Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

legge kobberrør selv på vaskeromet.....


Anbefalte innlegg

jeg ser at både Biltema og Clas Ohlson selger diverse VVS produkter. tenkte å legge noen kobberrør på vaskeromet, er det noen som har erfaringer med disse produkter ? og kanskje tips hva jeg burde tenke på før jeg begynner.....

 

det jeg skal gjøre er følgende:

fra vegg monterer jeg vinkelkobling

vinkelkobling -> kobberrør (ca. 25cm) -> kuleventil -> kobberrør (ca. 25cm) ->blandebatteri

 

fra veggen kommer 10mm rør, så må montere vinkelkobling overgang 10mm->12mm. vil helst ha 12mm hele veien.....

 

muligens så må jeg bruke støttehylse og noen O ringer her og der. hvordan er det med O ringer, må man bruke noen lim på disse, eller er det bare tre på rør og skru fast ?

 

takk for alle tips....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:roll:

jeg ser at både Biltema og Clas Ohlson selger diverse VVS produkter. tenkte å legge noen kobberrør på vaskeromet, er det noen som har erfaringer med disse produkter ? og kanskje tips hva jeg burde tenke på før jeg begynner.....

 

det jeg skal gjøre er følgende:

fra vegg monterer jeg vinkelkobling

vinkelkobling -> kobberrør (ca. 25cm) -> kuleventil -> kobberrør (ca. 25cm) ->blandebatteri

 

fra veggen kommer 10mm rør, så må montere vinkelkobling overgang 10mm->12mm. vil helst ha 12mm hele veien.....

 

muligens så må jeg bruke støttehylse og noen O ringer her og der. hvordan er det med O ringer, må man bruke noen lim på disse, eller er det bare tre på rør og skru fast ?

 

takk for alle tips....

7930760[/snapback]

 

 

Jeg har selv lagt opp en del med utstyr fra clas.. Støttehylse er bare for myke gamle rør. Nye rør trenger ikke det.. O-ringer skal ikke brukes. Det er spesielle tetningsringer som sitter i koblingene..

 

Det er en fordel å bruke rørkutter, slik at du slipper ujevn avslutning og grader.

 

Ellers er det ikke så vanskelig. Det står på de fleste pakkene hvor hardt du skal skru til. og ingenting skal smøres.

 

Men blir det skade/lekasje, så kan du slite ved en eventuell forsikringssak..

Lenke til kommentar

Du vil få et problem den dagen du avhender boligen din, eller det oppstår lekkasje. Det er ikke lov å legge opp (permanent) elektrisk eller rør med mindre man er faglig kvalifisert. Du kan kople på en slange til en vannkrane, eller sette en skjøteledning i et stikk, men der stopper også hva du har lov til.

Lenke til kommentar

Kobler man opp vannrør skikkelig med klemringer blir det ikke lekkasjer.

 

Greit nok at man ikke har lov til det selv, men man gidder ikke å betale såkalte "fagfolk" penger til å koble på en enkel kran.

 

Husker sist vi hadde en slik "fagmann" hos oss. Han skulle skifte ut en kran ute og dusjbatteriet. Dette var noen skader som gikk på forsikring, derfor vi brukte "fagperson".

 

Når vi åpnet utekranen så lakk det i alle koblingene som han hadde foretatt seg. På badet begynte det å dryppe etterhvert samtidig som det lakk der også.

 

Siden han ikke hadde tid "før neste uke" ringte vi forsikringsselskapet og fortalte om det. De beklaget selvfølgelig og foreslo å sende en ny "fagperson". når vi spurte om vi ikke bare kunne tette det selv og sende regningen til dem så var dte helt ok for dem det.

 

Feilen viste seg at den såkalte "fagmannen" ikke hadde brukt gjengeteip/ hamp og han hadde ikke satt inn ene pakningen på ledningen fra blandebatteriet.

 

Har egentlig ikke så mye til overs for slike "fagfolk", de fusker for mye etter min mening. Som når besteforeldrene mine bygde nytt hus det, begynte å brenne på innsiden av veggen fordi elektrikeren ikke hadde skjøtet det riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du vil få et problem den dagen du avhender boligen din, eller det oppstår lekkasje. Det er ikke lov å legge opp (permanent) elektrisk eller rør med mindre man er faglig kvalifisert. Du kan kople på en slange til en vannkrane, eller sette en skjøteledning i et stikk, men der stopper også hva du har lov til.

7998152[/snapback]

 

Så vidt jeg vet, så kan du legge opp vann og avløpsrør selv, om du ikke er tilknyttet offentlig vannverk/kloakk,men du bør jo fortsatt vite hva du gjør for din egen del (og forsikringsselskapets)..

 

KVTL skriver at man skal bruke støttehylse, klemringer og gjengeteip. Sløyf gjengeteipen, så er jeg helt enig. Gjengeteip/hamp brukes ikke på rene klemring/snittring-skjøter og bend, så på f.eks. en overgang mellom rørgjenger og kobberrør, bruker man bare teip på den delen av overgangen som ikke er snittring, for å si det slik.. (utrolig hvor komplisert dette skulle være å forklare, da?!)

 

Stål og kobberrør kan forsåvidt også kobles sammen, men det må gjøres i riktig rekkefølge i forhold til vannstrømmen (som jeg ikke husker..) for å unngå at det korroderer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har sikkert sluk i golvet i vaskerommet, så bare sett i gang. Dette er ikke vanskelig. Du har fått mange gode råd over. Det ser ikke ut som om du har gjort dette før, så jeg anbefaler at du handler i en rørleggerbutikk der du få hjelp til å velge riktig. Lag en tegning av hvordan du vil ha det, så finner de fram alle delene til deg. Neste gang, når du vet hva du skal ha, kan du handle hos ClasO. Jeg skriver likevel noen tips her (selv om mye er sagt allerede):

- ikke bruk O-ringer (gummiringer, slike som du har på hageslangen)

- skrukoblinger er greit å bruke, der følger det med en flens som skal rundt røret

- hvis røret er mykt (bøybart, med hvit plast utenpå), må du ha støttehylse inni når du bruker skrukobling

- skrukoblingene er dyre, så hvis du skal ha mange, ville jeg loddet rørene sammen.

 

Ellers er det ikke så veldig dyrt med rørlegger, dessuten blir det ofte penere resultat - i hvert fall før du får trening. Men det er jo moro å gjøre det selv også. Jeg gjør det selv fordi det ikke er vanskelig og fordi jeg ikke gidder å være hjemme for å vente på rørleggeren som aldri kommer når han skal. Her har alle håndtverkere noe å lære....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...