Gå til innhold

Mariannegropen, hvor langt ned har vi dykket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vært en bemannet ubåt på bunnen der. Husker ikke hvem det var men tror det var en fransk dude...

 

Edit: Var ikke fransk, men sveitsisk...

http://en.wikipedia.org/wiki/The_deepest_p...ited_by_a_human

I fartøyet Trieste så målte han 10916 meter på det dypeste. Andre kilder oppgir dybden i marianergropen til 11023, 10911, 10863 og 10922 meter.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Et menneske vil aldri tåle trykket som er der nede. Men kan det tenkes at vi kal lage et kunstig mottrykk som utlikner det enorme trykket på bunn av gropen, og dermed komme ned dit?

 

Det er et helt utrolig dyreliv der nede, med arter vi aldri har sett maken til, det er jeg sikker på.

 

Husker ikke helt hva det var, men hvis du slipper en stein over marianergropen, vil det ta mangfoldige år før den kommer ned.

Lenke til kommentar
Husker ikke helt hva det var, men hvis du slipper en stein over marianergropen, vil det ta mangfoldige år før den kommer ned.

7960967[/snapback]

Hm, steinen faller hvertfall med 1m\s i vann, og når det er snakk om 11000meter, kan det vel neppe ta så mye mer en ca. 3 timer for den å nå bunnen? Eller synker fallhastigheten ettersom steinen kommer lenger og lenger ned? Er ikke noe forsker av meg akkurat, men synes bare det virket litt vanvittig med "mangfoldige år".

Endret av nEVERGOOD
Lenke til kommentar
Husker ikke helt hva det var, men hvis du slipper en stein over marianergropen, vil det ta mangfoldige år før den kommer ned.

7960967[/snapback]

Hm, steinen faller hvertfall med 1m\s i vann, og når det er snakk om 11000meter, kan det vel neppe ta så mye mer en ca. 3 timer for den å nå bunnen? Eller synker fallhastigheten ettersom steinen kommer lenger og lenger ned? Er ikke noe forsker av meg akkurat, men synes bare det virket litt vanvittig med "mangfoldige år".

7961731[/snapback]

 

Jo, motstanden øker med trykket. På 11 000 meters dyp er trykket enormt. Leste i sted at en kar har vært nesten på bånn. Skjønner ikke hvordan man kan overleve det.

Lenke til kommentar
Det er et helt utrolig dyreliv der nede, med arter vi aldri har sett maken til, det er jeg sikker på.

7960967[/snapback]

Tror nok det er ganske dødt der nede. Null sol og det trykket tilsier ikke akkurat optimale leveforhold. Meitemark og mikro-organismer er vel det du muligens finner der.

Lenke til kommentar
Tror nok det er ganske dødt der nede. Null sol og det trykket tilsier ikke akkurat optimale leveforhold.  Meitemark og mikro-organismer er vel det du muligens finner der.

7962083[/snapback]

 

But no:

"While on the bottom, Piccard and Walsh observed small soles and flounders swimming away, proving that certain vertebrate life can withstand all existing extremes of pressure in earth's oceans.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bathyscaphe_Trieste

Endret av Katalysator
Lenke til kommentar
Tror nok det er ganske dødt der nede. Null sol og det trykket tilsier ikke akkurat optimale leveforhold.  Meitemark og mikro-organismer er vel det du muligens finner der.

7962083[/snapback]

 

But no:

"While on the bottom, Piccard and Walsh observed small soles and flounders swimming away, proving that certain vertebrate life can withstand all existing extremes of pressure in earth's oceans.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bathyscaphe_Trieste

7962650[/snapback]

Fortsatt ikke et fantastisk dyreliv. Selv om jeg tok feil.

Lenke til kommentar
Husker ikke helt hva det var, men hvis du slipper en stein over marianergropen, vil det ta mangfoldige år før den kommer ned.

7960967[/snapback]

Hm, steinen faller hvertfall med 1m\s i vann, og når det er snakk om 11000meter, kan det vel neppe ta så mye mer en ca. 3 timer for den å nå bunnen? Eller synker fallhastigheten ettersom steinen kommer lenger og lenger ned? Er ikke noe forsker av meg akkurat, men synes bare det virket litt vanvittig med "mangfoldige år".

7961731[/snapback]

 

Jo, motstanden øker med trykket. På 11 000 meters dyp er trykket enormt. Leste i sted at en kar har vært nesten på bånn. Skjønner ikke hvordan man kan overleve det.

7961736[/snapback]

 

En ting synker da ikke saktere jo høyere trykket blir. Oppdriften er uansett den samme, og vannet er ikke noe "tykkere" på dypet. Vil i såfall gjerne se noen kilder eller fysiske lover som backer opp det.

 

Edit: fant ut litt.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

det med steinen som bruker evigheter på å falle ned spurte jeg fysikklæreren min om for en stund siden. greien her var at for at steinen skal falle saktere, må massen til vannet den fortrenger øke. for at det skal skje, må vannet ha større massetetthet. når man øker trykket i vann, slik som skjer når man kommer dypere, vil vannet komprimeres, og dermed få større massetetthet. problemet her er at vann komprimeres veldig lite. dermed vil man få en nesten umerkbar forandring i massetettheten, og videre vil oppdriften som vannet utgjør på steinen nesten ikke øke i det hele tatt. ergo vil steinen falle ved nesten konstant fart helt til bunns.

Lenke til kommentar
det med steinen som bruker evigheter på å falle ned spurte jeg fysikklæreren min om for en stund siden. greien her var at for at steinen skal falle saktere, må massen til vannet den fortrenger øke. for at det skal skje, må vannet ha større massetetthet. når man øker trykket i vann, slik som skjer når man kommer dypere, vil vannet komprimeres, og dermed få større massetetthet. problemet her er at vann komprimeres veldig lite. dermed vil man få en nesten umerkbar forandring i massetettheten, og videre vil oppdriften som vannet utgjør på steinen nesten ikke øke i det hele tatt. ergo vil steinen falle ved nesten konstant fart helt til bunns.

7964287[/snapback]

 

Kanskje har du rett. Det blir vel det samme som med fritt fall? Farten øker faktisk litt i starten, men så blir den til slutt konstant?

Lenke til kommentar
det med steinen som bruker evigheter på å falle ned spurte jeg fysikklæreren min om for en stund siden. greien her var at for at steinen skal falle saktere, må massen til vannet den fortrenger øke. for at det skal skje, må vannet ha større massetetthet. når man øker trykket i vann, slik som skjer når man kommer dypere, vil vannet komprimeres, og dermed få større massetetthet. problemet her er at vann komprimeres veldig lite. dermed vil man få en nesten umerkbar forandring i massetettheten, og videre vil oppdriften som vannet utgjør på steinen nesten ikke øke i det hele tatt. ergo vil steinen falle ved nesten konstant fart helt til bunns.

7964287[/snapback]

 

Kanskje har du rett. Det blir vel det samme som med fritt fall? Farten øker faktisk litt i starten, men så blir den til slutt konstant?

7964458[/snapback]

 

 

øh, det er pga. luftmotstand da... og den øker ikke "bare litt i starten" heller. hadde det ikke vært for luftmotstanden ville den hele tiden akselerert med fra ca. 8,5m\s og opp mot 9,81 m\s...

 

edit leif

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
øh, det er pga. luftmotstand da... og den øker ikke "bare litt i starten" heller. hadde det ikke vært for luftmotstanden ville den hele tiden akselerert med fra ca. 8,5m\s og opp mot 9,81 m\s...

 

edit leif

7966616[/snapback]

 

Selvsagt. Men et legeme i vann vil da også øke farten i starten, om enn ikke med 9,82 m/s^2. Til slutt utlikner vanntrykket tyngdekraften. Eller?

Lenke til kommentar

Joda, blir en viss akslerasjon i starten. Men siden det er så mye motstand i vannet, vil den fort nå en konstant fart. Vanntrykket har ikke noe med det å gjøre. Hvis man slipper en gjenstand fra stor nok høyde, vil den først akslerere med 9,81m/s^2, men bare den faller langt nok, vil den nå en konstant fart. Etter hvert vil luftmotstanden bli såpass stor at den blir like stor som gravitasjonskraften.

Lenke til kommentar

Steinen som faller er jo temmelig basic aerodynamikk. Følgende krefter virker:

 

-Tyngdekraften g, lik produktet av steinens masse og gravitasjonskonstanten, begge (tilnærmet) konstante.

-En netto oppdrift fra det fortrengte vannet proporsjonal til massen til det fortrengte vannet. Volumet her er konstant, men tettheten varierer noe, mao vil denne kraften også variere noe med dybde.

-Så lenge steinen er i bevegelse vil det virke en netto motstand fra vannet gitt som en funksjon av dynamisk trykk (halve tettheten i vannet ganger kvadratet av farten) og en koeffisient som påvirkes av steinens form og overflate.

 

Med andre ord vil resultantkraften kun endres med tetthet og kvadratet av farten, ikke med trykk. Steinen vil derfor nå en terminalfart, som endres såvidt med den endrede tettheten på høyere dyp. Fordi tettheten i vann ikke endres stort med en endring i trykk vil det kun være en liten endring (økning) i motstand og konsekvent en liten reduksjon i terminalhastighet.

Lenke til kommentar
Joda, blir en viss akslerasjon i starten. Men siden det er så mye motstand i vannet, vil den fort nå en konstant fart. Vanntrykket har ikke noe med det å gjøre. Hvis man slipper en gjenstand fra stor nok høyde, vil den først akslerere med 9,81m/s^2, men bare den faller langt nok, vil den nå en konstant fart. Etter hvert vil luftmotstanden bli såpass stor at den blir like stor som gravitasjonskraften.

7968353[/snapback]

 

Fra veldig stor høyde er tyngdeakselerasjonen mindre enn 9,81. Jeg kjenner forresten noen trøndere som lærte på skolen av gravitasjonskonstanten er 9,82. De hevdet at den er forskjellig i Trøndelag og på Østnandet.

Lenke til kommentar
Joda, blir en viss akslerasjon i starten. Men siden det er så mye motstand i vannet, vil den fort nå en konstant fart. Vanntrykket har ikke noe med det å gjøre. Hvis man slipper en gjenstand fra stor nok høyde, vil den først akslerere med 9,81m/s^2, men bare den faller langt nok, vil den nå en konstant fart. Etter hvert vil luftmotstanden bli såpass stor at den blir like stor som gravitasjonskraften.

7968353[/snapback]

 

Fra veldig stor høyde er tyngdeakselerasjonen mindre enn 9,81. Jeg kjenner forresten noen trøndere som lærte på skolen av gravitasjonskonstanten er 9,82. De hevdet at den er forskjellig i Trøndelag og på Østnandet.

7968593[/snapback]

 

 

gravitasjonskraften varierer. 9,81 er ikke nøyaktig det heller

 

EDIT: varierer også utover det som bestemmes av hvor høyt man er

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Joda, blir en viss akslerasjon i starten. Men siden det er så mye motstand i vannet, vil den fort nå en konstant fart. Vanntrykket har ikke noe med det å gjøre. Hvis man slipper en gjenstand fra stor nok høyde, vil den først akslerere med 9,81m/s^2, men bare den faller langt nok, vil den nå en konstant fart. Etter hvert vil luftmotstanden bli såpass stor at den blir like stor som gravitasjonskraften.

7968353[/snapback]

 

Fra veldig stor høyde er tyngdeakselerasjonen mindre enn 9,81. Jeg kjenner forresten noen trøndere som lærte på skolen av gravitasjonskonstanten er 9,82. De hevdet at den er forskjellig i Trøndelag og på Østnandet.

7968593[/snapback]

 

Jepp, det har du jo rett i. Tyngdekraften er jo gitt av Newtons gravitasjonslov F=(yMm)/r^2.

 

Når det gjelder tyngdekraftens variasjon rundt om på jorda, så er den vel litt høyere på polene enn ved ekvator. Jordens rotasjon sørger for dette. Når den er 9,82 i Trøndelag, er vel det fordi Trøndelag er litt lengre nord enn Østlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...