Gå til innhold

Film: Tilbakemelding på kortfilm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og tre venner har laget en kortfilm på skolen, og hadde satt stor pris på tilbakemeldinger! Filmen er filmet med en DVX med en hjemmelaget 35mm lineadapter, og redigert for det meste i Premiere. Til fargelegging har vi brukt CompositeLab Pro. Introen er laget med Blender3D og musikken i FL-Studio.

 

Om filmen:

Filmen er en refleksjon over samfunnet vi lever

og om hvordan man må ta sine egne

valg for å styre livet sitt. I filmen

forteller hovedpersonen om hvordan han

tok avstand fra livet som et ledd i

kapitalismens maskineri. Han forteller

om den eneste følgesvennen sin,

sjokoladen Hobby, som i likhet med han

selv er et tegn på noe uforandret som går

en usikker skjebne i vente.

 

Filmen ligger

.

 

På forhånd takk! :!:

Endret av tuck2001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w

Først vil jeg bare si at dette passer bedre inn på Videokritikk delen av forumet?

 

 

Men uansett, jeg likte filmen veldig godt, den va bra. Men en ting jeg ikke likte var når man måtte vente på at han skulle begynne å snakke igjen. Føltes som en evighet noen ganger^ :ermm:

 

Men bra film :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Fortell litt om det hjemmelagede 35 mm lineadapteret...

8153761[/snapback]

Hei Kimbra!

 

Den hjemmelagde 35mm linseadapteren er satt sammen av et linsefeste ytterst, et rørleggerrør som er 4,4 cm (fokuslengden til canon-linser) minus lengden av linsefeste, en canon ee-s mattplate, et til rørleggerrør og så et feste til kameraet. Dermed kan man sette på en linse ytterst, som projekterer et bilde på mattplatten inni, og så filmer kamera av bilde på mattplaten. Hele greia er limt sammen med hurtigtørkende superlim.

 

Med en adapter av denne typen kan man oppnå ekstrem dybdeuskarphet, og dermed få publikum til å fokusere på akuratt hva du vil, pluss at det skaper en veldig filmatisk look.

 

Her er et bilde av en DVX med linseadapteret vår, og en 75-300 linse ytterst (denne brukte vi ikke til filmingen, da vi brukte en 50mm 1,8F linse for å få maksimal dybdeuskaprhet)

Linseadapter

 

Mulig det var litt vanskelig forklart, så hvis det var noe du ikke skjønte eller om du lurer på noe mer er det bare å spørre;)

Lenke til kommentar

No vert me ein gjeng med biletesiklande teknologar her, men eg lurte på um me kann få sjå korleis bileti såg ut fyrr fargekorrigering og effektar (vignettering, kurveendring osb). Hadde vore moro å sjå kva bilete du fekk rett ut frå den (ekstremt stilige!) innrettningi di. Eg er i ferd med å kaupa eit HVX-kamera og vil sjølvsagt testa og tyna kameraet so mykje eg kann, og dette de hev gjort her ser drittøft ut. Forresten, desse linsone - er det linsor til fotokamera? Linsor til film er driiitdyre, dessutan treng eg gode linsor til D70-fotokamera mitt, so eg tenkte «tvo flugor i ein smekk».

 

Elles var filmen veldig god, sjølv um eg ikkje lika sjå han på YouTube. Det hakka seg i veg - men er vel berre Firefox som hev ete opp den lille rammen eg hev. Eg skulle ha sett han om att (fær gjera det seinare) for å betre forstå kva han handlar um. Eg trur nemleg han kunne ha vore litt klårare. Men eigentleg bryr eg meg ikkje, for eg elskar bileti so mykje. :-)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Her er et bilde som kommer direkte fra kamera. Bilde før redigering. (Høyreklikk og lagre)

Som du ser er det opp ned og har kanter på siden. Var ekstremt vanskelig å filme med bildet flippet 180 grader:p

Vi brukte CompositeLab fra FXhome.com til å grade filmen, og AfterEffects til å flippe og resize filmen.

På kameraet kan man med en hjemmelaget linseadapter feste hvilken som helst linse (kommer bare ann på hva slags linsefeste man setter på ytterst). Vi filmet med en fotolinse (Canon 50mm F1.8 linse til 800 kr), og det funket veldig bra:)

 

Mvh Stian Halvorsen

Endret av tuck2001
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg så denne først som leder av publikumsavstemningen til Amandus og bildekvaliteten slo meg med en gang. Det var rett og slett veldig flott. Selve innholdet var helt greit, vet ikke helt hva jeg skal si om det.

 

Men hvordan er det med blenderen. Kunne dere bruke både blenderen i objektivet og i kameraet?

Og av det ene råbildet der ser jeg at det er et veldig lite "dybdepunkt" som faktisk er skarpt. Var det vrient å få et litt større område skarpt (ved justering av blender)?

Lenke til kommentar

Vi kunne bare bruke blenderen på objektive for å stille på dybdeskarpheten. Hvis vi hadde stilt på blenderen på kameraet ville eneste effekt vi kunne oppnå være å få et gjevnt over uskarpt bilde.

Vi hadde ikke muligheten til å stille blenderen manuelt på linsen vi brukte, så på scener hvor vi trengte høyre dybdeskarphet brukte vi en annen linse med et høyre blendertall. Jo høyre blendertall vi har på linsen jo mer dybdeskarphet får vi (ikke noe vrient).

Men når vi filmet med F1.8 var det veldig vrient å holde fokus på en ting som beveger seg fra eller mot kameraet.

Lenke til kommentar
Vi hadde ikke muligheten til å stille blenderen manuelt på linsen vi brukte, så på scener hvor vi trengte høyre dybdeskarphet brukte vi en annen linse med et høyre blendertall. Jo høyre blendertall vi har på linsen jo mer dybdeskarphet får vi (ikke noe vrient).

8232955[/snapback]

Men med liten blender klarte dere altså å oppnå ganske stor dybeskarphet hvis dere ville det?

Er nok mulig at jeg må kopiere dette gitt. Hvor fikk dere ideen fra?

 

Så må jeg bare si gratulerer med publikumsprisen, det kom vel ikke som noen bombe men. Jeg tør mene at dere har satt en ny standard når det kommer til bildekvalitet i ungdommsproduksjoner. Med bildekvalitet tenker jeg da også på utsnitt, føringer etc. Det hele er rett og slett veldig gjennomført.

 

Jeg har prøvd å gjette meg til oppskriften, i tillegg til kameraløsningen:

- Magic Bullet

- Mørklagt en del hjørner

- Generelt gode utsnitt og planlagte bilder fra location

Mer?

Lenke til kommentar

kennethdammyr: Um du ser litt opp, so fortel han at fargekorrigering er gjort i CompositeLab fra FXhome.com. :-) Det meste av fiksingi er nok gjort der, tør eg påstå.

 

No hev eg forresten HVX200-kameraet her, eg er sers gira på å få til ei slik linseløysing. :-) Men eg må fyrst verta kjend med kamera og få nytta det i eit par jobbar slik invisteringi er tent inn att. Denne filmen fekk meg inspirert til å jobba med eigne prosjekt att (ikkje berre videoarbeid for pengar).

Endret av Velmont
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja voldsomt imponerende. Dere har virkelig jobbet med foto og manus. Var noe vanskelig å oppfatte budskapet på første gjennomseing, men skal prøve igjen :)

 

Til alle interesserte er 35mm-adaptere det hotte nye fotoverktøyet for tiden. Dere kan gå på www.cinevate.com for å lese om Brevisen, som gjør samme nytten som Tuck's hjemmelagde. Er selvfølgelig mer stas å mekke sånt selv. Veldig imponerende. Tyder på voldsom fotokunnskap. Jeg går ut fra dere veit om de vanvittige ressursene som ligger på www.dvxuser.com?

 

Når det kommer til det rent estetiske i filmen er jeg mer vanskelig. Jeg føler at 18-åringer som snakker om kapitalismens klør blir å ta vel hardt i. Alle filmarbeidere må jo ut i det blå næringslivet likevel, så det er vel kanskje bare å akseptere at rovdyrene overlever, og trenger sin mat som alle andre.

 

Men når alt det er sagt, mener jeg dere har laget en film som, med budsjett, kunne kommet rett fra Den Norske Filmskolen. Dere kan være stolte! :)

 

Lykke til videre!

 

edit: kom på et par konstruktive ting: når filmen er 5 minutter, bør ikke rulletekster og intro vare 1,5 minutt. Jeg tenkte at når det vesenet deiset inn i logoen, var det festlig og den burde kuttes der. Jeg skjønte ikke helt hvorfor vesenet kom fram til linsa og gjorde noen småting før den falt om? uansett: dere rocker :)

Endret av ursa81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...