 

Last ned Circuit Maker student og tegn den der. ? simulering.

 

Last ned her.

 

http://my.ece.ucsb.edu/bobsclass/2C/Simula...rcuit_maker.htm

 

Og ett skjema 7 segment counter her.

 

http://www.aaroncake.net/circuits/counter.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...