Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Snus forhøyer blodtrykket


Propofol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva jeg mener er at de som snuser vil ikke høre på sannheten, isteden så vrir de seg unna og sier at de driter i det....

 

Akkurat som å høre på en snuser som sier:" jammen det står jo bare at det KAN skade helsen din :hmm: "  Får fnatt når jeg hører sånt vrøvel

8250521[/snapback]

Og vi som snuser får fnatt av å høre på de som spør om hvorfor vi snuser hele tiden! Derfor jeg svarer det i alle fall. Så slapp av, det går begge veier. Orker du ikke å høre folk som svarer slik, så ikke spør.

Lenke til kommentar

Jeg vet at snus og tobakk generelt ikke er bra, og selvsagt er det en god ting å leve lenge og holde seg i form.

Men personlig vil jeg faktisk heller leve et liv som snuser, dø noen år før gjennomsnittet og ha det bra med det, enn å leve til jeg runder hundre, uten å ha hatt noen særlige gleder i hverdagen.

Lenke til kommentar
Jeg vet at snus og tobakk generelt ikke er bra, og selvsagt er det en god ting å leve lenge og holde seg i form.

Men personlig vil jeg faktisk heller leve et liv som snuser, dø noen år før gjennomsnittet og ha det bra med det, enn å leve til jeg runder hundre, uten å ha hatt noen særlige gleder i hverdagen.

8250846[/snapback]

Jeg tror du ville hatt et litt annet syn på det om du ikke var avhengig, men jeg forstår deg.

Lenke til kommentar
Jeg vet at snus og tobakk generelt ikke er bra, og selvsagt er det en god ting å leve lenge og holde seg i form.

Men personlig vil jeg faktisk heller leve et liv som snuser, dø noen år før gjennomsnittet og ha det bra med det, enn å leve til jeg runder hundre, uten å ha hatt noen særlige gleder i hverdagen.

8250846[/snapback]

Jeg tror du ville hatt et litt annet syn på det om du ikke var avhengig, men jeg forstår deg.

8251690[/snapback]

Hadde det slik med røyk, så ja.. jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Var da et meget lite hopp på blodtrykk skalaen det der da.

8253446[/snapback]

En økning på 20 i verditall er faktisk forskjellen på det som regnes som optimalt og høyt blodtrykk. Alt er relativt.

 

Systolisk blodtrykk - Diastolisk blodtrykk

Optimalt blodtrykk < 120 mm Hg < 80 mm Hg

Normalt blodtrykk < 130 mm Hg < 85 mm Hg

Høyt- / normalt blodtrykk 130 - 139 mm Hg 85 - 89 mm Hg

Høyt blodtrykk > 140 mm Hg > 90 mm Hg

 

Virker som om denne tabellen er mer realistisk for unge personer. Folk som virkelig har høyt blodtrykk kan ha oppimot 200 systolisk og over 100 diastolisk.

Høyt blodtrykk utvikles gjerne etter 30-40 års alderen. 1/4 av oss vil oppleve å få høyt blodtrykk. En har ikke så stort grunnlag til forskning på bieffekter ved snusing, men jeg tviler ikke at en vil kunne se en sammenheng mellom langvarig snusing og utvikling av høyt blodtrykk som gammel.

 

3. Er høyt blodtrykk skadelig?

 

Lett til moderat forhøyet blodtrykk gir sjeldent i seg selv symptomer,men kan gi mange alvorlige bivirkninger hvis det vedvarer over lengre tid, dvs. mange år. Høyt blodtrykk kan virke belastende og skade viktige organer i kroppen, slik som hjerte, hjerne og nyrer. Slike skader kan føre til hjerteinfarkt, slag, hjertesvikt, nyresvikt og synsproblemer. Ved betydelig forhøyet blodtrykk kan gi symptomer som: Svimmelhet, trykkfølelse i hodet, kvalme og uvelhet.

 

http://www.blodtrykk.info/sider/FAQ.htm

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg tror du ville hatt et litt annet syn på det om du ikke var avhengig, men jeg forstår deg.

8251690[/snapback]

Jeg er ikke avhengig, snuser faktisk veldig lite nå. Har ikke kjøpt en boks på lenge og den jeg har her er tørr som støv, da jeg ikke har snust av den på lang tid. Ikke på et par måneder faktisk. I løpet av den tida har jeg fått endel av kamerater, men ikke kjøpt noe selv. Og jeg var storsnuser for et år siden, men det bare.. "gikk over". Har jeg tenkt å slutte, selv om jeg kan? Nei, hvorfor det? De gangene jeg snuser er det jo digg.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Sitter på skolen, går som kjent ambulansefag.

Tenkte at jeg skulle sjekke om blodtrykket mitt stiger når jeg får nikotin i kroppen. Derfor foretok vi to måliner av blodtrykk og puls med et mellomrom på

Nikotin stimulere Ach reseptor.

Som igjen føre til andrenaline utslipp.

Andrenaline føre til at blodvesselene stramme seg, som igjen føre til høyere blodtrykk.

7973130[/snapback]

Jeg har den oppfattning at det ikke har noe med adrenalin å gjøre, men det kan sikkert stemme dette. Adrenalinen vil ha virkningen at karotis strammer seg, altså et karsnurp. Lurer på om dette bare er perifert?

8065500[/snapback]

Nikotin, i blodet, vil både virke sentralt og perifert.

Husk at Nikotin går gjennom BBB. (Blood brain barrier)

 

Pharmacodynamics

Nicotine acts on the nicotinic acetylcholine receptors. In small concentrations it increases the activity of these receptors, among other things leading to an increased flow of adrenaline (epinephrine), a stimulating hormone. The release of adrenaline causes an increase in heart rate, blood pressure and respiration, as well as higher glucose levels in the blood.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Snus er snop ! Nei vent... det er sunnere enn som så - og bedre. Vel, vi vet alle at snus ikke er helsekost, men finnes det mange måter å kose seg på som kan kalles helsekost, egentlig?

 

Og til deg trådstarter så er jeg litt skuffet over den "halvinformerende" måten du fremstiller dette på. Jeg skal ikke si at testen din ikke er riktig, for det er den sikkert. Men når du kommer med den som jeg har hørt så mange ganger før; "Det er så mye mer nikotin i snus i forhold til røyk" så vet jeg at du ikke har gjort leksen din helt skikkelig.

 

"Only 10-20 % of the nicotine present in a pinch of snus is absorbed via the mucous membrane and reaches the systemic circulation. This means that only 1-2 mg of nicotine is absorbed into the blood from a one gram pinch containing ca 10 mg of nicotine."

 

Snus er en uvane, helt klart, men av veldig mange onder så vil jeg si det er ett av de minste. Hvis man ikke drikker, ikke bruker dop, ikke røyker og spiser sunt hver eneste dag, så er det mange av oss som trenger noe kos. Og for meg er det snus. :)

 

Faktisk et par proffesjonelle skandinaviske kroppsbyggere som snuser, samt en god del toppidrettsutdøvere i diverse idretter som snuser. Den negative effekten av snus hva trening angår er nok særdeles liten, for de som lurte på det.

 

Ps. Bestefaren til en jeg jeg NESTEN kjenner er 80 år og snuser. Og det har han gjort siden han var 20. Har det helt fint osvosv.

 

Hørte jeg noen si "ekstremt helseskadelig" eller ikke? :cool:

Endret av Tauronicus
Lenke til kommentar
Hva jeg mener er at de som snuser vil ikke høre på sannheten, isteden så vrir de seg unna og sier at de driter i det....

 

Akkurat som å høre på en snuser som sier:" jammen det står jo bare at det KAN skade helsen din :hmm: "  Får fnatt når jeg hører sånt vrøvel

8250521[/snapback]

 

Vel, jeg får fnatt når jeg hører noen som deg si noe sånt. Jeg har lest utallige artikler, forskningsresultater og propaganda begge veier om snus, og etter dette ble jeg en stolt bruker av "The black gold".

Ok, hvem har gitt ordre om å klistre på lappen "Denne tobakksvaren kan være helseskadelig og avhengighetsskapende" ?

Jo, Sosial- og helsedirektoratet. Tror du ikke de ville, OM de kunne, klistret på en lapp hvor det sto "SNUSING DREPER" ? Men de kan ikke det, og det er det en grunn til kan du tenke deg.

 

Må få lov å nevne her at Sverige er verdens største snusnasjon, men der igjen har de den beste helsen og de laveste tallene relatert til tobakkskader i hele Europa. Dette sier vel kanskje litt.

Lenke til kommentar
Ok, hvem har gitt ordre om å klistre på lappen "Denne tobakksvaren kan være helseskadelig og avhengighetsskapende" ?

Jo, Sosial- og helsedirektoratet. Tror du ikke de ville, OM de kunne, klistret på en lapp hvor det sto "SNUSING DREPER" ? Men de kan ikke det, og det er det en grunn til kan du tenke deg.

9342241[/snapback]

Det stod det før på snus'n.

Personlig tror jeg snusing ikke er bra for helsen overhode, men ingen seriøse forskere har klart å vise det frem til nå.

Men det er nok bare et spørsmål om tid!

Lenke til kommentar
Ok, hvem har gitt ordre om å klistre på lappen "Denne tobakksvaren kan være helseskadelig og avhengighetsskapende" ?

Jo, Sosial- og helsedirektoratet. Tror du ikke de ville, OM de kunne, klistret på en lapp hvor det sto "SNUSING DREPER" ? Men de kan ikke det, og det er det en grunn til kan du tenke deg.

9342241[/snapback]

Det stod det før på snus'n.

Personlig tror jeg snusing ikke er bra for helsen overhode, men ingen seriøse forskere har klart å vise det frem til nå.

Men det er nok bare et spørsmål om tid!

9345353[/snapback]

 

 

Hahaha, er jo ganske flaut å si akkurat det når man er så sterkt i mot snus. Forskerene sliter med å påvise at det er skadelig, ingen klare resultater eller noe. Men det å spise usunt gjør at du dør fortere, det er jo så klart som det kan bli.

 

Spiser du sunt? Det gjør jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...