Gå til innhold

Kampen mot DRM fortsetter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fins mange måter å omgå kopisperren i Vista på. Problemet består vel bare i at et OS ikke er et ferdig produkt (spesielt ikke MS sine :!: ), og dermed kan leverandøren legge inn nye antipirattiltak underveis, ved å bake dem inn oppdateringer. Dermed blir det alltids litt mer styr og forholdsregler man må ta når man kjører pirat, og det egner seg derfor kanskje ikke så godt for tante Olga (85).

Lenke til kommentar
Det fins mange måter å omgå kopisperren i Vista på. Problemet består vel bare i at et OS ikke er et ferdig produkt (spesielt ikke MS sine  :!: ), og dermed kan leverandøren legge inn nye antipirattiltak underveis, ved å bake dem inn oppdateringer. Dermed blir det alltids litt mer styr og forholdsregler man må ta når man kjører pirat, og det egner seg derfor kanskje ikke så godt for tante Olga (85).

7942820[/snapback]

Det er nettopp piratkopieringen som gjør at M$ har den posisjonen de har i dag. Så alle bør slutte å piratkopiere M$-produkter. Men det at man nå kan knekke DRM på Blu-Ray og HD-DVD-filmer er positivt.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke så god greie på dette, men hvordan mener du man skal unngå å ha nøkkelen i lagret i minnet på et eller annet tidspunkt?

 

AtW

7942082[/snapback]

Man kan ikke unngå det, men man kan unngå brukeren i å få tilgang til minnet. Hvis Microsoft bestemmer seg for å aktivere TCPA 100% kan de i praksis låse systemet fullstendig, og du får bare kjørt "signet" kode, som på XBox. Allerede I dag må kernel-mode drivere i Vista 64 være signet.

 

SecuROM 7 begynner å bli plagsomt da man ikke kan copiere eller flytte Documents And Settings mappen hvis man har installert et spill (eller demo) som bruker det (stopper når den kommer til disse filene). StarForce installerer faktisk en driver som dekrypterer .exe fila til spill som er beskyttet med det.

 

PC er mer populært enn noen gang, men med Bittorrent har det aldri vært lettere for meg å piratkopiere spill, filmer og musikk.

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar
Jeg har ikke så god greie på dette, men hvordan mener du man skal unngå å ha nøkkelen i lagret i minnet på et eller annet tidspunkt?

 

AtW

7942082[/snapback]

Man kan ikke unngå det, men man kan unngå brukeren i å få tilgang til minnet. Hvis Microsoft bestemmer seg for å aktivere TCPA 100% kan de i praksis låse systemet fullstendig, og du får bare kjørt "signet" kode, som på XBox. Allerede I dag må kernel-mode drivere i Vista 64 være signet.

 

SecuROM 7 begynner å bli plagsomt da man ikke kan copiere eller flytte Documents And Settings mappen hvis man har installert et spill (eller demo) som bruker det (stopper når den kommer til disse filene). StarForce installerer faktisk en driver som dekrypterer .exe fila til spill som er beskyttet med det.

 

PC er mer populært enn noen gang, men med Bittorrent har det aldri vært lettere for meg å piratkopiere spill, filmer og musikk.

7945118[/snapback]

 

Fro det første er jo ikke det aktuelt i dette tilfellet, da man har tilgang til minnet. Og jeg tviler sterkt på at det noengang blir sånn at man ikke kan installere programmer som gjør slikt (eller andre typer usignerte programmer). Det destruerer totalt PCens muligheter, og da vil MS, mektig eller ikke, kjapt miste markedsandeler.

 

på 64-bit kan man installere usignert i safe mode? Ellers så er det ikke noe nytt at kopibeskyttelser er grelle saker som plager den ærlige kunde langt mer enn piraten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er alltid kun et spørsmål om tid. Alt som er skapt av mennesker kan crackes av andre mennesker. Slik er det bare, og vil alltid være det.

7940846[/snapback]

 

De finnes flere krypteringer som 1. Et uknekkbare om nøklene er ukompromitert. 2. Som er praktisk å implmentere og som i praksis ikke kan knekkes fordi det tar for lang tid.

 

Ellers er jeg svært tilfreds med at dette er knekt, satser det kommer en ripper innen prisene stabiliserer seg, slipper man HDCP, låste trailere, tvangsbruk av fysisk medium og annet dill og dall.

 

AtW

7942093[/snapback]

Ja det er lett å lage en uknekkbar kode. Problemet er at du prøver å dekode og bruke data på en pc uten å gi brukeren tilgang til de dekrypterte dataene.

Det de gjør her er ganske enkelt å hente ut krypterings nøkelen fra minnet til et avspillings program.

Lenke til kommentar
Og hvor er cracken som lar en kjøre usignert kode på XBox360? Crackerene har jo hatt et og et halvt år på seg smile.gif

 

Det betyr at ekte nerder ikke bruker XBox. Neida var en veldig generell betrakting. Men er allikevel overbevist om at hvis man hadde satt alle kluter til så hadde den nok blitt brudt den og.

7941407[/snapback]

 

Det har gått ekstrem prestisje i å knekke 360-n. Minst en hackergruppe hevdet at den skulle knekkes innen en måned etter release (Team Xecuter?). Og dette er ikke amatørhackere, HW hacking krever sitt! Riktignok er BIOSen i dvd spilleren knukket så man kan spille av piratkopier, men selve kjernen av beskyttelsen er fortsatt intakt.

 

I utgangspunktet er det svært vanskelig å hacke systemer som er basert på tilstrekkelig gode asymmetriske nøkler og som integrerer sikkerhetsløsningen som en del av cpu-pakken.

Lenke til kommentar
I utgangspunktet er det svært vanskelig å hacke systemer som er basert på tilstrekkelig gode asymmetriske nøkler og som integrerer sikkerhetsløsningen som en del av cpu-pakken.

7945841[/snapback]

Problemet er at dette legger begrensninger på hardwaren, og jeg håper for guds skyld at ingen med hodet på rett plass ønsker at PCen skal bli såpass låst at den til slutt blir som en TV-spill konsoll :no:

 

Og på toppen av dette, har man alltids mulighet for analog kopiering som en nødløsning. Kvaliteten kan bli riktig så god der også, med bra utstyr. Hvertfall for musikk. Så DRM er egentlig dødfødt uansett hvordan man vrir og vender på det, og ender bare med at hardware og medier blir dyrere siden Macrovision og andre søplefirmaer skal tjene milliarder på bløff-teknologien sin :thumbdown:

Lenke til kommentar
Alt dette DRM tullet har fått meg til å gå over til Linux iallefall, dvs jeg prøver å lære meg det. Håper på å få til Cedega og Beryl fungerende så kjører jeg et operativsystem som er bedre enn Vista. :)

7947584[/snapback]

DRM-tullet er også en av grunnene til at jeg satser så hardt på GNU/Linux, BSD og UNIX. Kan nevne at hvis man f.eks. vil se en DVD-film i Linux/UNIX, så er det mer behagelig enn hva som er tilfelle i Windows. Bruker man libdvdcss (utspring fra DeCSS som DVD-Jon i sin tid kom med) som DVD-dekoder, kan man hoppe over låste spor på DVD-platen. Et par klikk på "skip"-knappen, og man er i hovedmenyen etter et par sekunder. Bruker man et DVD-program i Windows, f.eks. powerDVD eller WinDVD er man tvunget til å se på disse låste sporene, noe som er irriterende. Linux/UNIX er på mange måter ganske befriende. Og det er ikke minst brukervennlig når man har full kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...