Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Smugling light - hvor mye før man blir kriminell?


The Hoff

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal i nærmeste fremtid en svipptur til Tyskland. Ettersom jeg er veldig glad i brunt brennevin og tyskt øl og studentøkonomien ikke har godt av å handle slikt i Norge har jeg tenkt til å prøve meg på å raske med meg litt over kvoten. Så spørsmålet er: Hvor mye over kvoten kan man ta med uten at man blir kriminell ut av det?

 

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smugler du så gjør du noe kriminelt - kriminell.

 

Har ikke noe med saken å gjøre om du har en pils eller 2000 mer enn kvoten tillater, straffen derimot vil variere.

7993100[/snapback]

Dette har jo selvfølgelig noe å si! Forskjell på å smugle til eget bruk, og det å kjøpe for å selge videre!

7993110[/snapback]

 

Hvordan vet tollerne hva du skal gjøre med det da? 10-20-50-100 over? Og det var utrykket jeg snakket om. Smugling - Kriminelt.

 

Selvfølgelig er det en forskjell ja.

Til eget bruk er det mindre straff/bot/ de drikker det selv :!:

7993125[/snapback]

 

Ja straffen blir annerledes, skrev jo jeg og det.

Lenke til kommentar
Hvordan vet tollerne hva du skal gjøre med det da? 10-20-50-100 over? Og det var utrykket jeg snakket om. Smugling - Kriminelt.

 

Er ikke toller selv, men en kar som kommer kjørende med 10.000 enheter for eksempel. Er ikke værre enn å legge sammen 2 og 2.

 

Så vil si det er stor forskjell på 1000 over kvoten, og 10 over kvoten.

 

Men nok OT!

 

Spør du meg så gjør det deg ikke til kriminell, bare hverdagskriminell. Hvem har ikke kjørt 20+ over fartsgrensen innimellom?

Lenke til kommentar
Spør du meg så gjør det deg ikke til kriminell, bare hverdagskriminell. Hvem har ikke kjørt 20+ over fartsgrensen innimellom?

7993193[/snapback]

Godt poeng. Sist jeg sjekket, var det 900 i bot + at de tok alt over grensen. Ble plutselig litt usikker om jeg leste 900 eller 9000kr. Hvor "grensen" går vet jeg ikke. Kunne vært kjekt å vite siden jeg skal en tur til sverige i morgen.
Lenke til kommentar
Skal fly.

7998654[/snapback]

Du kan ikke ha drikkevarer i kofferten. Det du bærer med deg ombord må være i en forseglet gjennomsiktig bærepose og forseglet i Taxfree på flyplassen. Utover det kan du ta med veske i beholdere som maks rommer 1 dl (også her gjennomsiktig plastpose). Se de nye forskriftene for flyreiser. Muligheten fro smugling av øl og brennevin på flyreiser er blitt kraftig redusert. Og JA, det er kriminelt selv om straff avhenger av mengde.

 

EDIT: Ellers så har denne artiklen en del interessante opplysninger: http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/priva...ticle637316.ece

Endret av PerB
Lenke til kommentar

- Man kan ikke ha medbrakt flytende stoff som kabinbagasje i større mengder enn 1 dl pr beholder, som igjen må ligge i en gjennomsiktig enhet/pose. Total tillatt mengde husker jeg ikke. Det du kjøper innenfor sikkerhetssonen er allerede klarert og da er det ingen begrensninger utover grensene for bagasje pr. person.

- Man kan ha så mye flytende stoff man bare vil ha om det sendes som vanlig bagasje, altså den man leverer fra seg før man går inn i sikkerhetssonen.

Lenke til kommentar
- Man kan ikke ha medbrakt flytende stoff som kabinbagasje i større mengder enn 1 dl pr beholder, som igjen må ligge i en gjennomsiktig enhet/pose.

7999290[/snapback]

Hver enkelt beholder kan ikke romme mer enn 1 dl. Det hejlper med andre ord ikke å ha en flaske på 07 l med 0,1 l innhold.

 

Husk at det er restriksjoner på hva som kan ligge i innsjekket bagasje. Dette skal ikke kunne skade annen bagasje.

Lenke til kommentar
- Man kan ikke ha medbrakt flytende stoff som kabinbagasje i større mengder enn 1 dl pr beholder, som igjen må ligge i en gjennomsiktig enhet/pose.

7999290[/snapback]

Hver enkelt beholder kan ikke romme mer enn 1 dl. Det hejlper med andre ord ikke å ha en flaske på 07 l med 0,1 l innhold.

 

Husk at det er restriksjoner på hva som kan ligge i innsjekket bagasje. Dette skal ikke kunne skade annen bagasje.

7999454[/snapback]

Men det er ikke noen problem å ta med all den drikkevaren du vil, så lenge denne er sammen med innsjekket baggasje. Hvor har du det fra at varer som er sjekket inn ikke kan være skadelig for annen bagasje? Flyselskapene tar da klart og tydelig ikke ansvar på skader oppstått på innsjekket bagasje.

 

Så hvis du tør å smugle er det bare å ta med seg det du føler for, og i Tyskland er det nesten billigere å kjøpe på land enn på flyplassene!

Lenke til kommentar
Hei!

 

Skal i nærmeste fremtid en svipptur til Tyskland. Ettersom jeg er veldig glad i brunt brennevin og tyskt øl og studentøkonomien ikke har godt av å handle slikt i Norge har jeg tenkt til å prøve meg på å raske med meg litt over kvoten. Så spørsmålet er: Hvor mye over kvoten kan man ta med uten at man blir kriminell ut av det?

 

Håper noen kan hjelpe.

7993053[/snapback]

 

For å komme med et konkret svar på det du lurer på. Du kan ikke ha med deg -noe- over kvoten uten å dermed gjøre noe ulovlig. Så får det være opp til deg om du vil ta sjansen for å finne ut evt -hvor- kriminell du blir ;)

Lenke til kommentar

Du har lov til å ta med inntil 1 liter sprit. Tar du med mer enn dette og blir tatt, øker bøtene etter hvor mye du har med:

 

Inntil 1 liter: 300 kr

1-2 liter: 600 kr

2-3 liter: 1200 kr

3-4 liter: 1900 kr

4-5 liter: 2600 kr

Over 5 liter: Politianmeldelse og straffesak

 

Når det gjelder øl er det ikke fullt så strengt. Straffene for å sprenge ølkvota er som følger:

 

Inntil 10 liter: 300 kr

10-20 liter: 600 kr

20-30 liter: 1200 kr

30-40 liter: 1900 kr

40-50 liter: 2600 kr

Over 50 liter: Politianmeldelse og straffesak

 

Det er med andre ord ikke med livet som innsats at du tar med deg en flaske eller to for mye. Sjansen for å bli tatt er liten, men den er der. Selv gidder jeg ikke ta med for mye, for jeg orker ikke å gå og være nervøs for å gå gjennom tollen. Blir så stressa av sånt...

Lenke til kommentar
Selv gidder jeg ikke ta med for mye, for jeg orker ikke å gå og være nervøs for å gå gjennom tollen. Blir så stressa av sånt...

8002807[/snapback]

 

Jeg føler meg nervøs uansett... Vet ikke hvorfor... Er det samme når jeg ser politiet, selv om jeg aldri har gjort noe mer ulovlig enn å kjøre litt over fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...