Gå til innhold

Kurant og rimelig nybegynnerhagle


srbz

Anbefalte innlegg

Jeg akter å ta jegerprøven med tid og stunder, og vil trolig da kjøpe meg en hagle til å jakte hovedsaklig gås men kanskje også andre typer småvilt. Jeg har ikke tenkt å ta prøven helt enda da jeg har mye skolegang å gjøre meg ferdig først, og det er mulig jeg skal i militæret til neste år og har da isåfall sikkert mulighet til å avlegge prøven der. Uansett: jeg har kikket litt rundt etter rimelige kurante nybegynnerhagler, men jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter. Har sett litt på xxl.no, og jeg lurer litt på Hawk Femunden 12/76 - eller kanskje noe helt annet. Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter, så tips hadde vært kanon!

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg ser jeg ikke har oppgitt noe budsjett her. Den jeg har nevnt ligger på 4000 og det er jo i billigste laget, men jeg vet ikke hvor mye penger jeg har til rådighet når det blir aktuelt, ei heller for den saks skyld hvor mye penger jeg ønsker å legge i det.

 

Jeg vil neppe over 7000 uansett - jo billigere, jo bedre, men det må jo selvsagt være brukbart!

Lenke til kommentar

Hawk Femunden: Den har passe vekt, er veldig god å skyte med og kvaliteten er gjennomgående god. Verken broren min eller noen som jeg kjenner har hatt trøbbel med denne hagla. Selv har jeg en Lincoln Premier C, koster ca. 7500 - Har hatt den i snart 3 år nå og er kjempefornøyd, fin balanse, et pålitelig våpen det sjelden eller aldri er noe tull med.

Endret av iggipop
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er nøye på våpenpuss og stell anbefaler jeg rustfritt / kunstoff skjefte på hagla, særlig da jeg aner at du skal jakte ved kysten ( Gås ).

Men for all del vanlige våpen med blånerte løp/deler har vært brukt lenge men da bør du ha pusseutstyr/olje med deg på lengre jaktturer.

 

Dobbeltløp m/choker er å foretrekke, du får raskt ett 2 skudd og kan bruke hagla til annen jakt.

 

Men er det stort sett bare Gås og kanskje en og annen Rødrev du skal jakte kan enkeltløps hagle med full trangboring og langt løp være tingen, men disse hagler egner seg ikke på fjellet eller i tett skog, de blir for lange og uhåndterlige.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på det med syntetisk skjefte, det kan visst i noen tilfeller føre til at våpenet blir for lett, men det antar jeg stort sett er tatt hensyn til når våpenet er blitt laget i alle fall. Saken er bare at jeg har enda ikke funnet noen hagle med syntetisk skjefte i det hele tatt, og det er strengt tatt ikke noe must heller.

 

Jeg regner med at den hovedsaklig blir å bruke når jeg ferierer på Sunnmøre hos min bestefar, der han har store marker på øyen der han bor, et stykke utenfor Ålesund. Der er det stort sett kystlandskap hele veien, og lite skog. Jeg kunne likevel kanskje tenke meg å jakte rype o.l. andre plasser om jeg finner muligheter for det, så det skader ikke om våpenet duger til den slags jakt også.

 

Min onkel nevnte også at enkeltløpshagle kunne være aktuelt å starte med, og begrunnet bl.a. med argumentet at "når du ikke har noe skyteerfaring - hvis du først bommer på det første skuddet, så treffer du iallefall ikke på det andre".

 

Men jeg har tenkt på noe de siste par dagene: hvor godt egnet er egentlig pumpehagler til den slags jakt (hovedsakelig gåsejakt ved kysten men kanskje også skogsfugljakt)? Og hvordan er kvaliteten på de pumpehaglene som passer mitt budsjett? Jeg tror jeg vil foretrekke Hawk Femunden, men jeg har et G-sport-magasin her fra i fjor med en Remington 870 Super Mag (pumpehagle) med syntetisk skjefte til 5600. Hvordan ville den duge? Er det mye ekstrautgifter/papirmølle mht. magasinsperre slik at den blir lovlig til jakt (kikker i jegerprøveboken, og der står det at pumpehagle generelt er lite aktuelt til jakt)?

 

edit: Forresten, hva er egentlig choke på en hagle? Trangboring?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Trangboring betyr den innsnevring løpet har fra munningen / enden av kammeret.

I stor grad gjelder dette de siste 5 - 10 cm av løpet mot munning, men ikke alltid.

 

Sylinder betyr at det ikke er innsnevring overhodet.

 

Full trangboring betyr maks innsnevring i forhold til calibret/løpet.

 

Benevnelsen choke kom etter at man fikk utbyttbare forlengelser til løpet, derav ordet choke, disse er forlenelser med varierende grad av innsnevring / Trangboring og kan skrues inn / skiftes ved behov / jaktform.

Derfor også ordet utskiftbare choker, alt fra 3 - 6 stk kan følge med hagla.

 

Med pumpehagle kan du uansett ikke ha mere enn 2 skudd i magasinet, har ikke erfaring med pumpe/automat hagler, men endel har hatt en viss popularitet f.eks. Remington.

 

Cal betegnelse er fra Engelsk av og betyr at f.eks. Ett pund bly støpes til 12 stk runde kuler med samme diameter = kulenes diameter gir cal 12 ( munningsdiameter ), støper man 16 like store kuler vil de nødvendigvis bli mindre, derfor er også cal 16 mindre.

 

Forøvrig er Star baikal en bra nybegynnerhagle, billig, slitesterk, meget tykt gods i løp ( i hvertfall på mi hagle ) krommet løp innvendig, ( puss bort lakk og olje kolben ellers kan den tørke inn og sprekke ).

Har selv hatt ei nå i 31 år, har vært med både på lands og til vanns og alltid fungert og man behøver ikke være redd for skader ( Hagla er rimelig ).

 

Men uansett hovedsaken er at DU liker hagla, finner ammo som gir gode skuddbilder / samlinger og ikke minst at du er nøye med pussing og vedlikehold det har man igjen for i lengden.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Takk for opplysende svar. Jeg er klar over at pumpehagler/magasinhagler krever magasinsperre for å være lovlig til jakt i Norge (dog ikke hvorfor), men jeg vet ikke hva dette medfører i form av evt. avgifter/registrering osv.

 

I jegerprøveboken sto det at slike hagler krever magasinsperre og er derfor lite aktuelle til jakt (eller noe i den dur).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hagla du kjøper burde passe perfekt til deg. Litt vanskelig å kjøpe en på nettet uten å ha prøvd den først.

Det er no drit å skyte med en hagle som ikke passer deg, for eksempel en kolbe som er for liten eller for stor.

 

Da treffer du dårlig..

 

Jeg veit ikke om det har blitt nevnt, men jeg gadd ikke å lese ^^

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg og kjøpe ei hagle med justerbar kolbe, slik at den passer deg og din kropp. Det er alfa omega innen hagleskyting. :) Jeg kjøpte meg Lincoln Premier Luxus og er veldig godt fornøyd med den. Har skutt 1156 skudd med den og har hatt bare ett klikk tror jeg. Lincoln Premier Luxus er samme hagle som Lincoln Premier C bare med litt mer gravyre pluss justerbar kolbe. Visst du kjenner en knivmaker eller en som er flink med tre, kan han sikkrt bygge på eller ta av på kolben, på ei hagle uten justerbar kolbe og. Eller du kan bare teipe på papp biter oppe på kolben til den er høy nok til deg. Men husk og teipe helt rundt kolben så du ikke får teip ender som hekter i jakke etc.

 

Jeg vil uansett hva folk sier om pussing, si at du MÅ pusse etter hvær gang du skyter. Altså etter vær jakt tur, eller etter 100-150 skudd om du skyter så mange på en uke eller noe. Ekstra viktig er dette om du har utskiftbare choker. Har du ikke pusse utstyr i nærheten så løsne i det minste på choken, så den ikke setter seg.

 

Når det gjelder kaliber og type hagle, ville jeg valgt en litt lang O/U (over-under) hagle i kaliber 12/76. 12/89 trenger du ikke(76 og 89 er lengden på patronen). Jeg ville også ha det men prioriterte andre ting i stedet. Likevel om du får mye kraftigere ladninger (rundt 52gram) gir det mere ugjemne treffbilder. Jeg har 12/76 men bruker kun 12/70 og ikke tyngre enn 42 grams ladninger, selv på gås. Har du 12/70 med 36grams ladning og full trangboring erdet evig nok på selv kanadagås. Jeg har testet 12/76 og 12/70 patroner på papir og kom fram til at 12/70 ga bedre treffbilde enn 12/76. Dette skriver også Jørund Lien om i et blad jeg har. Pluss at det er billigere. :thumbup: Forresten, kjøp også halvauto i stedet for pumpe, du rekker ikke ladde så fort med pumpe. Jeg anbefaler deg også å begynne med leirdueskyting. Veldig fin og morsom sport for alle. Jeg er bare 16 år men vet litt om hagleskyting og hagle :p

 

 

mvh Håvard

Lenke til kommentar
Forøvrig er Star baikal en bra nybegynnerhagle, billig, slitesterk, meget tykt gods i løp ( i hvertfall på mi hagle ) krommet løp innvendig, ( puss bort lakk og olje kolben ellers kan den tørke inn og sprekke ).

Har selv hatt ei nå i 31 år, har vært med både på lands og til vanns og alltid fungert og man behøver ikke være redd for skader ( Hagla er rimelig ).

 

Men uansett hovedsaken er at DU liker hagla, finner ammo som gir gode skuddbilder / samlinger og ikke minst at du er nøye med pussing og vedlikehold det har man igjen for i lengden.

8076775[/snapback]

 

Jeg kjøpte også en Star Baikal som min første hagle, for 18 år siden. Den fungerer utmerket til all den jakt jeg bruker hagle på. De gamle Star'ene brukte å ha reservestift liggende inn kolben.

 

Det nederste, om at du liker hagla, er det viktigste. Om du kjøper en hagle du egentlig ikke liker blir det ett "problem". Alle bomskudd vil fort bli hagla sin skyld..

Lenke til kommentar

Skyter selv med en Star Baikal o/u hagle og må si at den er deilig å skyte med og fungerer helt perfekt. Er litt hard i knekken, men det har vel også noe med at den ikke har vært så mye i bruk før nå, men merker at den er mye lettere nå.

Lenke til kommentar
Skyter selv med en Star Baikal o/u hagle og må si at den er deilig å skyte med og fungerer helt perfekt. Er litt hard i knekken, men det har vel også noe med at den ikke har vært så mye i bruk før nå, men merker at den er mye lettere nå.

8591188[/snapback]

Jepp, det er akkurat det den er. Har skutt med en Star Baikal hagle som har vert mye i bruk,og den var slakk som en fisk ( ikke negativt egentlig=

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en god nybegynnerhagle, da går du for Star. Ingen over og ingen ved siden. Jeg har selv en o/u uten choker, og en avtrekker, da den med to var utsolg og jeg trengte en der og da. Koster ca 5 000,-, den med to avtrekkere en enda billigere. (Personling er jeg fan av to avtrekkere, da det hindrer dobbeltavtrekk i stressende situasjoner).

 

Jeg vil også få sagt at en hagle er en hagle, og nesten alt går på skytterens ferdigheter. Det å skifte ut choker er bare tull, og du kommer neppe til å merke forskjell, (Så lenge det ene løpet ikke er helt åpent, men 1/4 borret). Det som er viktig er at sluttstykker er riktig lengde, du skal klare å kromme pekefingeren rundt avtrekkeren når skulderputen ligger i albuehulen. (Om noen skjønner hva jeg mener). Om du vil ha ejektor er smak og behag, jeg har det, men skulle ønske den ikke var der. Liker ikke å sprette patroner rundt om i naturen.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...