Gå til innhold

Sex før ekteskap!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gi deg Kjetil. Det er klart folk var like glad i barna for 150 år siden.

8126511[/snapback]

 

Jeg har egentlig ikke påstått noe annet. Det jeg påstår er at det er noe annet å knytte seg til ett barn man kan være rimelig sikker på at kommer til å dø etter en selv, enn å investere masse følelser i hvert enkelt barn når barnedødeligheten er høy. Ser du på biografiske historier fra den tiden, vil du merke at det er et helt annet bilde av foreldre/barn-forhold enn det vi (som regel) ser her i dag. Dette kommer sannsynligvis av en slags psykologisk beskyttelsesmekanisme som gjør at foreldrene ikke tar sin død av sorgen, og at de kan lage barn slik at genene blir ført videre.

Lenke til kommentar
Alle religioner forbyr ikke sex før ekteskap....

8180392[/snapback]

 

 

De fleste gjør det, f.eks: jødedom, kristendom,Islam, hinduisme, buddhisme.

8180636[/snapback]

 

Tror du skal bytte ut 'de fleste' med 'de største.'

Om man da, av religionshistoriske grunner slår sammen jødedom, kristendom og islam, så argumenterer du med at tre religioner er 'de fleste'.

Lenke til kommentar
De største gjør det, f.eks: jødedom, kristendom,Islam, hinduisme, buddhisme.

8180636[/snapback]

 

Det beskytter de svake.

 

De fleste er svake.

 

Dermed får de svake flere barn når de sterkeste ikke har lov til å ha mange koner og mange barn.

 

Ingenting er kjipere enn når noen man liker har sex med noen andre -- det kan være pådriveren for "man skal kun ha sex i ekteskapet" -- slik at man har klare linjer for hvordan man kan få ha sex med den man vil ha...

 

Som forholdvis mange gifte ektemenn vet.. er det ja til sex før ekteskap...og nei til sex etter ekteskapet er fullbyrdet...

8127612[/snapback]

 

Det tok en stund før jeg tok den...

 

Mehe... God inside-spøk...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale Jens Bjørneboes Uten En Tråd i denne diskusjonen. Kort og meget god bok som tar for seg seksualmoral. Boken ble forbudt når den kom ut, og Bjørneboe svarte med «Istedenfor en forsvarstale». Verdt å lese!

8129838[/snapback]

 

 

Ser ikke helt hvordan den boken er veldig relevant for temaet vi diskuterer. Den tar da opp helt andre ting en kristnes forhold til sex før ekteskapet. Boken er desuten av temmelig laber litterær kvalitet i forhold til Bjørneboes andre bøker, og ble nok mest skrevet for å ærte på seg samfunnet.

Lenke til kommentar
Hehe! Neida, jeg bare dro frem synet til kristne.. Sex er jo gjerningen som sender

8135372[/snapback]

I så fall skjærer du veldig mange under en kam. Så vidt jeg vet finnest det ihvertfall et utall av folk som kaller seg kristne som vil si noe som at sex før ekteskap er mer et råd enn en leveregel osv. Men det går vel egentlig uansett igjen på hvem man definerer som en kristen.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale Jens Bjørneboes Uten En Tråd i denne diskusjonen. Kort og meget god bok som tar for seg seksualmoral. Boken ble forbudt når den kom ut, og Bjørneboe svarte med «Istedenfor en forsvarstale». Verdt å lese!

8129838[/snapback]

 

 

Ser ikke helt hvordan den boken er veldig relevant for temaet vi diskuterer. Den tar da opp helt andre ting en kristnes forhold til sex før ekteskapet. Boken er desuten av temmelig laber litterær kvalitet i forhold til Bjørneboes andre bøker, og ble nok mest skrevet for å ærte på seg samfunnet.

8181321[/snapback]

 

Den er relevant iogmed at det er seksualmoral vi snakker om her. Boken omhandler nettopp dette.

Lenke til kommentar
Hehe! Neida, jeg bare dro frem synet til kristne.. Sex er jo gjerningen som sender

8135372[/snapback]

I så fall skjærer du veldig mange under en kam. Så vidt jeg vet finnest det ihvertfall et utall av folk som kaller seg kristne som vil si noe som at sex før ekteskap er mer et råd enn en leveregel osv. Men det går vel egentlig uansett igjen på hvem man definerer som en kristen.

8181880[/snapback]

 

Da kan jeg kanskje si det på en litt annen måte da.

 

Jeg dro fram synes til de skikkelig kristne, kanskje ikke nødvendigvis de som har tolket den!

 

Bedre?

Lenke til kommentar
Hehe! Neida, jeg bare dro frem synet til kristne.. Sex er jo gjerningen som sender

8135372[/snapback]

I så fall skjærer du veldig mange under en kam. Så vidt jeg vet finnest det ihvertfall et utall av folk som kaller seg kristne som vil si noe som at sex før ekteskap er mer et råd enn en leveregel osv. Men det går vel egentlig uansett igjen på hvem man definerer som en kristen.

8181880[/snapback]

 

Da kan jeg kanskje si det på en litt annen måte da.

 

Jeg dro fram synes til de skikkelig kristne, kanskje ikke nødvendigvis de som har tolket den!

 

Bedre?

8184708[/snapback]

 

Jada. Det var ikke meningen å være uhøflig, det var bare at posten din virket ganske generaliserende når man tenker på at man regner med at 2 milliarder pluss minus i verden er kristne. (var ihvertfall det tallet jeg hørte for et par år siden.)

 

"Fundamentalistiske kristne" eller "delvis fundamentalistiske kristne" er vel en grei beskrivelse, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...