Gå til innhold

Bærbar fra øverste hylle!


Protest

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet til den erkjennelsen av at jeg trenger en ny bærbar.

Har i dag en Compal CL56, som jeg faktisk fikk av Whitebox i sin tid, for at den første maskinen, en CL50 aldri fungerte slik den skulle, tross mye tull, men den storyen er histiorie, slik som Whitebox - aldri mer om jeg handler "billig".

 

Billig er dyrt!

 

Altså trenger jeg en ny bærbar, og har tenkt tanken på hva jeg skal ha som minimumskrav;

 

* 15" +SVGA oppløsning 1400*1050. En wide skjerm er i praksis en 14" som er blitt bredere, så det er ikke aktuelt, uansett oppløsning.

Eneste alternativet er 17" med 1680*1050, for da er høyden den samme.

 

* 7200 rpm disk. Størrelse er ikke så viktig, bare det fungerer :dribble:

 

* Utskiftbart optisk drev, slik at man kan kjøre 2 disker, og er maskinen orginalt utstyrt med en 5400 rpm disk, så skal den kunne skiftes ut kjapt, og byttes ut til en 7200 rpm.

 

* Port replikator. Om maskinen ikke har DVI, så skal port replikatoren ha det.

 

* Firewire 800. Har enda ikke funnet en PC som har det, men farten er så viktig for meg at jeg er villig til å ofre et PCMCIA spor for det. Ser at det finnes 32 bits løsninger for Firewire 800 via det sporet for noe over kr 600.

PCMCIA sporet vil jeg helst bruke til CF kort, for det er kjapt å komme til, osv. og vil fungere meget bra med et 32 bits adapter, som Delkin lager bl.a. til Lexmark.

 

* STØY - Jeg vil ha en så støyfri maskin som overhode.

 

* Muligheten for 3/4 GB RAM, og ha installert minst 2 GB RAM.

 

* Det hender jeg spiller, så det er en fordel med grafikk kort som i det minste takler Battlefield2.

 

* Jeg driver med foto, så skjermen er for meg det aller viktigste. Jeg skal kunne kalibrere skjermen for best mulig bilde. Tror det da er viktig med et grafikk kort. Den jeg har er ATI Mobility Radeon 9700 på 128 mb og fungerer meget bra.

 

Denne Lenovo ThinkPad T60 er vel ganske nærme det jeg ønsker meg;

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/...NO?OpenDocument

 

En maskin jeg også har sett på er FSC E8110, men den har mangler i forhold til sesifikasjonene mine. Når jeg påpekte dette, så fikk jeg tilbud om Celsius maskin til ca 40K, men det er det dobbelte av hva jeg hadde tenkt å bruke, og jeg har heller ikke behov for FireGL skjermkort.

 

Det lille jeg kjører av CAD, klarer jeg fint med dagens løsning.

 

Jeg ser fordeler, og bakdeler med MacBook Pro 17"

 

* Bakdelen er at den er 4 cm bredere enn min nåværende løsning, og veier 1 kg mer enn T60.

 

* Jeg bruker høyretasten veldig mye under surfing, og kan ikke tenke meg et liv uten, men kjenner ikke til Mac OS til å vite hvordan den fungerer.

 

* Den store fordelen er at Mac OS er mindre sensitiv for virus, og annet dritt på nettet, uten at jeg plages så mye, men må stadig ha masse programmer for å stanse, eller for å bli kvitt utyske.

 

* En bakdel er at man må reboote for eventuelt å komme inn i XP/Win, om man har den installert. Med XP/Vista holder det med et operativ system :dribble:

Jeg har altså programmer som jeg bruker daglig, som bare et utviklet for XP.

 

Sikkert mange andre bakdeler, men jeg ser også fordelene i Mac OS, men den koster nesten 10 K mer enn Tinkpad T60.

 

Noen andre forslag til maskiner i denne klassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sett på Alienware maskinene?

Link

 

De har ganske "fete" specs :)

7870610[/snapback]

 

Spennende greier :cool:

Men de er ikke bærbare, men slepbare :hmm:

 

Jeg skal ha en maskin for profesjonell jobbing, så får spillopplevelsen komme i annen rekke. Skjermstørrelsen slik jeg skisserte, altså minimum 15" og +SVGA.

Den jeg har, veier under 2,8. Ser at MacBook Pro har en skjerm som delvis trilfredsstiller meg, men maskinen blir 4 cm bredere, 10K dyrere, og nesen 1 kg tyngre!

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på, er hva med minne?

Om jeg kjøper f.eks. en Lenovo ThinkPad T60 med 1 GB minne.

Hva er lurest?

* Kjøpe mer minne fra leverandøren.

* Kjøpe en 2 GB brikke, fra f.eks komplett og dytte opp i, eller å ta ut det orginale minne og erstatte det med 2 helt like minne brikker (1gb/2gb x 2)

* Hva med minne til MacBook Pro.

Lenke til kommentar

på SXGA+-markedet (regner med du skal ha SXGA+ (1400x1050) og ikke SVGA (800x600)) er nok Lenovo T60 det beste såfremt du har råd til det. Du får den med X1400 grafikkort som ligger omtrent rundt ditt nåværende 9700-kort +/-. BF2 på 1024x768 med middels innstillinger skal ikke være noe problem her, og kvaliteten på maskinen er uslåelig. Kan varmt anbefales.

 

Minnebrikker har tradisjonelt vært billigst å kjøpe løse fra andre nettbutikker.

Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på, er hva med minne?

Om jeg kjøper f.eks. en Lenovo ThinkPad T60 med 1 GB minne.

Hva er lurest?

* Kjøpe mer minne fra leverandøren.

* Kjøpe en 2 GB brikke, fra f.eks komplett og dytte opp i, eller å ta ut det orginale minne og erstatte det med 2 helt like minne brikker (1gb/2gb x 2)

* Hva med minne til MacBook Pro.

7871320[/snapback]

T60 kan vel ha maks 3 GB med minne. Den selges også bare gjennom leverandører, f.eks Komplett, så da kjøper du minne der. Ellers er 2 GB SO-DIMM dyrt, fra kr 4 000 og oppover. Så kjøp 1 GB til 1 000 kr i tillegg. Trolig vil prisen på 2 GB brikker gå nedover etterhvert.

 

MacBook Pro bruker samme type minne. Også spesifisert for maks 3 GB.

 

Ellers er 17'' MacBook Pro faktisk utrolig lett til å være 17'', bare 3,1 kg, og den er verdt 26 000 med de specs den har, C2D T7600, 2 GB minne, X1600, 160 GB HD. 7200 RPM disk fåes som opsjon. Den har også FW-800

 

T60 er ellers godt kjøp til ca 17 000 kr med 2 GB.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
på SXGA+-markedet (regner med du skal ha SXGA+ (1400x1050) og ikke SVGA (800x600)) er nok Lenovo T60 det beste såfremt du har råd til det. Du får den med X1400 grafikkort som ligger omtrent rundt ditt nåværende 9700-kort +/-. BF2 på 1024x768 med middels innstillinger skal ikke være noe problem her, og kvaliteten på maskinen er uslåelig. Kan varmt anbefales.

 

Minnebrikker har tradisjonelt vært billigst å kjøpe løse fra andre nettbutikker.

7871523[/snapback]

 

Blingset nok med benvelsene her, men regner med at de fleste forsto hva jeg mente, og derfor skrev jeg også 1400*1050 for å feie unna all tvil :cool:

 

Er jo befriende å vite at jeg forsatt kan "leke" litt med Battelfield2, eller dens like, er enda ikke blitt så gammel :tease: at jeg ikke gjør det.

 

Så til kjernespørsmålet, har skjønt at det kortet yter omtrent som mitt nåværende, men nå er jeg ikke helt oppdatert på spillfronten.

Hva klarer et slikt kort av dagens nyeste spill?

 

Kan nevne at jeg pleier å kjøre BF2 med høyeste oppløsning uten problemer.

Lenke til kommentar

BF2 på høyeste oppløsning på en CL56? hvordan klarer du det? Har selv denne maskinen og får såvidt kjørt det flytende på 1024x768...

 

spørs på hva du mener med klarer - den takler nok å kjøre det meste/alt av dagens spill bare du går lavt nok på innstillingene, men til de tyngste blir nok X1400 "for lett" til den store visuelle nytelsen. Så det kommer an på hva du forventer av det.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg IBM T60P. Denne koster litt mer enn 10K for å si det sånn. IBM er det beste jeg kan anbefale deg. Maskina tåler mye, om du er ute etter noe slikt, og den er meget rask. Venter du til mars/april, så kommer T61/p, da får du enda fetere maskin.

 

T-modellen er genial. Sitter selv med en T43, og det er den beste bærbare jeg noensinne har hatt.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg IBM T60P. Denne koster litt mer enn 10K for å si det sånn. IBM er det beste jeg kan anbefale deg. Maskina tåler mye, om du er ute etter noe slikt, og den er meget rask. Venter du til mars/april, så kommer T61/p, da får du enda fetere maskin.

 

T-modellen er genial. Sitter selv med en T43, og det er den beste bærbare jeg noensinne har hatt.

7872780[/snapback]

 

Spørs om ikke T60P blir en smule heftig prismessig :love: og skjermen desto mindre.

Syns alle jeg tittet på hadde 14,1" skjerm, og det blir for lite.

 

Du skriver at om jeg venter til mars/april, så kommer T61/P. Hva er det som er fett med den/de, prisen, eller bedre skjerm, eller er det verdt å vente på det?

 

Ser at PowerBook 17" kommer med LED bekgrunnsbelysning i den samme tiden.

 

Om jeg får et betydelig bedre arbeidsredskap vil jeg nok vente, men det er nok dessverre slik med teknologi produkter, at med produktet under armen, glad og fornøyd på vei hjem, så vil en alltid finne bedre tilbud på veien :cry:

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan jeg skal tolke ditt krav til skjerm og oppløsning, men jeg vil bare nevne at det finnes en del 15,4"-maskiner med 1680x1050 oppløsning, og jeg kan ikke se noen ulempe med disse. Mindre å drasse på, samme oppløsning i høyden. Dog blir bildet mindre, men jeg syns ikke det er ubehagelig lite.

 

Det virker som du bruker maskinen mye på farten, og da ser jeg ikke annet enn fordeler med 15,4" med 1680x1050 vs. 17" med samme (eventuelt høyere) oppløsning.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg IBM T60P. Denne koster litt mer enn 10K for å si det sånn. IBM er det beste jeg kan anbefale deg. Maskina tåler mye, om du er ute etter noe slikt, og den er meget rask. Venter du til mars/april, så kommer T61/p, da får du enda fetere maskin.

 

T-modellen er genial. Sitter selv med en T43, og det er den beste bærbare jeg noensinne har hatt.

7872780[/snapback]

 

Spørs om ikke T60P blir en smule heftig prismessig :love: og skjermen desto mindre.

Syns alle jeg tittet på hadde 14,1" skjerm, og det blir for lite.

 

Du skriver at om jeg venter til mars/april, så kommer T61/P. Hva er det som er fett med den/de, prisen, eller bedre skjerm, eller er det verdt å vente på det?

 

Ser at PowerBook 17" kommer med LED bekgrunnsbelysning i den samme tiden.

 

Om jeg får et betydelig bedre arbeidsredskap vil jeg nok vente, men det er nok dessverre slik med teknologi produkter, at med produktet under armen, glad og fornøyd på vei hjem, så vil en alltid finne bedre tilbud på veien :cry:

7873076[/snapback]

 

hehe sånn vil det alltid være. Og det er litt trist ja. Men men.. Det er jo vi kunder som har skapt et slikt behov for ny teknologi hele tiden. Vi får simpelten ikke nok.

 

De nye IBM'ene får Core 2 Duo CPU og bedre skjermkort. Og du finner T60 med 1600*1200 oppløsning, det er P utgaven som har dette.

 

Men har du noen krav som gjør at du ikke kan velge en MAC? De er jo flotte. 13 tommeren synes jeg blir litt for mye plastikk, men fra 15" og oppover er det jo rimelig bra.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan jeg skal tolke ditt krav til skjerm og oppløsning, men jeg vil bare nevne at det finnes en del 15,4"-maskiner med 1680x1050 oppløsning, og jeg kan ikke se noen ulempe med disse. Mindre å drasse på, samme oppløsning i høyden. Dog blir bildet mindre, men jeg syns ikke det er ubehagelig lite.

 

Det virker som du bruker maskinen mye på farten, og da ser jeg ikke annet enn fordeler med 15,4" med 1680x1050 vs. 17" med samme (eventuelt høyere) oppløsning.

7873188[/snapback]

 

Dessverre er det slik, at en 15,4 med 1680*1050 skjerm er å sammenligne med en 14,1" skjerm med 1400*1050. Høyden er den samme, bare at det blir ekstra bredde.

 

Jeg har krav om høyden til 15" skjerm, og da er må man eventuet sammenligne med en 17" bred skjerm (1680*1050), for begge har omtrent samme skjermhøyde.

 

Alle har like mange piksler i høyden, men det er den ekstra 1" i høyden jeg er på jakt etter. Jeg har vurdert skjerm, i opp og i mente, men kommer ikke vekk fra det kravet.

Den er absolutt, og den eneste 17" i så måte jeg vurderer, er MacBook Pro.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vet ikke hvordan jeg skal tolke ditt krav til skjerm og oppløsning, men jeg vil bare nevne at det finnes en del 15,4"-maskiner med 1680x1050 oppløsning, og jeg kan ikke se noen ulempe med disse. Mindre å drasse på, samme oppløsning i høyden. Dog blir bildet mindre, men jeg syns ikke det er ubehagelig lite.

 

Det virker som du bruker maskinen mye på farten, og da ser jeg ikke annet enn fordeler med 15,4" med 1680x1050 vs. 17" med samme (eventuelt høyere) oppløsning.

7873188[/snapback]

 

Dessverre er det slik, at en 15,4 med 1680*1050 skjerm er å sammenligne med en 14,1" skjerm med 1400*1050. Høyden er den samme, bare at det blir ekstra bredde.

 

Jeg har krav om høyden til 15" skjerm, og da er må man eventuet sammenligne med en 17" bred skjerm (1680*1050), for begge har omtrent samme skjermhøyde.

 

Alle har like mange piksler i høyden, men det er den ekstra 1" i høyden jeg er på jakt etter. Jeg har vurdert skjerm, i opp og i mente, men kommer ikke vekk fra det kravet.

Den er absolutt, og den eneste 17" i så måte jeg vurderer, er MacBook Pro.

7873263[/snapback]

 

det gjør du klokt i. Den maskina er veldig tynn og pen. Alle de andre produsentene av 17" maskiner har tykke og tunge. Så er den jo rask også.. Men fy F**** den koster... :p

Lenke til kommentar
Anbefaler deg IBM T60P. Denne koster litt mer enn 10K for å si det sånn. IBM er det beste jeg kan anbefale deg. Maskina tåler mye, om du er ute etter noe slikt, og den er meget rask. Venter du til mars/april, så kommer T61/p, da får du enda fetere maskin.

 

T-modellen er genial. Sitter selv med en T43, og det er den beste bærbare jeg noensinne har hatt.

7872780[/snapback]

 

Spørs om ikke T60P blir en smule heftig prismessig :love: og skjermen desto mindre.

Syns alle jeg tittet på hadde 14,1" skjerm, og det blir for lite.

 

Du skriver at om jeg venter til mars/april, så kommer T61/P. Hva er det som er fett med den/de, prisen, eller bedre skjerm, eller er det verdt å vente på det?

 

Ser at PowerBook 17" kommer med LED bekgrunnsbelysning i den samme tiden.

 

Om jeg får et betydelig bedre arbeidsredskap vil jeg nok vente, men det er nok dessverre slik med teknologi produkter, at med produktet under armen, glad og fornøyd på vei hjem, så vil en alltid finne bedre tilbud på veien :cry:

7873076[/snapback]

 

hehe sånn vil det alltid være. Og det er litt trist ja. Men men.. Det er jo vi kunder som har skapt et slikt behov for ny teknologi hele tiden. Vi får simpelten ikke nok.

 

De nye IBM'ene får Core 2 Duo CPU og bedre skjermkort. Og du finner T60 med 1600*1200 oppløsning, det er P utgaven som har dette.

 

Men har du noen krav som gjør at du ikke kan velge en MAC? De er jo flotte. 13 tommeren synes jeg blir litt for mye plastikk, men fra 15" og oppover er det jo rimelig bra.

7873189[/snapback]

 

 

Jo, jeg vurderer Mac, men bare 17". Kravet mitt om stor nok skjerm er absolutt. Det som er trist med MacBook Pro er at den ikke har utskiftbart optisk drev.

Jeg vil helst ha 2 harddisker samtidig. Om maskinen leveres med f.eks. en 120 GB 5400 rpm, så tar jeg den ut, og dytter den inn som ekstra, og legger inn en 100 GB 7200 rpm som hoveddisk.

 

Som fotograf har jeg ofte +/- 10 GB i RAW filer som skal konverteres fortest mulig, og ser for meg enda større datamengder i fremtiden. Da er det greit med en stor nok ekstradisk som er på plass, og ikke minst til hjelp for Photoshop som trenger en ekstra disk til å jobbe i. Jo mer RAM, og større hastighet på diskene, jo bedre.

Lenke til kommentar
Vil bare minne om at den T60n med 15'' flexview har noe av det beste som er å oppdrive av skjermer på laptoper, men den har vel ikke Firewire som du satte som krav?

 

Du får den modellen du linket til for ca 1000 kroner mindre på stretto.no

7874978[/snapback]

 

 

Godt å høre at skjermen er god, for det er vel det viktigste kravet mitt.

 

Har vært inne å sett hos Stretto, nå diskuterer jeg litt med www.pcexpress.no om den maskinen, vi får se. Fant også en Dell maskin i går, en Latitude som vil passe meg til 13K. Var litt vanskelig å se nøyaktig hva den maskinen hadde av tilkoblinger, men den så ikke så verst ut ferdig konfigurert.

Lenke til kommentar
Mac Mac Mac Mac

 

Macattack

7897844[/snapback]

 

Jeg tilhører ikke noen menighet, og bryr meg heller ikke om hvordan det ser ut.

Jeg skal ha et GODT arbeidsredskap, og for øyeblikket har ikke Mac noen gode bærbare arbeidsredskaper som passer meg.

 

Jeg har vurdert, opp og i mente, spesielt det at de får LED baklys i andre kvartal, men det er ikke nok, siden det ikke er mulig å kjøre 2 disker med Mac.

 

Det er også endel programvare som er helt uovertruffent, og som bare finnes for Win, som jeg ikke kan unnvære.

 

Sjermen på MacBook Pro 17" er heller ikke større enn skjermen til en 15" Lenovo, den er bare breiere, men samtidig får 1 (en) kilo mer å slepe på. (For de pengene kan jeg kjøpe en ganske fin skjerm :love: )

 

Maccen koster også nesten 10 lapper mer, uten å kunne yte det samme pga. bare EN 7200 rpm disk. Jeg trenger 2!

 

Maccen har FW 800, men det løses med en Cardbus ;-)

 

Slik det da blir, så har IKKE Macintosh en maskin som vil yte tilstrekkelig for meg, når jeg er på farta.

 

Noe annet er en stasjonær, jeg skal åpent vurdere Mac den dagen jeg skal anskaffe meg en sådann :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...