Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skiltlys lyser ikke. Hvor kan problemet ligge?


oro2

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil der ingen av de to skiltlyspærene lyser.

Bilen er en BMW E36.

 

Alle de andre lysene bak på bilen fungerer, og så vidt jeg kan se er både pærer og sikring i orden. Lykten (pæreholder) er helt fin og fri for rust og belegg.

 

Hvordan er det lurt å feilsøke?

 

Jeg har har at det kan være lurt å bruke en testlampe av denne typen, men er det noen som vet hvor det selges? Kan ikke se slike på nettsidene til biltema eller Clas Ohlson.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har blitt testet med andre pærer for en stund siden, da problemet ble oppdaget. Nå skal jeg ha den på EU-kontroll, og derfor må (bør) jeg få fikset det. Har ikke prøvd med andre pærer nå, men antar at feilen er den samme som sist, da jeg ikke har gjort noe med det i mellomtiden. Tråden i pæren er i hvert fall hel.

 

Med multimeter får jeg sjekket om det kommer strøm frem til pæren, men jeg tenkte at dersom det ikke kommer strøm frem, er det lettere å finne ut hvor på ledningen det er brudd med en sånn måler på bildet.

Lenke til kommentar
Det har blitt testet med andre pærer for en stund siden, da problemet ble oppdaget. Nå skal jeg ha den på EU-kontroll, og derfor må (bør) jeg få fikset det. Har ikke prøvd med andre pærer nå, men antar at feilen er den samme som sist, da jeg ikke har gjort noe med det i mellomtiden. Tråden i pæren er i hvert fall hel.

 

Med multimeter får jeg sjekket om det kommer strøm frem til pæren, men jeg tenkte at dersom det ikke kommer strøm frem, er det lettere å finne ut hvor på ledningen det er brudd med en sånn måler på bildet.

7985364[/snapback]

 

Hvorfor skal det være noe lettere?

Lenke til kommentar

Den må jo uansett i kontakt med lederen inne i kabelen/ledningen?

 

En slik prøvelampe er jo ingenting mer enn en fancy ledningsbit med ei lyspære inni. Går det strøm i mellom punktene man er borti så lyser pæra, er det ikke strøm lyser ikke pæra

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Stikke hull på isolasjonen med den spissen på lampa vel?

Forøvrig syns jeg faktisk at prøvelampe er mye mer genialt ved slik feilsøking som dette her, enn det et multimeter er, selv om multimeteret har sine positive sider også :)

7986583[/snapback]

 

Nettopp. Det er det at man kan stikke hull som er poenget. Vanlig multimeter har jeg fra før.

Lenke til kommentar

Enkel feilsøking med multimeter:

 

- Sjekk først om det er spenning uten pærer. Dersom det er spenning da, så er det en dårlig kobling et sted, eller sokkelen er ødelagt. Dette kan være at en skrue er halveis ute, og det har lagt seg et belegg med et eller annet mellon koblingene.

 

Dersom det ikke er spenning i holderen, prøv følgende med tenning påslått:

- Finn et eksternt jordingspunkt. Du skal kunne bruke et ohmmeter til å finne ut hvilken leder det er noe galt med. Mål begge pinnene med ohmmeter. Begge skal gi en verdi under 10 ohm mot jord. Dersom en av dem gir "o.l" betyr det at det er brudd på den lederen. Dersom begge gir "o.l" er begge brudd på.

 

Dersom du har konkludert at èn av lederene er noe galt med, så er det bare å finne ut hvorvidt det er jord eller +12V som er brudd på. Mål etter spenning på lederene i forhold til et annet jordingspunkt. Dersom du finner +12V på en av lederene i forhold til jord, så er det jordingen det er brudd på. Hvis du ikke finner +12V er det +12V-lederen som er brudd på, eller begge deler (dette skal du ha funnet ut tidligere).

 

Dersom det er jordlederen som er brudd på, er det bare å legge opp ny til et jordingspunkt et eller annet sted. +12V-lederen kan kobles til baklysene eksempelvis om den er brudd på.

 

.. det var noen punkter.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har nå sjekket litt, og sett på koblingsskjemaet i en Haynes-bok.

 

Det er gir ikke noe utslag på voltmeter mellom den positive polen og jordingskabelen. Det gjør det heller ikke om jeg måler direkte til et annet jordingspunkt. Da må det vel være +12V-kabelen det er noe galt med?

 

Jeg har prøvd å finne ut hvor denne kabelen går til. I følge skjema går den først til en "Light switch", og derretter videre til "Front power distrubution box".

Mellom lyspærene og denne bryteren (som jeg ikke vet hvor er.. mener de lysbryteren på dashbordet??) er det to forskjellige tykkelser. Først er den 075, så 1, og så tilbake til 0.75 før den går inn i bryteren. Jeg trodde derfor at den blir trukket fremover i bilen og at bryteren er der. På tegningen inneholder denne "Light switch" 3 brytere, der de andre to ser ut til å være til baklys og frontlys. Jeg tror derfor det kan være lysbryteren til venstre for rattet. Men det var nå rart at skiltlyset har en egen bryter inni der, siden de skal fungere likt som baklysene ellers...

 

Når jeg sjekker dette i bilen ser jeg at kablelbunten fra bagasjelokket (der skiltlyskabelen er) går sammen med kabler fra baklysene m.m og fortsetter fremover i bilen. Jeg kan ikke se noe kontaktpunkt mellom dette stedet og lyspæreholderen, og får ikke det helt til å stemme med sånn jeg forsto det ut fra koblingsskjema (der den endrer tykkelse). Siden ledningene ser veldig fine ut (som nye) tenkte jeg det var sannsynlig at det var i en kobling feilen er, eller i denne bryteren.

 

Så det jeg nå lurer på er hvor det er sansynlig at første kontaktpunkt for denne kabelen er, altså hvor den endrer tykkelse eller går inn i bryteren. Hvis jeg får målt spenningen på et disse punktene er det lettere å finne ut hvor bruddet kan være, eller om kanskje bryteren eller et rele kan være defekt.

Endret av oro2
Lenke til kommentar

Det siste stemmer ikke. På alle Opel jeg har hatt med originalt kjørelys, er aldri skiltlyset tent når kjørelysene er på, kun baklysene. Skiltlyset tennes først når lysbryteren vris til park- eller hovedlys.

 

Istemmer forøvrig i løsningsforslaget, som jeg også har nevnt lenger oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...