Gå til innhold

Populær skjerm i DVI-trøbbel


Anbefalte innlegg

en skjerm skal være "plug and play" punktum.! Fatter ikke at noen tar til takke med "bugfix" osv.Kansje man får makka det til å virke men hva hvis du skal selge skjermen en gang eller bytte skjermkort bare for å oppleve at det går føyka.Ikke noe for meg i allefall.Her må produsentene skjerpe seg og det synes jeg vi brukere skal si klart i fra om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en kompis som kjøpte seg nevnte Samsung-skjerm og den gikk i svart så fort han satt den til 1600x1200 over DVI. Testet den skjermen på flere PCer (riktignok alle med 7950GT skjermkort) og det var samme problemet på alle sammen. Han byttet inn skjermen i en helt annen modell og produsent og har ikke hatt snev av problem senere.

 

Etter min mening en ganske stygg ripe i lakken til Samsung det her. Jeg kan skjønne at en skjerm i ny og ne har problemer, men her gjelder det åpenbart såpass mange skjermer at jeg ikke kan fatte og begripe hvordan noe slikt kan unnslippe QA-avdelingen til Samsung.

Lenke til kommentar

Har hatt min 204B i to uker nå og ingen problem av nevnte sort. Kan virke som det er ulike fabrikker/produksjonsserier eller noe slikt som har en bommert, siden feilen virker helt vilkårlig fra skjerm til skjerm.

Min har i hvert fall så langt vært helt suveren på farge, kontrast og skarphet.

Lenke til kommentar

DVI er ikke så plankekjøring som man skulle tro. Allerede på 1600x1200 60Hz kjører du rundt om 162MHz ut av tilgjengelige 165MHz av hva DVI spesifikasjonene tilsier en TMDS brikke/sender (skjermkort/GPU) og mottaker (skjerm) skal takle. Nå skal jeg være litt forsiktig med hva jeg sier ettersom jeg ikke har forsket nok på akkurat det feltet, men løsningen på å f.eks. kjøre 1920x1200 kan være "reduced blanking" som ser ut til å kutte vekk en stor del overflødig bit med data som opprinnelig var ment for CRT skjermer. For en LCD eier skal det egentlig ikke være merkbart tap, og med dette får man plutselig redusert 1600x1200 162Mhz til noe omkring 130. Dette kjører jeg selv nå, uten at jeg egentlig har bedt om det. Driverene satte dette automatisk på, og det skaper noen -små- tegneproblemer en gang i blant ettersom LCD skjerm også må støtte dette 100%.

 

Løsning på f.eks. 2560x1600 kan være dual TMDS sendere som sammen danner en dual-link. Også skjerm må støtte dette, slik at et nytt skjermkort ikke nødvendigvis vil hjelpe og det er kanskje det artikkelforfatter har oppdaget?

 

For å sjekke om du som Samsung og nVidia eier kjører med såkalt "redusert slukkeperiode" / reduced blanking, kan en sjekke det vedlagte bilde (har da byttet over til det gamle nVidia kontrollpanelet). Normalt vil 1600x1200 gå på rundt om ~162MHz, med reduced blanking skal dette ligge på rundt om 130Mhz. Selv har jeg ikke merket meg noen problemer i spill i flyt eller feil.

 

Hjelper dette? Hvis ikke, da forstår jeg virkelig problemet!

post-15998-1172294976_thumb.png

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke prøve med "reduced blanking"? Eller er dette på?

 

Seriøst. Vil selvfølgelig ikke banke dette så langt ned i halsen på frustrerte Samsung eiere som jeg kan, det er veldig synd at det er slik :) Men du skal ikke se bort fra at veldig mange skjermer faktisk kjører med reduced blanking på "out of the box" fordi skjermkortet gjenkjenner skjermen/panelet, uten at brukeren er klar over det.

 

Hvis ikke dette hjelper, da er det selvsagt et kjempeproblem, for det SKAL hjelpe. Det at en skjerm fungerer på 1600x1200 og en annen ikke gjør, trenger ikke å ha mer å gjøre enn at skjermkortet gjenkjenner skjermen og automatisk skrur på "reduced blanking" som med mine skjermer f.eks.

 

Jeg skal se om jeg kan eksperimentere litt selv med mine egne LaCie skjermer, da jeg sitter på både ATi og nVidia :)

Lenke til kommentar

OK, da er det helt klart fryktelig, fryktelig galt! Var i full gang med en minitutorial for ATi og nVidia eiere i tilfelle det kunne hjelpe (testet 161Mhz på LaCie skjermen, gikk faktisk bra som var litt synd for hadde håpet det ble pikselsnø), men forstår det er skjermen som er problematisk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

NEEEEEI!!!!!

 

Jeg som akkurat hadde levert mitt E6600/8800GTX til komplett grunnet blackouts og grønne prikker som popper opp på skjermen ... :dontgetit::no:

 

Jeg som trodde det var noe galt med maskinen :(

 

hva i ****** skal jeg gjøre nå?

 

sorry for bumping, men oppdaget denne artikkelen først nå.

Lenke til kommentar

Jeg har en skjerm med dette problemet, klarte å fikse det med redused blanking i xp. men nå instalerte jeg vista, og driveren for nivida kort har ikke den muligheten i vista. Noen som har en god ide for hva jeg kan gjøre for å fikse problemet(vill helst bruke dvi kabelen ja)

Lenke til kommentar
Jeg har en skjerm med dette problemet, klarte å fikse det med redused blanking i xp. men nå instalerte jeg vista, og driveren for nivida kort har ikke den muligheten i vista. Noen som har en god ide for hva jeg kan gjøre for å fikse problemet(vill helst bruke dvi kabelen ja)

8511417[/snapback]

Kontakt infocare, og få det fikset. :)

Endret av nils2911
Lenke til kommentar

Da har jeg fått tilbake min Syncmaster 204B 20" LCD fra infocare, firmware oppgradering/software er utført, og alt er testet "OK" fra deres side. Etter ca 2 min, ser jeg AKKURAT det samme som før oppgraderingen. Altså har jeg kastet bort 2 uker med dette tullet. Nå skal samsung eller PSDATA kontaktes, og noe bør skje. For nå er jeg dritt lei, dette er totalt uakseptabelt. Siste gang jeg kjøper samsung produkter ever.

 

Mvh Torgeir

Lenke til kommentar
en skjerm skal være "plug and play" punktum.! Fatter ikke at noen tar til takke med "bugfix" osv.Kansje man får makka det til å virke men hva hvis du skal selge skjermen en gang eller bytte skjermkort bare for å oppleve at det går føyka.Ikke noe for meg i allefall.Her må produsentene skjerpe seg og det synes jeg vi brukere skal si klart i fra om.

8004997[/snapback]

 

Kunne ikke vært mer enig. Det er jo nesten et minimums krav det du påpeker. Siste gang jeg kjøper samsung produkter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...