Gå til innhold

Norges lengste ord?


DesertGlow

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+212343

det kan ikke konkurrere med andre ord dere har nevnt, men jeg husker et ord jeg synes var så flott da jeg var liten. det stod bak på pakkene med kruttlapper: statens sprengstoffinspeksjonsgodkjenningsnummer (vet det er to ord, men sikter naturligvis til det andre :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
syntes gjennomsnittstemperatur er ganske langt, 23 bokstaver, og det er jo et ordentlig ord også ;)

 

//Blarcky

 

Støtter den, gjennomsnittstemperatur er faktisk eit langt ord som du ikkje kan dele opp eller skrive på andre måter.

 

Karbondioksidbrannslukningsapparatutsprøytningsdysebruksanvisningvedlegginnholdsfortegnels

ne kan som eg viste til lenger bak i tråden utmerket godt delast opp i ei setning i stadenfor i eit ord. Det er egentlgi berre eit konstruert ord beståande av:

-Karbondioksid

-brannslukningsapparat

-utsprøytningsdyse

-bruksanvisning

-vedlegg

-innholdsfortegnelsene

 

Er forresten bruksanvisningvedlegginnholdsfortegnelsene eit ekte ord? Ordet høyrest rart ut og eg har aldrig høyrt det i bruk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
syntes gjennomsnittstemperatur er ganske langt, 23 bokstaver, og det er jo et ordentlig ord også ;)

 

//Blarcky

Støtter den, gjennomsnittstemperatur er faktisk eit langt ord som du ikkje kan dele opp eller skrive på andre måter.

"Gjennomsnittlig temperatur"

Høyesterettsjustitiarius har 24 bokstaver. Veit ikke åssen vi skal dele dette uten at det blir rart.

 

Må isåfal bli høyesterettens justitiarius, men det har jeg aldri hørt.

Lenke til kommentar

Det koker vel ned til at man alltid kan finne på et lengre sammensatt ord, og at de alltid kan deles opp til å være kortere.

 

Minoritetsladningsbærerdiffusjonskoeffisientmålingsapparatur kan vel forresten deles opp i noe slikt som "målingsapparatur for diffusjonskoeffisienten til minoritetsladningsbærere".

 

Høyesterettsjustitiarius kan skrives som så enkelt som "Høyesterettens formann".

 

Det lengste faktiske ordet vi vet om er igjen "onomatopoetikon".

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Høyesterettsjustitiarius kan skrives som så enkelt som "Høyesterettens formann".

Det lengste faktiske ordet vi vet om er igjen "onomatopoetikon".

 

Men nå er jo tittelen til Høyesterettens juridiske leder faktisk høyesterettsjustitiarius og ikke "Høyesterettens formann", og denne tittelen har eksistert helt siden Johan Randulf Bull ble utnevnt som den aller første høyesterettsjustitiarius i 1814. Ordet fins i alle norske ordlister og er følgelig i høyeste grad et faktisk ord - i motsetning til bruksanvisningvedlegginnholdsfortegnelsene, overbuljongterningpakkmesterassistent, karbondioksidbrannslukningsapparatutsprøytningsdysebruksanvisningvedlegginnholdsfortegnels

ne og liknende fantasifulle og/eller tåpelige konstruksjoner som er foreslått.

Endret av Rocambole2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det lengste ordet er hvis man roper da hei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!hei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

osv!!!...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Idrettsstreik er ganske kult, 6 konsonanter :)

 

Ellers var det karbonosv-ordet ganske tullete. bruksanvisningvedlegginnholdsfortegnelsene ?burde vel vært et par genitivs-s'er inni der også?

Bruksanvisningsvedleggsinnholdsfortegnelsene?

 

Og hva er et CO2brannslukningsapparat? Sprøytedyse er vel også det samme som dyse..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...