Gå til innhold

Er du filmnerd? Ikke google eller IMDb!


:---{D

Anbefalte innlegg

Brukte man ikke såkalte anamorfiske (anamorphic) linser, da? Hvis jeg har forstått det rett blir jo ikke det akkurat å croppe bildet.

7876740[/snapback]

 

Hva mener du? En kan ikke vie ut bildeformatet i post-produksjon uten å strekke selve pixlene også. Så du har nok forstått feil ja.

7880288[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic_lens

7880540[/snapback]

 

Å ja, det er veldig taktisk å bare sende en link.

 

Men hvis du ser svaret mitt så henviser jeg altså til post-produksjonsfasen (dvs. etter innspillingen) og nei, Kubrick hadde i hvertfall ikke anamorf-linser til kameraene. Om det var pga. busjett, artifacts som kan oppstå, eller fordi det generell var for lav kvalitet på linsene på den tiden vet jeg ikke.

 

Å bruke disse linsene er uansett ikke industristandard. Det er vanligere og bruke maskering og cropping i post.

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siterer fra artikkelen:

 

--------------------------------------------

• An anamorphic lens can create artifacts or distortions

- One is a kind of lens flare that has a long horizontal line usually with a blue tint and is most often visible when there is a bright light, such as from car headlights, in the frame with an otherwise dark scene.)

- Light reflections in the lens will be elliptical rather than round, as they are in spherical cinematography.

- Additionally, wide angle anamorphic lenses of less than 40 mm focal length produce a cylindrical perspective

 

• An anamorphic lens is more expensive than a spherical lens.

 

• Film grain is less of a concern [på standard 35mm film] because of the availability of higher-quality film stocks and digital intermediates

--------------------------------------------

 

Dvs. det er lite nødvendig med denne type optikk for å oppnå bedre kvalitet/mindre grain. Og uansett etterbehandling har 35 mm film enormt høy oppløsning.

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
Da legger jeg ut en ny oppgave, fordi alle spørsmålene til Dotten handler bare om menn i trikot.

 

7885759[/snapback]

 

Trenger du nye briller, eller er det bare alkoholen som får deg til å hallusinere? Ikke et eneste spørsmål om menn i trikot. Men siden du nå nevner temaet og ingen har tatt seg bryet å svare på ditt, så kan jeg spørre følgende:

 

Da fire drakter (eller trikoter om du vil) ble stjålet fra settet til denne filmen så ble det utlevert en dusør på $25.000. Draktene kom aldri til rette.

 

Hvilken film tenker jeg på?

Lenke til kommentar

Spider-Man ja. Draktene kostet nær $100.000 stk. I tillegg til at de sikkert drar damer.

 

Catwoman draktene tror jeg ikke var særlig dyrebar. Var jo ikke så mye klær å snakke om ^^

 

Har du svaret på spm ditt forresten Steffy, eller skal du bare la det henge der ute for å plage oss?

Lenke til kommentar

I påvente av at noen klarer å svare spørsmålet til Steffy (måtte selv ty til å google meg til svaret), så slenger jeg ut et spørsmål i mellomtiden.

 

Hvilken skuespiller har spilt tre svært kjente karakterer, to av dem har han spilt tre ganger, den tredje har han spilt to ganger (selv om karakteren er blitt filmatisert fire ganger). Og hvilken karakterer er det jeg tenker på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...