Gå til innhold

TEST: 3 x Razer


Anbefalte innlegg

Alle musene har gullforgylt USB-plugg, som Razer noe merkelig hevder skal øke kontakten mellom mus og maskin.

1) Når noe er forgylt, så er det lagt et lag med gull på. "Gullforgylt" er smør på flesk, og det er ikke noe som heter "sølvforgylt" eller tilsvarende.

 

2) Gull har bedre elektrokonduktivitet enn stål og aluminium. Av grunnstoffer i naturlig form er det bare sølv og kobber som er bedre.

 

Dagens grunnskoleoppfriskning er sponset av kompakte, ikke-overskrivbare CD-ROM-plater. :dribble:

7908822[/snapback]

 

 

Det er to grunner til at man har forgylte kontakter, og det har ingenting med ledeevnen til metallet å gjøre.

Den ene er for å forhindre korodering. Den andre grunnen er for å få best mulig kontakt. Er lenge siden jeg lærte om dette på grunnskolen, så jeg husker ikke de rette orden, men viss jo større forskjell det er på edelheten (gull er best, bly er dårligst) jo bedre kontakt få man. Så i dette tilfelle er gull bedre enn sølv og kobber. Stort sett så blir gull brukt i begge ender og man har da kunn fordelen av å slippe korodering. Bilbatteri er et fint eksempel på å få best mulig kontakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle musene har gullforgylt USB-plugg, som Razer noe merkelig hevder skal øke kontakten mellom mus og maskin.

1) Når noe er forgylt, så er det lagt et lag med gull på. "Gullforgylt" er smør på flesk, og det er ikke noe som heter "sølvforgylt" eller tilsvarende.

 

2) Gull har bedre elektrokonduktivitet enn stål og aluminium. Av grunnstoffer i naturlig form er det bare sølv og kobber som er bedre.

 

Dagens grunnskoleoppfriskning er sponset av kompakte, ikke-overskrivbare CD-ROM-plater. :dribble:

7908822[/snapback]

 

 

Det er to grunner til at man har forgylte kontakter, og det har ingenting med ledeevnen til metallet å gjøre.

Den ene er for å forhindre korodering. Den andre grunnen er for å få best mulig kontakt. Er lenge siden jeg lærte om dette på grunnskolen, så jeg husker ikke de rette orden, men viss jo større forskjell det er på edelheten (gull er best, bly er dårligst) jo bedre kontakt få man. Så i dette tilfelle er gull bedre enn sølv og kobber. Stort sett så blir gull brukt i begge ender og man har da kunn fordelen av å slippe korodering. Bilbatteri er et fint eksempel på å få best mulig kontakt.

7909073[/snapback]

kobber har en indre resistivitet på 0.0175ohm og aluminium har en indre resistivitet på 0.030 husker ikke i farta hva gull og sølv har menne det er sølv som leder best :)
Lenke til kommentar

Materialet

Kjemisk Symbol

Resistivitet (Ω)

 

Aluminium

Al

0,0278

 

Bly

Pb

0,208

 

Gull

Au

0,022

 

Jern

Fe

0,1

 

Kadmium

Cd

0,077

 

Karbon

C

100

 

Kobolt

Co

0,062

 

Kobber

Cu

0,0178

 

Krom

Cr

0,130

 

Kvikksølv

Hg

0,9406

 

Litium

Li

0,044

 

Magnesium

Mg

0,08 – 0,05

 

Mangan

Mn

1,85

 

Molybden

Mo

0,047

 

Nikkel

Ni

0,095

 

Platina

Pt

0,089

 

Hvis det bare gikk på resistiviteten så er kobber bedre en Au, så den som skrev om korrosjon lengre oppe traff nok spikeren på hodet.

 

Cryovat: Tipper de har gull på de også, eller er det rimelig poengløst.

Endret av Punisher
Lenke til kommentar
Det er to grunner til at man har forgylte kontakter, og det har ingenting med ledeevnen til metallet å gjøre.

Hvis det ikke hadde noe med ledeevnen til metallet å gjøre, så ville man kanskje brukt noe annet som ikke ledet strøm fullt så godt som gull, kanskje et billigere materiale. :)

 

At gull ikke korroderer tok jeg som en selvfølge at artikkelforfatteren allerede visste, men beklager at jeg ikke dro den helt ut og forklarte alt i detalj.

Lenke til kommentar
Alle musene har gullforgylt USB-plugg, som Razer noe merkelig hevder skal øke kontakten mellom mus og maskin.

1) Når noe er forgylt, så er det lagt et lag med gull på. "Gullforgylt" er smør på flesk, og det er ikke noe som heter "sølvforgylt" eller tilsvarende.

 

2) Gull har bedre elektrokonduktivitet enn stål og aluminium. Av grunnstoffer i naturlig form er det bare sølv og kobber som er bedre.

 

Dagens grunnskoleoppfriskning er sponset av kompakte, ikke-overskrivbare CD-ROM-plater. :dribble:

7908822[/snapback]

 

Hm, så ut som det var selge metal kappen som var gull forgyldt. De 4 pinnene inni selve pluggen er alltid gullforgyldt,og det er disse som leder signalen,så egentlig har forgylninga til razer ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Har Habu, men den sliter med underlagene jeg har prøvd, rett på trebordet og helt sort Corepad tøymatte. Når jeg beveger musa rolig så hopper markøren bortover. Prøvd 1000 x 2000 og 125 x 1000 osv, akkurat likt.

7905919[/snapback]

 

Prøv med noe som er helt flatt.

 

 

Ellers, man kan skru av lyset i habu, driverne fungerer, droppet mange av de dårlige løsningene internt. Bra for folk med store og små hender, selvom jeg godt kunne ha tenkt meg enda større. Gleder meg til deathadder.

7906226[/snapback]

 

Prøvde med Icemat, funket MYE bedre, men det bråker litt :no:

Lenke til kommentar

Jo flatere man holder hånden over musa, jo lettere er det å pådra seg musesyke har jeg hørt.

 

Jeg kunne trengt meg ny mus jeg også. Nå har jeg logitech cordless mouseman optical. Steinaldermus mao. Jeg spiller mye bf2 og RO:OST så jeg trenger ei mus hvor jeg lett kan endre DPI. Noen forslag til hvilken jeg bør velge? G5, G7 eller Deathadder?

 

Complexity: Du må nok barbere musematta di :p , evt barbere husdyra som røyter.

Lenke til kommentar
Er det værdt å bytte ut en Razer Dimondback mus over Habu eller Deathadder? En Meget god test. :thumbup:

7905725[/snapback]

 

Jeg har gjort nettopp dette og med meget gode erfaringer, har alltid likt Razer og derfor var Habu det naturligste valg når jeg måtte ha meg ny mus.

 

Det jeg opplevde var at det å kunne bytte DPI oppe på musen gav meg mye bedre kontroll ingame og min Kill/Deafh ratio gikk fra 1:1 til hele 4:1 eller mer (spiller BF2 og BF2142).

 

Flott Test, elsker Razer :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Om Deathadder:

Under musen finner vi sensoren, og knappen for å velge en av fem forhåndslagrede profiler. Denne fungerer også i Linux, så hvis man har tilgang på en Windows-maskin, kan også Linux-brukere skreddersy oppsettet, lagre direkte på musen via Synapse, og hente frem profilene manuelt.

 

Habu og DeathAdder har Synapse-systemet, som lagrer profiler på selve musen. Hvis man har tilgang på en Windows-maskin kan man sette opp driveren der, og bruke profilene i Linux.

 

Dette stemmer ikke. Jeg lagret fem profiler i Windows, og de fungerte fint om man trykket på knappen der. Når jeg så gikk til Ubuntu og trykket knappen skjedde ingenting. Det ser ut som knappen oppdages som en egen museknapp i Ubuntu, da man i Firefox får frem scrollepiler om man trykker på den.

 

Hvordan har artikkelforfatter fått dette til å fungere? Fungerer det bare i 6.10, men ikke i 7.04?

 

Et alternativ er å forsøke seg på denne, men verken jeg eller en på ubuntuforumet har funnet ut hvordan man bruker programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...